arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۴

ایران صاحب بزرگترین ناوگان نفتکش جهان شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت ملی نفتکش ایران از خریداری ۲۰ تانکر طی دو سال و نیم گذشته و با وجود تحریم ها خبر داد که در نتیجه، این شرکت به بزرگترین شرکت نفتکش در جهان تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، بزرگترین شرکت نفتکش ایران بزرگترین ناوگان تانکرهای غول پیکر را گرد هم آورده و در حال مذاکره برای بازگشت آنها به آب های اروپایی در صورت انعقاد توافق جامع هسته ای است.

شرکت ملی نفتکش ایران می گوید، 42 تانکر خیلی بزرگ در اختیار دارد که 20 فروند آنها را در طی 2 سال و نیم گذشته از چین خریداری کرده است. این اولین باری است که این شرکت تعداد ناوگان تانکری خود را که در طول دوران تحریم ها گسترش پیدا کرده، افشا می کند.

نصرالله سردشتی، مسئول بخش تجاری شرکت ملی نفتکش ایران در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: «هیچ شرکتی در جهان این تعداد نفتکش غول پیکر در اختیار ندارد.» هر کدام از این نفتکش ها قادر به حمل 2 میلیون بشکه نفت خام هستند.

یک تحلیلگر ساکن لندن که آمد و شد تانکرهای نفتی را رصد می کند نیز می گوید که اعتقاد دارد شرکت ملی نفتکش ایران بزرگترین ناوگان را در اختیار دارد. رقبایی همچون شرکت کشتیرانی میتسویی او اس کی، و نیپون یوسن کایشای ژاپن و یوروناو ان وی بلژیک همگی تایید کرده اند که تانکرهای کمتری را در اختیار دارند. هیچ مقامی در شرکت ملی کشتیرانی عربستان برای اظهار نظر در دسترس نبوده، اما این شرکت در سایت اینترنتی خود گفته که 31 سوپر تانکر در اختیار دارد.

پس از اعمال تحریم های اروپا بر ایران و ممانعت از بیمه محموله های نفتی ایران، این کشور ناگزیر شد بیش از گذشته به ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران برای صدور نفت خود اتکا کند.
در حالی که ایران و قدرت های جهانی به انعقاد یک توافق جامع و لغو تحریم ها نزدیک می شوند، تهران به دنبال تقویت روابط خود با شرکت های اروپایی است که همواره به صورت سنتی دارای روابط تجاری با تهران بوده اند.

علی اکبر صفائی، مدیر شرکت ملی نفتکش ایران نیز به وال استریت ژورنال گفت، این شرکت در حال مذاکره با شرکت های بیمه ای است که بخشی از گروه بین المللی باشگاه های حمایت و جبران خسارت در لندن هستند، زیرا این شرکت به دنبال سرعت بخشیدن به روند بازگشت خود به اروپاست.

وی افزود: «ما ارتباطات خودمان با شرکای فعال در بخش دریانوردی را از سر گرفته ایم... تمام شرایط برای پهلوگیری در بنادر اروپایی مهیاست.»

صفائی همچنین گفت، تیمی از کارشناسان شرکت در حال ارزیابی ارزش پولی زیان های وارده در نتیجه تحریم ها هستند و «پس از این کار ما در مورد اقدامات بعدی تصمیم گیری خواهیم کرد.»
سال گذشته یک دادگاه اروپایی تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را غیرقانونی و غیرمعقول اعلام کرده بود.
نظرات بینندگان