arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

فشارهای جدید بر اوباما در مذاکرات با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پایگاه خبری فاکس نیوز آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با کشاندن مذاکرات هسته ای با ایران به وقت اضافه، تیزی تیغ های انتقادات داخلی را متوجه خود کرد.

براساس این گزارش، سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا امروز خطاب به رییس جمهور کشورشان گفتند که تیم مذاکره کننده آمریکایی می توانست با ختم این مذاکرات نفس گیر در ضرب الاجل امروز، دست ایران را برای استفاده بیشتر از فرصت ها ببندد.

میچ مک کانل، سناتور جمهوریخواه کنگره امروز خطاب به دولت اوباما از وی خواست تا توقف کامل مذاکرات را برای حفظ منافع بلند مدت آمریکا اعلام کند تا از این طریق هم بتواند به بررسی مجدد فرصت های از دست رفته بپردازد و هم هزینه های دولت آمریکا را در این مذاکرات به حداقل آن کاهش دهد.

وی در سرمقاله نشریه پولتیکوی آمریکا نوشت: نمایندگان کنگره بیم آن دارند که موقعیت و توان مذاکراتی دولت آمریکا موجب تضعیف بیشتر موضع بین المللی آمریکا شده و در عین حال زمینه را برای سوء استفاده بیشتر طرف مقابل از فرصت ها فراهم کرده است.

وی با استناد به اظهارات یک مقام دولت آمریکا که روز دوشنبه گفته بود آمریکا از شرط قبلی برای بازدید سرزده بازرسان بین المللی از سایت های نظامی ایران عقب نشینی کرده است، این اقدام دولت اوباما را خطای فاحش وی در همتراز کردن جایگاه نظامی ایران با جایگاه برتر نظامی آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش فاکس نیوز، سناتور جان مک کین و لیندسیگراهام دو نمایندگان جمهوریخواه کنگره که مخالف رسیدن به توافق هستند نیز امروز با صدور بیانیه ای، پای بندی به اخلاق از سوی طرف های مذاکره با ایران را خطای دیگری از سوی آنها و به ویژه آمریکا توصیف کرده و افزودند: همانگونه که اخلاقیات نمی توانست در دوران جنگ سرد ره به جایی ببرد، امروزه نیز پای بندی به اخلاق در مذاکره با ایران محلی از اعراب ندارد، چرا که سابقه خدعه های غیراخلاقی در این مذاکرات نشان داد که شرایط در این زمان بسیار متفاوت است.

آنها معتقدند که آمریکا همچنان باید بر حق بازرسی کامل از سایت های نظامی ایران توسط بازرسان هسته ای بین المللی تاکید کند .

براساس این گزارش، اد رویس، رییس کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا نیز معتقد است نباید در قوانین استثنائی قائل شد. بنابراین استانداردها در هر زمان و مکانی ثابت هستند و لذا این استاندارها را برای ایران نیز باید کاملا رعایت کرد.

فاکس نیوز با استناد به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که دیروز گفته بود، ایران هیچ ضرب الاجلی (اول و یا هفتم ژوئیه) برای نیل به یک توافق خوب را نمی پذیرد، این رویکرد جدید ایران را نوعی قبول عقب نشینی طرف های مذاکره ایران توصیف کرد و افزود: ظریف با این سخن به راحتی توانسته است بدون اینکه هزینه ای از سوی ایران برای این تمدید مذاکرات پرداخته باشد، موضع گیری روز سه شنبه مقامات دولت آمریکا برای تعیین ضرب الاجل مورد نظر دیگر مذاکره کنندگان با ایران را به چالش بکشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان