arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۴

باندهای خوشه ای داعش در لبنان تحت فرماندهی سعودی ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروه تروریستی تکفیری داعش با تشکیل باندهای خوشه ای و ایجاد ساختاری امنیتی و سازمانی تحت فرماندهی عمرسیف ملقب به ابوسیاف الجزراوی سرکرده سعودی گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه القلمون سوریه، در لبنان حضور دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، سرکرده سعودی سابق گردان انتحاری ها موسوم به « الکتیبه الخضراء»، هدایت تروریست های تکفیری داعشی در منطقه القلمون، دمشق و لبنان را توسط ابو ایوب عبدالهادی افسر سابق ارتش عراق پیگیری می کند.

ابوایوب، عراق را برای پیوستن به شاخه القاعده در منطقه و جنگیدن در میدان های جنگ در کنار دیگر تروریست های تکفیری ترک کرد اما نیروهای آمریکایی او را بازداشت کرده و او را به زندان گوانتانامو فرستادند.
وی نخستین عراقی بود که وارد زندان گوانتانامو شد.

لبنان برای گروه تروریستی تکفیری داعش اهمیت زیادی دارد وبه همین دلیل یک ساختار امنیتی و سازمانی متشکل از ده گروه اصلی و اساسی در این کشور تشکیل داده است.

داعش تلاش کرده تا لبنانی ها را در مراکز فرماندهی اصلی قرار ندهد و به همین دلیل خارجی ها (مهاجرین) با تجربه جنایات تروریستی برای اقدامات تروریستی راهی لبنان کرده است.

تروریست های تکفیری بازداشت شده اسامی برخی سرکردگان این ده گروه و عناصر داعشی را در مقابل دادگاه نظامی لبنان لو داده اما اسامی بیشتر را نمی دانند و این نشان می دهد که داعش باندهای خوشه ای در لبنان تشکیل داده است.

یکی از مهمترین ماموریت های داعشی ها در لبنان رصد ، تعقیب و کنترل تحرکات نمایندگان مجلس ، وزیران و سیاستمداران و نیروهای امنیتی لبنان است و آنها یک آرشیو بزرگ از اطلاعات در باره لبنانی ها تشکیل داده اند.

ساختار اصلی امنیتی و سازمانی داعش در لبنان ابتدا با حضور بیش از 40 تروریست شکل گرفت و در سال 2015 تعداد آنها افزایش یافت و مهمترین و بارزترین آنها به شرح زیر هستند.

- جلال عاصم الحیالی تبعه سوریه و مسئول شورای اجرایی

- محمد قاسم الجیلانی تبعه عراق و مسئول تامین انتحاری ها

- عبدالرحمن الاسعد تبعه سوریه و مسئول بمب گذاری ها

- خالد الاجذع تبعه عراق و متخصص زندانیان تکفیری موجود در زندان رومیه

- رافت خضر الذویدی ملقب به ابوفاس مسئول عملیات رصد ارتش لبنان

- ایمن عبدالرئوف مسئول پرونده دستگاه های امنیتی لبنان

اسحاق الواقی ، سهیل ابوعبدالله ،احمد المصری ملقب به ابوجعفر،خالد السوافین و حرار العوقلی از دیگر سرکردگان بارز داعش در لنبان هستند.

تحت فرمان این سرکردگان داعش، باند اسامه الاطرش کار می کند که ماموریت آن حمله به نیروهای ارتش و امنیتی لبنان است و سه زیرمجموعه دارد.

- دسته اول که متخصص رصد و تعقیب افسران و نیروهای امنیتی ارتش لبنان است و در این گروه احمد بورویس تبعه تونس و مسئول و کارشناس امور ارتباطات، سالم محمد ( 1973) و ایهاب نعیم الخالدی( 1974) فعال هستند.

- دسته دوم که متخصص رصد و تعقیب افسران و نیروهای امنیت عمومی لبنان است وحسام محمد الخطیب تبعه سوریه (1974) ، زهیر محمد قیس (1981) و صالح رافت سراج تبعه تونس (1985) عضو آن هستند.

- دسته سوم که متخصص رصد و تعقیب افسران و نیروهای شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی(پلیس) است و احمد عائد شریف تبعه عراق(1981) و جلال محمد قبلاوی تبعه سوریه(1987) در آن عضویت دارند.

علاوه بر این ها، داعش یک گروه پشتیبانی و لجستیک به سرکردگی یوسف الوسامی تبعه یمن در لبنان تشکیل داده است.

این مجموعه همچنین ماموریت رصد و تعقیب وزیران و نمایندگان مجلس لبنان را برعهده دارد و کرم ابوحلقه و جمال خالد العویدات دو تبعه فلسطین و زید ابو رزق تبعه تونس در آن عضو هستند.

داعش از خبرگی سرکردگان گروه تروریستی تکفیری موسوم به گردان های عبدالله عزام که از اولین گروه های تروریستی فعال در لبنان بعداز شروع بحران سوریه بوده، استفاده کرده است.

برخی سرکردگان شاخه نظامی گردان های عبدالله عزام با ابوبکر البغدادی سرکرده اصلی داعش بیعت کرده و اکنون در لبنان فعال هستند و بارزترین آنها عادل عبد الرزاق، خلیل المکب ملقب به ابو حمزه، احمد عبد الغنی، سهیل احمد الیمنی، خیر الدین المعتصم، ومحمّد عبد الصمد هستند.

داعش همچنین گروه هایی ویژه رصد، ساخت بمب و جذب انتحاری ها در لبنان تشکیل داده است.


