arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

پیشرفت کند کاخ سفید در آموزش مخالفان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود آن که کاخ سفید تبلیغات زیادی برای برنامه خود به منظور آموزش نظامی آنچه که مخالفان "میانه‌رو" سوری برای مبارزه با داعش خوانده، کرد و حتی در 26 ژوئن 2014 از کنگره خواهان تامین اعتبار برای اجرای این برنامه به مدت سه سال شد، اما این آموزش‌ها به حدی کند پیش‌ رفته‌ که تاکنون کمتر از 100 تن از این مخالفان در این آموزش‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

 برنامه آموزشی ادعایی آمریکا برای به اصطلاح مخالفان میانه‌روی سوری به حدی کند پیش رفته که منتقدان، اعتبار آن را برای آن که تعداد کافی از نیروهای توانمند برای تغییر رویه در سوریه تولید کند، زیر سوال برده‌اند. مقامات نظامی آمریکا چند روز پیش اعلام کردند که همچنان امیدوارند تا پایان سال جاری میلادی در این برنامه 3000 نفر آموزش ببینند اما همین مقامات در محافل خصوصی گفته‌اند که تایید می‌کنند این برنامه در مسیری غلط به پیش می رود.

این در حالی است که کاخ سفید در 26 ژوئن 2014 از کنگره درخواست کرد 500 میلیون دلار برای برنامه سه ساله آموزش و تجهیز مخالفان سوری اختصاص دهد هر چند که این برنامه در ماه مه سال جاری آغاز شد.

واشنگتن اعلام کرده، این برنامه به علاوه برنامه دیگری که آمریکا به طور موازی برای بازسازی ارتش عراق در این کشور به اجرا در آورده برای تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش محوری است.

با این حال در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح شده، مشکل اصلی برنامه آمریکا برای آموزش مخالفان سوری پیدا نکردن تعداد کافی از مخالفان سوری است که هم وابستگی به گروه‌های افراطگر نداشته و هم صلاحیت‌های لازم شامل قابلیت‌های فیزیکی کافی داشته باشند.

بر اساس این گزارش از میان حدود 6000 داوطلب در میان مخالفان سوری، حدود 1500 نفر به مرحله احضار رسیده و منتظر انتقال به اردوگاه‌های آموزشی در کشورهای دیگر هستند. پنتاگون با استناد به نگرانی های امنیتی دقیقا نگفته که چه تعداد از این مخالفان در حال گذراندن آموزش‌ها هستند اما مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که این تعداد زیر 100 نفر است و از این تعداد هم هنوز هیچ کس به طور کامل این برنامه آموزشی را طی نکرده است.

دو مقام بلندپایه دفاعی آمریکا که نام خود را فاش نساختند نیز گفتند: فرآیند بررسی سوابق با دسترسی به اهداف مورد نظر پایان نیافت. ده‌ها نفر که درمراحل اولیه این برنامه پذیرش شده بودند به دلیل فاش شدن سوابقشان و یا دیگر مشکلات به خانه فرستاده شدند و یا خودشان برنامه را ترک کردند.

جنیفر کافارلا، یک تحلیلگر سوری در موسسه مطالعه جنگ، نسبت به اعتبار این برنامه آموزشی اظهار تردید کرد.

وی گفت: این دشوار است که تعداد کافی از شورشیان سوری را پیدا کنیم که بخواهند بر اساس پارامترهای فعلی دراین برنامه آموزشی شرکت کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان