arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۴

BBC: ايران نگران جاسوسي از تيم مذاکره کننده هسته اي در وين است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی عربی گفت ایران نگران جاسوسی اسرائیل از تیم مذاکره کننده هسته ای در وین است.

به گزارش انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد انتظار می رود مذاکرات جاری در وین درباره برنامه هسته ای ایران کاملاً محرمانه ادامه یابد تا از انتشار اطلاعاتی که ممکن است سیر مذاکرات را با مانع روبرو سازد جلوگیری شود اما تهران بارها اعلام کرده است که نگران جاسوسی سازمان یافته از تیم مذاکره کننده خود در وین است.

رضا المآوی خبرنگار اعزامی این شبکه به وین در گزارشی به بررسی امکان جاسوسی دستگاههای اطلاعاتی از مذاکرات سطح بالا شبیه به آنچه که در وین جریان دارد پرداخت.

وی گفت: از زمان جنگ جهانی دوم و در زمان جنگ سرد شهرهایی مثل وین ، مسکو و واشنگتن و لندن همواره در معرض عملیات جاسوسی گسترده بودند که غالباً با اتکا بر نیروی انسانی و تجهیزات سنتی صورت می گرفت. انقلاب فن آوری امروز اکنون موجب شده است جاسوسی با دقت بیشتری صورت گیرد. در سال 2014 جاسوسی الکترونیکی گسترده از سه هتل میزبان مذاکرات هسته ای ایران کشف شد.

جو بیخل مایر کارشناس امنیت نرم افزار در این خصوص گفت: منابع ما اطلاعاتی دارند که نشان می دهد با استفاده از برنامه بسیار قدرتمندی به نام دوکو برای نفوذ به رایانه ها و تجهیزات ارتباطی و حتی شبکه هتل استفاده شد تا از مذاکرات استراق سمع شود.

وی افزود: براساس اطلاعات ما ویروس دوکو در اسرائیل ساخته شده است. این امر موجب نگرانی تهران شده است.

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در این خصوص گفت: ایرانی ها به تجهیزات ارتباطی میان تهران و وین اعتماد ندارند. ما معتقدیم اسرائیلی ها و دستگاههای اطلاعاتی دیگر سعی دارند حتی الامکان از تیم مذاکره کننده ایران جاسوسی کنند.

بیخلمایر در این خصوص گفت: امکان ساخت شبکه مخابراتی پیشرفته رمز گذاری شده برای استفاده در چنین مذاکراتی وجود دارد اما نمی توان گفت که چنین شبکه ای صددرصد امن خواهد بود. اکنون در صورتی که امکانات لازم فراهم باشد حتی از فاصله 150 متری نیز می توان از گفتگوی افراد استراق سمع کرد.
نظرات بینندگان