arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

واگذاري 150 ميليارد دلار از دارايي هاي دولت طي 10 سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: مجموع واگذاري هاي ده ساله اين سازمان 136 هزار ميليارد تومان معادل 150 ميليارد دلار است که 29 هزار ميليارد تومان آن سهم دولت براي پرداخت به طلبکاران و 30 هزار ميليارد تومان هم به سهام عدالت تخصيص يافته است.

ميرعلي اشرف عبدالله پورحسيني افزود: 77 هزار ميليارد ديگر نيز به باقي واگذاري هاي دولت در رد ديون اختصاص يافته البته دو هزار ميليارد تومان از 77 هزار ميليارد تومان به حقوق کارگران و 71 هزار ميليارد تومان ديگر به عرضه هاي بلوکي بورس هاي مختلف کشور تعلق داشته که از اين 71 هزار ميليارد تومان، 17 هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي و بقيه آن هم به شبه دولتي ها اختصاص يافته است.

وي درباره سهام عدالت نيز گفت: در کشور ما از سيستم سهام عدالت ديگر کشورها استفاده نشده است و نبايد توقع داشت که مشابه ديگر کشورها به مردم سهمي از دولت داده شود و مردم در ايران بعد از يک دوره ده ساله مي توانند صاحب سهم خودشان بشوند و دولت براي آورده هاي دو دهک پايين اجتماع به منبع اصلي سهام عدالت50 درصد تخفيف قائل شده است.

پورحسيني ادامه داد: درست است که قرار بود واگذاري شرکت هاي مهم کليدي را در راس اقدامات اصل 44 قرار دهيم اما حالا بعد از 9 سال نه تنها اين اقدامات به تمام صورت نگرفته بلکه نه به طور کامل و نه به طور غالب هم به اين منظور نرسيده ايم.

وي تاکيد کرد: اگر قرار به واگذاري دارايي هاي دولت به بخش خصوصي باشد بايد توان طرف مقابل را هم سنجيد، اگر اين توان وجود نداشته باشد بي شک دولت هم نبايد زير بار اين واگذاري ها برود.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينکه بهتر است نگاه به بخش خصوصي را از رانت خواري و پايگاه فساد تغيير دهيم، گفت: بايد دنبال توانمندسازي بخش خصوصي و ايجاد اشتغال و کمک به بخش توليد باشيم.

پورحسيني ادامه داد: بايد نقاط انحرافي ايجاد شده را درست و رفع کرد اما اين امر نبايد به قيمت کوچک سازي دولت و کاستن از قدرت و توانايي هاي دولت در راستاي نظارت بر ساير امور حکومتي باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان