arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۴

اطلاعيه مهم مالياتي ويژه سينماگران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرشته طائرپور نماينده "خانه سينما" در کار-گروه مالياتي، درباره شرايط مالياتي سينماگران در تيرماه توضيحاتي ارايه کرد.

اين تهيه‌کننده سينما گفت: پيرو تعاملات صورت گرفته با سازمان امور مالياتي‌، از صبح شنبه 13 تير به مدت دو هفته از ساعت 9 صبح الي 7 بعدازظهر، نمايندگاني از سازمان مذکور، جهت ارائه خدمات اينترنتي، در "خانه سينما"، خيابان بهار مستقر خواهند شد تا به کليه سينماگران در تنظيم و ارسال الکترونيکي اظهارنامه هاي مالياتي شان ياري رسانند.

او اضافه کرد: همانطور که خوشبختانه عموم سينماگران و فعالان ساير عرصه هاي هنري (تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي، انتشارات...) مطلع هستند، فقط تا پايان تيرماه براي انجام اين تکليف قانوني که شرط اصلي استفاده آنها از معافيت مالياتي است، مهلت باقي است و اين مهلت به هيچ وجه تمديد نخواهد شد. لذا به همه سينماگران (اعم از عضو خانه سينما و يا آنهايي که به صورت مستقل و يا در ارتباط با سازمان صدا و سيما به يکي از تخصص هاي فيلمسازي مشغولند) توصيه مي شود که در اولين فرصت ممکن از اين موقعيت استفاده کنند زيرا در مورد برخي از آنها ممکن است تنظيم و ارسال اظهارنامه در يک جلسه صورت نپذيرد و با توجه به نقص پرونده شان نتوانند به سايت مربوطه ورود کنند.

طائرپور براي توضيح بيشتر در اين زمينه گفت: سينماگراني هستند که تاکنون کد محرمانه خود را از طريق پست دريافت نکرده اند و يا پرونده شان در حوزه مالياتي ويژه سينماگران(واقع در ميدان شعاع) نقص دارد. اين دوستان که نامشان از مدتي پيش روي سايت خانه سينما قرار گرفته و از طريق پيامک تلفني از نقص پرونده شان مطلع شده اند، بدون داشتن کد رهگيري و کد محرمانه نمي توانند به سايت ورود کنند و اظهارنامه امسال خود را پر کنند. براي اين دسته از موديان سينمايي، يک مرحله مقدماتي براي رفع نقص پرونده وجود دارد که بهتر است هرچه زودتر از آن مطلع شوند تا خداي ناکرده از مهلت ارسال اظهارنامه شان محروم نمانند و معافيت مالياتي شان از بين نرود.

او درباره کساني که مي توانند بدون مراجعه به خانه سينما اظهارنامه هايشان را تکميل و ارسال کنند گفت: هر مودي مي تواند از طريق کامپيوتر خانگي و يا دفترش راسا به اين امر اقدام کند اما بايد بداند که با هر کامپيوتر، فقط سه اظهارنامه قابل تنظيم و ارسال است. سيستمي که در "خانه سينما" با همکاري حوزه مالياتي مربوطه راه اندازي شده، مانند کافي نت هاي رسمي و داراي مجوز از سازمان امور مالياتي، از امکانات بيشتري برخوردار است و قابليت خدمت رساني به کليه اعضاي خانه سينما را دارد.

طائرپور تاکيد کرد که سينماگران جهت استفاده از معافيت مالياتي، کل دريافتي هاي سال 1393 خود را (از صفر تا هر رقمي که تحقق يافته) در صفحه 6 اظهارنامه، جدول مربوط به درآمدهاي معاف از ماليات و مربوط به فعاليت هاي فرهنگي هنري (بند ل ماده 139) ذکر کنند و متوجه باشند که مجموع ارقامي که عملا در سال 93 دريافت کرده اند بايد در اظهارنامه قيد شود و نه ارقام مندرج در قراردادهايي که هنوز تحقق نيافته است. ضمنا دوستان مي توانند جمع هزينه هاي مستند خود در سال 93 (اعم از اجاره دفتر يا منزل، هزينه سفرهاي داخلي و خارجي و ...) را نيز در بخش هزينه ها قيد کنند.

اين سينماگر به موديان صنوف دوبله، فيلمبرداري و تدوين يادآوري کرد مذاکرات جهت تغيير طبقه بندي اين صنوف از بند "ب" به بند "ج" همچنان در دستورِ کار "کار-گروه مالياتي" قرار دارد و مورد پيگيري "خانه سينما" و سازمان امور سينمايي است؛ اما متاسفانه هنوز تعاريف اين چند صنف که هيچ تفاوتي با ساير صنوف ندارند، براي سازمان امور مالياتي شفاف و اصلاح نشده است، لذا اين دوستان مي بايست اظهارنامه امسال خود را نيز در قالب مشاغل بند "ب" تنظيم کنند. ساير صنوف سينمايي (به جز تهيه کنندگان و مجريان طرح و صاحبان دفاتر) زير مجموعه بند "ج" قرار دارند و از داشتن دفتر مالي پلمب شده معاف هستند، اما همچنان شرط استفاده شان از معافيت مالياتي تنظيم و ارسال به موقع اظهارنامه است.

طائرپور در پايان اظهار اميدواري کرد که اصحاب رسانه با توجه به شرايط مشترکي که با سينماگران در اين زمينه دارند، در اطلاع رساني اين خبر فعال تر از هميشه اقدام کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان