arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۱۴۳
تعداد نظرات: ۹۰ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۴
مذاکره کننده ارشد آمریکا در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد

جلیلی در مذاکرات، نطق می کرد و «تاریخ اسلام و ایران» می گفت، حسابی تاریخ آموختیم

این گفت و گو که به صورت مکتوب با هفته نامه «طلوع صبح» صورت گرفته، مشخص نمی کند لحن «اینهورن» جدیست یا مزاح می کند ، اما به صراحت می گوید: «ما در مذاکرات، در بسیاری از ساعاتی که به سخنرانی های اقای جلیلی گوش می دادیم، بسیار در مورد تاریخ ایران یاد گرفتیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلیلی در مذاکرات، نطق می کرد و «تاریخ اسلام و ایران» می گفت، حسابی تاریخ آموختیم

هفته نامه «طلوع صبح» ، تیتر یک شماره دوم خود را به مصاحبه خود با «رابرت جی اینهورن» اختصاص داده است.

«طلوع صبح» نوشت:

69ماه مذاکره، تمام دستاورد دورانی بود که دیپلماتی با روش و منشی غیردیپلماتیک، ، هدایت قطار مذاکرات هسته‌ای ایران را برعهده گرفت؛اعلام موضع به‌جای مذاکره، از قهر با میز مذاکره تا پیگیری روند «مذاکره برای مذاکره»، یا‌ اینکه «مکان» مذاکرات کجا باشد در کارنامه دستاوردهای سعیدجلیلی جای گرفته است. نتیجه آن مدیریت و رویکرد، چنان شد که روز به روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می شد

پس از گذشت دو سال از واگذاری کار مذاکرات از جلیلی به ظریف، مذاکرات هسته ای در آن ایام و نوع و شکل مذاکرات جلیلی و تیمش ، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست او در برابر مقامات 5+1 چه می گفته است؟ روایات ، متعدد است. در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 ، روایتی بعید منتشر شد. می گفتند او در واکنش به اظهارات تهدید آمیز غربی ها، یکبار پای مصنوغی خود را درآورده و روی میز گذاشته و گفته ، «ما بار دیگر آماده جنگ هستیم» این روایت که قصد داشت چهره ای دادستانی از جلیلی به نمایش بگذارد،  در همان ایام توسط خود جلیلی و نزدیکانش تکذیب شد.

اما این «تکذیب» سبب نشد تا از ابهامات مذاکرات آن ایام کم شود. گویی باید منتظر بود تا تاریخ ، روزی در مورد آنچه در این مذاکرات گذشت، سخن کند. با این حال، برخی نیز می گویند زمانی که جلیلی در راس تیم مذاکره کنندگان حضور داشت، نسبت به انتشار اخبار هسته ای بایکوت خبری موجود بود، اما اینک که اندکی فضا تغییر کرده و جزئیاتی از مذاکرات گذشته منتشر می‌شود  می توان پی برد که به طور مثال، در آلماتی یا در بیانیه ای که در تهران بین سه کشور ایران، ترکیه و برزیل شکل گرفته بود چه گذشته است. بر همین اساس و با یک مقایسه ، بعضی‌ معتقدند امتیاز هایی که آن زمان قرار بوده بدهیم با امتیاز هایی که قرار است طبق بیانیه لوزان بدهیم اصلا قابل قیاس نیست.

البته برخی نیز می گویند آنچه که سبب «انحراف در مذاکرات دوره جلیلی» شد، مواضع غیر اصولی رئیس دولت نهم و دهم بود که هم برای تیم مذاکره کننده هزینه آفرین بود و هم برای وزارت خارجه. درواقع این دسته ، جلیلی را فردی می دانند که به دلیل مواضع خاص محمود احمدی نژاد، چاره ای جز رویکرد مذکور نداشته و حتی چند باری نیز ، انتقادات تندی در خفا، به مواضع احمدی نژاد کرده است ، اما این انتقادات هیچ گاه علنی نشده است که اگر چنین می شد ، شاید جلیلی نیز خیلی زود ، مانند لاریجانی از کار برکنار می شد.

«طلوع صبح» در مصاحبه با «رابرت جی اینهورن» ضمن سئوال در مورد توافق احتمالی هسته ای ، پرسش هایی نیز در مورد  مذاکرات دوران جلیلی مطرح کرد. اینهورن مشاور ویژه وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات و منع اشاعه آن است. «» پیش از بازگشت به وزارت خارجه، بیش از 29 سال در این وزارتخانه فعالیت کرده بود و در طول سال های 2001 تا 2009 مشاور ارشد مرکز مطالعاتی بین المللی و استراتزیک در واشنگتن بود.

شماره دوم


وی در مذاکرات هسته ای با ایران حضور داشته است و همواره جز معدود افرادی بوده که به تیم هسته ای آمریکا مشاوره داده و از جزئیات مذاکرات آگاه بوده و هست.

مذاکره کننده سابق آمریکا معتقد است در دوره ای که رییس گروه مذاکره کننده ایران بر عهده سعید جلیلی بود ، فضا بسیار متفاوت تر بود از آنچه اینک مشاهده می کنیم.

