arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

تصميم تاريخي فيفا؛ جام ملت هاي اروپا با 5 داور

فيفا با اعمال فناوري در زمين فوتبال براي تصميم گيري در مورد گلهاي قانوني مخالفت ورزيده ولي قصد دارد در رقابتهاي جام ملت هاي اروپاي 2012 در لهستان و اوکراين استفاده از پنج داور را در زمين به مرحله اجرا بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فيفا با اعمال فناوري در زمين فوتبال براي تصميم گيري در مورد گلهاي قانوني مخالفت ورزيده ولي قصد دارد در رقابتهاي جام ملت هاي اروپاي 2012 در لهستان و اوکراين استفاده از پنج داور را در زمين به مرحله اجرا بگذارد.

به گزارش سرویس ورزشی خبرگزاری انتخاب؛ در بيست و پنجمين جلسه اينترنشنال بورد که در نيوپورت ولز برگزار شد همه چيز طبق انتظار پيش رفت و فيفا درواقع تصميماتي که از مدتها پيش اتخاذ کرده بود را به شکلي ساده تر به مرحله اجرا گذاشت.

ميشل پلاتيني سرانجام به خواسته خود رسيد و سپ بلاتر رئيس فيفا به او اجازه داد تا از حضور داور پنجم مخصوص دروازه دررقابتهاي جام ملت هاي اروپاي 2012 استفاده کند. البته فيفا و يوفا با استفاده از فناوري در زمينهاي فوتبال متحدانه مخالفت ورزيدند. طبق نتايج آزمونهاي انجام شده درزوريخ درماه فوريه، هيچ يک از 10 شرکتي که براي اين تجربه برگزيده شده بودند، نتوانسته اند خواسته هاي فيفا را برآورده سازند و به همين دليل اينترنشنال بورد(ارگاني که قوانين بازي فوتبال را وضع مي کند) آنها را يک سال ديگر به انجام تحقيقات وتجربه هاي بيشتر دراين زمينه تشويق کرد. البته اين تصميم بيشتربا اين سياست اتخاذ شده که با گذشت زمان و ازدست دادن وقت بيشتر، همه چيز به دست فراموشي سپرده شود.

براي اين که امروز براي همه محرز شده تازماني که بلاتر و پلاتيني قدرت را درفوتبال جهان دراختيار دارند، فناوري راهي به چمنهاي فوتبال پيدا نخواهد کرد.

در بين تصميمات اتخاذ شده دراين جلسه ممنوعيت استفاده از شال گردنهاي مخصوصي که بازيکنان براي گرم نگه داشتن گردنهاي خود مي بندند تا ازگزند سرما در امان بمانند هم نسبتا جالب به نظرمي رسيد.

اين قانون از اول جولاي سال جاري ميلادي به اجرا درخواهد آمد. بازيکناني مثل توتي و تبس بارها با اين شالهاي مخصوص درزمين حاضر شده اند. درعين حال اعلام شده که استفاده از شلوارهايي که زيرشلوارهاي اصلي بازيکنان برتن مي کنند تنها درشرايطي که هم رنگ لباس اصلي تيمها هستند مجاز خواهند بود. ضمن اين که اينترنشنال بورد تصميم گرفته تا در مورد اعمال تنبيه سه گانه به صورت اخراج، پنالتي و محروميت بازيکني که با انجام خطا روي حريف يک موقعيت صد درصد گل را از بازيکن مقابل خود سلب مي کند، فعلا تصميمي اتخاذ نکند. قرارشده تصميم نهايي در اين رابطه بعد از تحقيقي که تسک فورس فيفا درمورد فوتبال انجام مي دهد، اتخاذ شود.

جلسه بعدي اين کميته سال 2012 درلندن خواهد بود ولي پيش ازاين تاريخ اينترنشنال بورد يک بارديگر براي بحث گسترده تر درمورد استفاده از پنج داور و فناوري درزمينهاي فوتبال گردهم مي آيد. سپ بلاتردرمورد استفاده از فناوري درزمين فوتبال گفت: " اگر آزمونها وتجربه هاي بعدي جواب دهند ما درجلسه بعدي درلندن دراين رابطه مذاکره مي کنيم و تصميم نهايي دراين رابطه خواهيم گرفت. دراين شرايط اينترنشنال بورد با استفاده از فناوري درزمين فوتبال موافقت مي کند و ديگر براي رقابتهاي جام جهاني 2014 مشکلي نخواهيم داشت. "

ولي اين احتمال وجود دارد که فيفا در جام جهاني آينده هم از داور دروازه استفاده کند. به خصوص که تا آن زمان تجربه يورو 2012 هم مي تواند به فيفا براي تصميم گيري دراين رابطه کمک زيادي بکند.

نظرات بینندگان