** داعشی های زن در لبنان

داعش تصمیم گرفته است تا بیشتر لبنانی هایی را که با سرکرده آن بیعت کرده اند از ساختار سازمانی آن در لبنان دور و تنها از تعدادی کم در صحنه لبنان استفاده کند.

اکنون ده ها سرکرده لبنانی تحت فرمانده سرکرده داعش در منطقه القلمون فعال هستند و در بین آنها دو زن لبنانی نیز وجود دارد.

- گروهی که به طور مستقیم به الجزراوی وابسته هستند که شامل یازده لبنانی و پنج غیرلبنانی می باشد.

این گروه به طور جزئی فروپاشید بعداز آنکه نیروهای امنیتی لبنان توانستند چهار تن از آنها را بازداشت کنند.

اعضای این گروه عبارتند از:

شیخ طارق الخیاط ملقب به ابورمزی یا عبدالله الاردنی که اکنون فراری است و گفته می شود مسئول شرعی داعش در شمال لبنان می باشد.

نیروهای امنیتی لبنان پسر 19 سال الخیاط را به اتهام وابستگی به داعش بازداشت کردند.

عبدالله الجغبیرملقب به ابوهاجر که یک اردنی الاصل است اما تابعیت لبنان را کسب کرده است و قبل از اینکه در باب الرمل بازداشت شود در طرابلس شهر شمالی لبنان زندگی می کرد.

احمد سلیم میقاتی ملقب به ابوالهدی که سال گذشته بازداشت شد و به تصمیمش برای اعلام امارت اسلامی داعش در لبنان اعتراف کرده است.

عمر میقاتی ملقب به ابوهریره، او پسر احمد میقاتی است.

ابراهیم برکات که معروف است سرکرده منطقه سنی نشین باب التبانه شهر طرابلس بوده و قبل از اینکه بازداشت شود، ماموریت اصلیش جذب عناصر برای داعش بوده است.

اما عناصر غیرلبنانی این گروه عبارتند از :

ابو طلحه الدوسری تبعه کویت که در زندان رومیه لبنان بازداشت بود اما در سال 2011 به همراه برخی دیگر از اعضای گروه فتح الاسلام فرار کرد.

گفته می شود الدوسری اخیرا از داعش جدا شده است.

تحسین الحمل تبعه فلسطین که تابعیت اردنی دارد و به ابومحمد معروف است.

خالد منیرالشهابی تبعه فلسطین و برای تروریست های تکفیری اوراق شناسایی جعلی تهیه می کرده و احتمالا اکنون در اردوگاه فلسطینی نشین عین الحلوه در شهر صیدا در جنوب لبنان می باشد.

- گروه دوم که «ماجده ب س» زن تروریستی تکفیری لبنانی عضو آن است.

در این گروه هشت لبنانی و هفت سوری دیگر عضو هستند و گفته می شود برخی از آنها در نبردهای داخل سوریه به هلاکت رسیده اند.

عدنان .م.ب لبنانی دارای تابعیت استرالیا از حامیان مالی گروه تروریستی تکفیری داعش عضو این گروه می باشد.

اعضای سوری این گروه:

یحیی محمد سعید المحمد ملقب به ابوطلال که قبل از هلاکت سرکرده داعش در القلمون بود، مصطفی خالد العبد که پایان سال 2014 در القلمون به هلاکت رسید و عامر اکرم غورلی، طاریف محمود غورلی و علی جمعه العبد که احتمال می رود اخیرا کشته شده اند.

- گروه سوم که وابسته به شیخ خالد حبلص تبعه لبنان می باشد.

ماموریت اصلی شیخ حبلص که بازداشت شده ، تحریک نظامیان لبنانی برای جداشدن از ارتش لبنان بوده است و در این گروه پنج لبنانی دیگر هم حضور داشته اند.

صهیب . ف. ح ملقب به ابو الخطاب الفدایی عضو این گروه به ایراد خطابه های آتشین معروف است.

- گروه چهارم که ابتدا تحت فرمان شیخ خالد حبلص بوده اما اکنون ازالجزراوی دستور می گیرد.

در این گروه سرکردگان بسیار تندرو و خشن عضو هستند که بیشتر آنها سعودی می باشند.

شیخ فراری طارق الخیاط که عضو گروه اول هم می باشد و عبدالرحمن بازرباشی ملقب به حفید البغدادی سخنگوی رسانه ای داعش در القلمون که اخیرا بازداشت شد، دو عضو لبنانی این گروه هستند.
دیگر اعضای غیرلبنانی این گروه عبارتند از:

احمد ابورویس تبعه تونس

عابد المصری تبعه سعودی، عضو گروه تروریستی تکفیر گردان های عبدالله عزام و از نزدیکان ماجد الماجد سرکرده سعودی این گروه بود که به هلاکت رسیده است، حتی گفته می شود قبل از اینکه وی با سرکرده اصلی داعش بیعت کند، سرکرده گروه گردان های عبدالله عزام بعداز الماجد بوده است.

ولید عبدالمحسن العمری ملقب به ابو الولید السعودی تبعه سعودی از بارزترین سرکردگان داعش که اخیرا توسط رزمندگان مقاومت در بلندی های القلمون به هلاکت رسیده است.

احمد الدوسری تبعه سعودی

اسماعیل الخطیب هماهنگ کننده کل داعش بین لبنان و سوریه ،

جاسم ابراهیم

علوان حسن المشهدانی ملقب به ابوساطور و خالد العقاد ملقب به ابوجندل دو تبعه سوریه

ادهم عثمان ملقب به ابوسفیان
نظرات بینندگان