arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

قيمت انواع هواپيماهاي شخصي در ايران/ 300 هواپیمای شخصی در ایران است

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران از تاسيس چند شركت به منظور توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران از تاسيس چند شركت به منظور توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور خبر داد.

يعقوب انتصاري در گفت‌وگو با ایسنا  درباره‌ي برنامه‌ي توسعه‌ي استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران توضيح داد: تاكنون چندين شركت با سهم 59 درصد دولتي و 41 درصد خصوصي تاسيس شده تا به صورت تخصصي روي برنامه‌ي توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور و ساخت هواپيماهاي دو تا 19 نفره كار كنند.

وي افزود: اين شركتها همچنين روي تدوين قوانين و فرهنگ‌سازي در حوزه‌ي هوانوردي عمومي و مواردي مانند ايرتاكسي، گردشگري هوايي، ايجاد كلوپهاي هوانوردي در كلاس‌هاي فوق سبك، اسپورت و سبك نيز كار خواهند كرد.

* * ساخت 3500 فروند هواپيماي كوچك ظرف پنج سال

انتصاري با اشاره به اين‌كه در ابتدا چند پايگاه به صورت آزمايشي براي توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور در نظر گرفته شده كه در نوروز امسال عملياتي مي‌شوند، اظهار كرد: بايد ظرف پنج سال سه هزار و 500 فروند هواپيماي كوچك در كلاس‌هاي دو تا 19 نفره در ايران به صورت داخلي‌سازي يا با مشاركت خارجي ساخته شود. همچنين بخشي از اين نياز را نيز مي‌توان از خارج خريداري كرد. در اين بين شركت‌هاي خصوصي مي‌توانند با مشاركت شركت‌هاي خارجي اقدام به ساخت اين نوع هواپيماها كنند.

او با تاكيد بر اين‌كه براي توسعه‌ استفاده از هواپيماهاي شخصي در كشور بايد زيرساختهاي مختلفي فراهم شوند، عنوان كرد: همچنين قرار است شركتهاي ليزينگ براي خريد قسطي هواپيماهاي شخصي در كشور تاسيس شوند. ايجاد زيرساختهايي مانند فرودگاه‌ها و بانك‌ها به سرمايه‌گذاري دولتي و خصوصي با هم نياز دارد.

وي يادآوري كرد: دولت دو سال قبل تصميم به توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور گرفت و بايد فرهنگ‌ هوانوردي عمومي در كشور گسترش يابد. هم‌اكنون وزارت دفاع و سازمان صنايع هوايي به صورت تخصصي در اين حوزه كار مي‌كنند.

* * چند و چون قيمت هواپيماهاي شخصي

نائب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران درباره‌ي قيمت هواپيماهاي شخصي توضيح داد: قيمت هواپيماهاي دو نفره حدود 90 ميليون تومان، ‌هواپيماهاي چهار نفره بين 250 تا 300 ميليون تومان، هواپيماهاي 6 تا 8 نفره بين 700 تا 800 ميليون تومان و هواپيماهاي 12 تا 19 نفره بين 1.5 تا 4 ميليارد تومان است كه اينها هم‌سطح قيمت‌هاي جهاني هستند.

او خاطرنشان كرد: همچنين بخشهاي تعمير، نگهداري و خدمات پس از فروش نيز بايد در كشور ايجاد شوند. از سوي ديگر با توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور بسياري از فرودگاههاي غيرفعال كشور فعال شده و فعاليت‌ آنها توجيه اقتصادي پيدا مي‌كند. اشتغال‌زايي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و توسعه‌ي ساير صنايع نيز از دستاوردهاي توسعه‌ي حوزه‌ي هوانوردي عمومي در كشور است.

