arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

رضایی: کار فرهنگی بیش از گذشته نیاز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با حضور محسن رضایی در مراسم افطاری بنیاد فرهنگی صبح قریب از سایت و نشریات این بنیاد رونمایی شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم ضیافت افطاری بنیاد فرهنگی صبح قریب گفت: امروزه در شرایطی هستیم که کار فرهنگی بیش از گذشته مورد نیاز است.

وی گفت:در زمان دفاع مقدس شهادت فرهنگی بود که به عقب جبهه ها صادر می‌شد. در حقیقت بخش مهمی از فرهنگ ایران اسلامی ما با حضور رزمندگان در جبهه جنگ و محصول شهدای عزیز ماست.

رضایی با اشاره به اهمیت مساله فرهنگ در جامعه گفت: کار فرهنگی دو نوع است فرهنگ عمومی و فرهنگ تخصصی و کاربردی،در فرهنگ عمومی سیستم های سنتی ما مثل منبر و موعظه و مراسم های محرم و صفر و مراسم ماه رمضان اینها اقداماتی تاثیرگذار در طول تاریخ بودند و امروز هم هستند اما ما به شدت نیازمند کار فرهنگی کاربردی هستیم؛ یعنی جای فرهنگ اقتصادی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی،فرهنگ کار،فرهنگ تبادل سیاسی فرهنگی،فرهنگ مناظره، فرهنگ نقد در فضای فرهنگی کشور ما خالی است. یعنی هنوز با وجود اینکه ما اینهمه فرهنگ غنی مکتب فرهنگی اسلامی ناب محمدی را داریم اما در مسائل ابتدایی اخلاقی کم می آوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیا زهد معنایش این است که افراد از دنیا فرار کنند یا از دنیاگرایی فاصله بگیرند؟

وی گفت: حضرت امام چندین بار فرمود این اخلاق استعماری را برای کشورهای اسلامی درست کردند و به آنها گفتند شما کار با دنیا نداشته باشید زهد یعنی شما تلاش نکن و از دنیا فاصله بگیر تا بتوانند منابع زیرزمینی اسلام را غارت کنند ولی در حقیقت زهد این نیست و زهد یعنی در حال تمکن بتوانید یک زندگی عادی داشته باشید و به سمت دنیاگرایی نروید. در حقیقت یک فاصله خیلی باریکی است بین دوری از دنیا تا دوری از دنیاگرایی بنابراین ما امروز به شدت نیاز به کار فرهنگی کاربردی داریم که می‌توان این کار فرهنگی را از مدارس شروع کرد و در سطح دانشگاه ها داشته باشیم.

همچنین در این مراسم سایت جدید بنیاد فرهنگی صبح قریب به همراه نسخه جدید فصلنامه علمی پژوهشی و لوح نشریات این بنیاد توسط دکتر محسن رضایی رونمایی شد.

در انتهای این مراسم کلیپ مربوط به شهید حسن تهرانی مقدم که از سوی موسسه شهدای غدیر تولید شده بود برای اولین بار پخش شد.
نظرات بینندگان