او در پاسخ به این سئوال که «جلیلی» در مذاکرات از چه سخن می گفت؟»، به نکته ی عجیبی اشاره می کند. او می گوید جلیلی در آن مذاکرات ، «تاریخ اسلام و ایران برایمان می گفت».

این گفت و گو که به صورت مکتوب با هفته نامه «طلوع صبح» صورت گرفته، مشخص نمی کند لحن «اینهورن» جدیست یا مزاح می کند ، اما به صراحت می گوید: «ما در مذاکرات، در بسیاری از ساعاتی که به سخنرانی های اقای جلیلی گوش می دادیم، بسیار در مورد تاریخ ایران یاد گرفتیم.»

اینهون می گوید در دوره جلیلی، زمان زیادی برای نطق صرف می شده است.

او در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار «طلوع صبح» که در مورد تفاوت دو گروه مذاکره کننده ایرانی در دوره احمدی نژاد و روحانی، می گوید: متاسفانه پیشرفت های کمی در مذاکرات آن دوره ایجاد شد.

مذاکره کننده سابق آمریکا می افزاید: مذاکرات از تابستان سال 2013، به شکلی بسیار جدی تر و حرفه ای تر ادامه پیدا کرده و زمان بسیار کمی روی ایراد نطق صرف شده و اکثر زمان بر روی نشست های کاری حرفه ای و غیررسمی صرف شده است.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

طلوع صبح: پس از بیانیه لوزان، برخی از تحلیلگران ایرانی و امریکایی عنوان کردند که شانس دستیابی به توافق بیش از پنجاه درصد است، از نظر شما چقدر تا یک توافق خوب و پایدار فاصله داریم؟

اینهورن: پیشرفت های بسیاری در راستای یک توافق خوب و پایدار حاصل شده است، اما موفقیت دور از این است که بگوییم تضمین شده است. سخنان ایرانیها در مغایرت است با آنچه مذاکره کنندگان توافق کرده بودند! تا زمانیکه ایران به نقاط توافق پیشین بازنگردد و انعطاف پذیری معقولانه در مورد مسائل حل نشده باقی مانده در لوزان نشان ندهد، امید کمی برای یک توافق جامع وجود دارد.

طلوع صبح: اخیرا آقای کری اعلام کردند که جهان از ماهیت فعالیت هسته ای گذشته ایران آگاه است و مذاکرات کنندگان برای اجبار تهران به اشکار ساختن فعالیت های سابقش اصراری ندارد. باتوجه به این سخن، آیا فکر می کنید که مسئله ی «پی ام دی» حل شده است؟ اگر نه، چه راه حلی باتوجه به اینکه هیچ یک از طرفین حاضر به مصالحه در این مورد نیستند، وجود دارد؟

اینهورن: مسئله ی «پی ام دی» هنوز مسلما حل نشده است. وزیر خارجه کری روشن ساخت که آمریکا بر روی اذعان کامل ایران در مورد فعالیت های گذشته ی خود در رابطه با توسعه تسلیحات هسته ای اصرار نمی کند. اما واشنگتن معتقد است که این ضروری است که ایران نسبت به تاکنون باز تر باشد، از جمله در ماجرای اجازه به آژانس برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی و بازدید از برخی محل های معین. در گذشته، مسئولان ایرانی گفته اند که ایران اماده است که تا جای ممکن شفاف عمل کند تا نگرانی های جامعه بین المللی از بین رود. اما اخیرا ایرانی ها به نظر از این قول خود برای شفاف بودن گامی به عقب گذاشته اند!

طلوع صبح: اخیرا برخی از رسانه های ایران مدعی شدند که در طول دوره ی سعید جلیلی در مذاکرات هسته ای، لیستی برای مصاحبه با مسئولان ایرانی به او داده شده است، ایا این حقیقت دارد؟

اینهورن: من در این مورد بی اطلاع هستم.

طلوع صبح: تفاوت بین روش مذاکره اقای ظریف و اقای جلیلی در چیست؟ برای مثال برخی می گویند که اقای جلیلی در طول مذاکرات، در مورد تاریخ اسلام سخنرانی می کرده است، ایا این حقیقت دارد؟

اینهورن: ما در بسیاری از ساعاتی که به سخنرانی های اقای جلیلی گوش می دادیم، بسیار در مورد تاریخ ایران و گله های ایران یاد گرفتیم. متاسفانه پیشرفت های کمی در مذاکرات آن دوره ایجاد شد. از تابستان سال 2013، مذاکرات به شکلی بسیار جدی تر و حرفه ای تر ادامه پیدا کرده و زمان بسیار کمی روی ایراد نطق صرف شده و اکثر زمان بر روی نشست های کاری حرفه ای و غیررسمی صرف شده است.