* * الگوي خاصي نداريم

انتصاري درباره‌ي تجربه‌ كشورهاي ديگر در حوزه‌ي هوانوردي عمومي توضيح داد: كشورهاي مختلفي مانند كانادا در حوزه‌ي هوانوردي عمومي پيشرفت كرده‌اند. البته ايران الگوي خاصي در زمينه‌ي توسعه هوانوردي عمومي ندارد، بلكه از تجربه همه كشورها از جمله برزيل و كانادا استفاده مي‌كند. متاسفانه كشورمان در حوزه‌ي هوانوردي عمومي جزو كشورهاي جهان چهارم محسوب مي‌شود. يعني ما حتي از كشورهاي توسعه نيافته هم عقب‌تريم.

* * شروع كار با پولدارها

او در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما حوزه‌ي هوانوري عمومي بيشتر مربوط به پولدارها نيست؟ گفت: البته توسعه‌ي هوانوردي عمومي و استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران با ورود افراد پولدار به اين حوزه آغاز مي‌شود، اما در ادامه تمام تلاش‌ بر اين است كه بخش عمده‌ي مردم بتوانند از مزاياي اين بخش بهره‌مند شوند.

وي تصريح كرد: توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور باعث فعال شدن شركتهاي دانش بنيان مي‌شود. صنعت هوانوردي به گونه‌اي است كه حتي افراد بي‌سواد هم به آن علاقمند هستند، اما اين صنعت پرريسك و در عين حال با دقت بسيار بالا است. نبايد اين صنعت را با خودروسازي مقايسه كرد، چرا كه صنعت خودروسازي سالانه بيش از يك ميليون دستگاه محصول توليد مي‌كند، اما صنعت هوايي قرار است طي پنج سال پنج هزار فروند محصول با فناوري بالا توليد كند؛ بنابراين بايد نحوه‌ي برخورد دولت با اين دو صنعت با هم متفاوت باشد و براي صنعت هوايي معافيت‌هاي مختلف در نظر گرفته شود.

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران گفت: چين در نمايشگاه هوايي امسال بيش از 60 ميليون دلار به بخش خصوصي خود كمك بلاعوض كرد تا در حوزه‌ي هوانوردي عمومي فعاليت كنند. توان ساخت ما در هوانوردي عمومي از چين هم بالاتر است.

* * اين يك رويا نيست!

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما گسترش استفاده از هواپيماي شخصي در ايران در حد يك رويا مي‌ماند يا خير؟ اظهار كرد:‌ توسعه هوانوردي عمومي و استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران يك رويا نيست، بلكه قابل تحقق است و پشت آن هم اراده‌اي وجود دارد. دولت بايد پاي گفته خود بايستد و اميدواريم اين تصميم دولت عملي شود و سازمان صنايع هوايي آن‌را اجرا كند تا تعداد زيادي از متخصصان و نيروهاي كاري در حوزه‌ي صنعت هوايي فعالتر شوند. اين پروژه‌ي عظيم براي قشر دانشگاهي و صنعتگران اميدواري زيادي ايجاد كرده و اگر عملي نشود و صرفا به جنبه اقتصادي آن توجه شود اين كار شروع نمي‌شود و باعث ايجاد سرخوردگي در بين فعالان صنعت هوايي مي‌شود، زيرا در همه‌ي دنيا توسعه هوانوردي عمومي ابتدا توسط دولت انجام شده، زيرا اين كار پرريسك است و دولت بايد زيرساختهاي آن‌را فراهم كند.

وي تاكيد كرد: توسعه‌ي هوانوردي عمومي باعث توسعه‌ي بسياري از صنايع ديگر هم مي‌شود و در كشور ما در بخش غيرنظامي تاثيرات زيادي مي‌گذارد و جايگاه ايران را در دنيا بالا مي‌برد. حتي در حوزه‌ي نظامي اين صنعت با استقلال ما سروكار دارد و مجلس هم بايد با قانونگذاري به آن كمك كند. ساير وزارتخانه‌ها و نهادهاي ديگر هم بايد به توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور كمك كنند.

* * اجراي آزمايشي طرح در دو فرودگاه پيام و اروميه

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران خبر داد: نوروز امسال به صورت آزمايشي استفاده از هواپيماهاي شخصي در دو فرودگاه پيام تهران و اروميه آغاز مي‌شود. توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور و استفاده از هواپيماهاي شخصي برنامه‌اي پنج ساله بوده كه بايد تا سال 1395 به نتيجه برسد.

300 هواپیمای شخصی

رييس هيات مديره‌ اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران گفت: بزرگترين مانع بر سر راه توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور سازمان هواپيمايي كشوري است.

ايرج ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب فوق درباره‌ي برنامه‌ي توسعه‌ي هواپيماهاي شخصي در ايران توضيح داد: هم‌اكنون بين 200 تا 300 هواپيماي شخصي در ايران وجود دارد، اما هنوز كار چنداني در زمينه‌ي توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور انجام نشده است.

او با اشاره به اين‌كه ساختار سازمان هواپيمايي كشوري متناسب با تقاضاي مردم رشد نكرده است، عنوان كرد: سازمان هواپيمايي كشوري مديريت قوي ندارد و طي سال‌هاي اخير تحول چنداني در آن ايجاد نشده است. اين در حالي است كه بسياري از مردم خواستار حضور در بخش‌هاي مختلف هوانوردي عمومي بوده و در اين راستا بايد باشگاه‌هاي هوايي در كشور راه‌اندازي شده و حوزه‌هايي مانند چتربازي، پاراگلايدر و هواپيماسازي در كشور توسعه پيدا كند.

ابراهيمي با بيان اين‌كه هم‌اكنون هشت شركت داخلي در زمينه‌ي ساخت هواپيماهاي كوچك در كشور فعاليت مي‌كنند، توضيح داد: هواپيماهاي كوچك نياز به باندهاي خاصي ندارند. 300 باند كشاورزي در سراسر كشور وجود دارد كه مي‌توان از آنها براي بلند شدن يا فرود هواپيماي شخصي استفاده كرد. از سوي ديگر زمين باند پرواز هواپيماهاي شخصي برخلاف هواپيماهاي مسافربري نياز به مقاوم‌سازي زيادي ندارند، چراكه وزن هواپيماهاي شخصي پايين و در حدود 600 كيلوگرم است.

رييس هيات مديره‌ي اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران قيمت هواپيماهاي شخصي را بين 70 تا 200 ميليون تومان اعلام كرد و افزود: البته قيمت هواپيماهاي شخصي به تعداد سرنشينان آن بستگي دارد. به عنوان مثال هواپيماي شخصي چهار نفره به قيمت 300 ميليون تومان هم مي‌رسد.

او پرواز هواپيماهاي شخصي در محيط خارج از تهران را خالي از اشكال دانست و اضافه كرد: هواپيماهاي شخصي بيشتر مناسب پيمودن مسيرهاي بين‌شهري هستند.

وي تاكيد كرد: متاسفانه سازمان هواپيمايي كشوري هم‌اكنون به صورت سنتي اداره مي‌شود و مانع توسعه‌ي هوانوردي عمومي در كشور شده است. اين در حالي است كه در كشوري مانند برزيل، هزاران فرودگاه براي هواپيماهاي شخصي ايجاد شده و حوزه‌ي هوانوردي عمومي در اين كشور رشد چشمگيري داشته است.

به گفته ابراهيمي هم‌اكنون فرودگاه‌هاي مهرآباد، پيام و آزادي در تهران به هواپيماهاي شخصي اجازه فعاليت مي‌دهند.

به تازگي منوچهر منطقي - مديرعامل سازمان صنايع هوايي ايران، نيز از برنامه‌ريزي براي استفاده از هواپيماهاي شخصي در كشور براي سفرهاي كوتاه بين‌شهري خبر داده است.

نظرات بینندگان