arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۴

آسوشیتدپرس: دیگر گزینه نظامی طرفدار ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5، نوشت: حتی اگر مذاکرات هم به شکست بیانجامد دیگر گزینه نظامی و تشدید تحریم‌ها علیه تهران طرفدار ندارد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت: اگر مذاکرات واقعاً‌ به شکست بیانجامد، گزینه‌های جایگزین چندان هم خوشایند نیست. گزینه نظامی که آمریکا مدت‌هاست آن را روی میز حفظ کرده طرفداران بسیار کمی دارد و به نظر نمی‌آید که جامعه بین‌الملل مایل باشد تحریم‌ها فلج کننده علیه ایران اعمال کنند.

این‌که این مسیر به چه پایانی بیانجامد منوط به این است که کدام یک از طرف‌های مذاکره کننده بیش‌تر خواهان توافق است. ممکن است ابتدا به نظر بیاید که ایران به دلیل فشار تحریم‌ها خواهان توافق است اما این کشور موضع شجاعانه را پیش گرفته و دولت باراک اوباماست که خواستار رسیدن به یک توافق است.

هم‌چنین اسراییل و کشورهای عرب سنی شامل عربستان هیچ تمایلی برای حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ندارند.

آسوشیتدپرس در ادامه به دو گزینه اقدام نظامی و افزایش فشار تحریم‌ها پرداخت و نوشت: دولت اوباما هم‌چنان می‌گوید که اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده است تا از گزینه‌ نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کند. اگرچه دولت هیچ‌گاه جزییاتی درباره این طرح خود اعلام نکرده است. باید توجه داشت که ایران سامانه دفاعی هوایی دارد. روسیه نیز به تازگی ممنوعیت انتقال سامانه دفاعی موشکی اس- 300 به ایران را لغو کرده است که یک سیستم دفاعی پیشرفته محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر به نظر نمی‌آید که جهان آماده باشد ایران را با فشار تحریم‌ها به زانو درآورد. چون این اقدام بیرون از آمریکا طرفداران زیادی ندارد. هنوز برخی کشورها شامل چین، هند و ژاپن خریداران بزرگ نفت ایران محسوب می‌شوند. ایران هم‌چنین بازاری به شمار می‌آید که شرکت‌های بزرگ و کوچک خواهان ورود به آن هستند. حتی هر چقدر هم که تحریم‌ها ادامه پیدا کنند این شرکت‌ها انگیزه بیش‌تری برای یافتن راه‌هایی دارند که تأثیر افزایش تحریم‌ها را ضعیف می‌کند.

آمریکا از زمان وقع انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال و حتی آن‌ها را تشدید کرده است که شامل حوزه نفت و بانکداری می‌شود. اما در سازمان ملل و اتحادیه اروپا که در سال‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرده‌اند تمایلی برای تشدیدشان دیده نمی‌شود. حقیقت این است که رژیم تحریم‌ها با توجه به تلاش شرکت‌های جهان برای بازگشت به بازار ایران سست شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، هر دو طرف مذاکره کننده در حال حاضر خواهان یافتن راه‌هایی برای به نتیجه رساندن پیشرفت‌هایی هستند که در طول تقریباً دو سال مذاکره حاصل شده است که خطر وقوع یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه بر سر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد.

اما مسأله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ایران واقعاً‌ به دنبال بمب خواهد رفت؟

مقامات ایرانی همواره تأکید می‌کنند که خواهان دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نیستند، بعلاوه این‌که یک فتوا از سوی رهبری این کشور مبنی بر ممنوعیت تولید این سلاح‌ها وجود دارد.

با این حال، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ایران غنی‌سازی اورانیوم را که سال گذشته پس از حصول توافق اولیه ژنو محدود کرده بود از سر می‌گیرد. اما عربستان و اسراییل از جمله آن‌هایی هستند که نمی‌خواهند شاهد حصول یک توافق با ایران و پایان فشار اقتصادی بر این کشور و حذف گزینه نظامی باشند.
نظرات بینندگان