جلیلی در مذاکرات، نطق می کرد و «تاریخ اسلام و ایران» می گفت، حسابی تاریخ آموختیم

طلوع صبح: در پی حملات تندی که به اقای ظریف پس از پیاده روی با اقای کری انجام شد، برخی از رسانه های ایرانی ادعا کردند که آقای جلیلی نیز با نیکولاس برنز پیاده روی کرده است، ایا این صحت دارد؟

اینهورن: من در آن زمان در دولت امریکا خدمت نمی کردم و اطلاعاتی در مورد این ادعا ندارم.

طلوع صبح: یک هفته پیش، آقای جواد لاریجانی دیپلمات سابق ایرانی عنوان کرد که مذاکرات ممکن است چهار ماه دیگر تمدید شود، به نظر شما توافق تا سی ام ژوئن امکان پذیر است و ایا از نگاه شما تمدید مذاکرات، مجددا اتفاق می افتد؟

مذاکرات تا سی ام ژوئن به نتیجه نمی رسد، تمام طرف ها در مذاکرات این مسئله را علنا گفته اند. سئوال اکنون این است که انها چه مقدار زمان بیشتر نیاز دارند. چند هفته؟ چند ماه؟ نظر من این است که آنها تا انجایی که نیاز دارند تا به یک توافق پایدار و درست برسند، باید زمان بگذارند.

طلوع صبح: در ایران، برخی از سیاسیون و نمایندگان مجلس به اقای ظریف با عنوان اینکه از خطوط قرمز عبور کرده اید، حمله می کنند، در آمریکا نیز مخالفان تندی بر سر راه مذاکرات وجود دارد که بسیار پرسروصدا هستند، ارزیابی شما از این انتقادات چیست؟

هم مذاکره کنندگان امریکایی و هم مذاکره کنندگان ایرانی با مخالفت های داخلی قابل توجهی مواجهند، برخی از این منتقدان با هر توافقی مخالف هستند. برخی دیگر خواستار توافق هستند اما به دنبال مفاد با صرفه تر هستند. با تصویب لایحه کورکر- کاردین که به کنگره اجازه بازبینی هر نوع توافقی را می دهد، کنگره امریکا می تواند سعی در جلوگیری از اجرای توافق توسط پرزیدنت اوباما کند. اما اعضای کنگره نیازمند دو سوم آرا برای متوقف ساختن توافق هستند و مخالفان مسلما چنین ارایی را نخواهند بدست آورد. بنابراین پرزیدنت اوباما قادر خواهد بود که هر گونه توافقی که معقتد است در جهت منافع امریکا است را به نتیجه رسانده و پیاده کند. من معتقدم که مانع اصلی داخلی برای یک توافق در طرف ایرانی است!! اگر توافقی حاصل شود، ایران باید تصمیم بگیرد که خواهان یک توافق است و اماده ی تصمیم گیری های سخت است تا به آن دست یابد و سپس قادر خواهد بود که منتقدان ایرانی را نیز با این توافق همراه کند.

طلوع صبح: رسانه های غربی معتقدند اگر توافق هسته ای حاصل شود، روابط ایران و امریکا نیز دچار تغییر می شود. نظرتان در این مورد چیست؟

اینهورن: گام بعدی اطمینان حاصل کردن از پیاده سازی و اجرای منظم توافق است. اگر بلافاصله مسائلی در مورد اجرا و و برآوردن تعهدات بوجود آید، توافق به جای آنکه روابط ایران و آمریکا را خوب کند، می تواند خراب تر کند. بسیاری امیدوارند که یک توافق هسته ای به بهبود بنبایی روابط دوجانبه منجر خواهد شد، اما باتوجه به سطح فعلی از بی اعتمادی، چنین بهبود رابطه ای زمان معینی را خواهد گرفت و باید در این رابطه محتاطانه و قدم به قدم حرکت کرد.

طلوع صبح: باتوجه به اقدامات خشمگینانه مذاکره کنندگان فرانسوی پیش از توافق ژنو، به نظر شما، آیا مسئولان فراسنوی همچنان نگرای توافق ایران و امریکا پشت درهای بسته هستند؟ و فکر می کنید مواضع سرسختانه انها واقعی است یا صرفا نمایشی برنامه ریزی شده برای جذب پول های نفتی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس است؟

اینهورن: استاندارهای فرانسوی ها برای یک توافق موثر در سطح اعلایی قرار دارد و کمک های آنها به مذاکرات مثبت بوده است. با این حال، معتقد نیستم که آنها در راه توافقی که مورد حمایت امریکا، ایران و دیگر طرف ها است، خواهند ایستاد.

طلوع صبح: برخی از کاندیداهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گویند که انها به محض پیروزی در انتخابات، توافق هسته ای با ایران را پاره می کنند، ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

اینهورن: در طول کمپین این افراد برای نامزدی ریاست جمهوری، ما می توانیم انتظار داشته باشیم که کاندیداها نظرات به شدت منفی در مورد مذاکرات هسته ای ابراز کنند. اگر هر یک از انها رئیس جمهور شوند، فضا متفاوت می شود. اینکه یک رئیس جمهور جمهوریخواه توافق را حفظ خواهد کرد یا نه به طور قابل توجهی بستگی به آن دارد که این توافق چقدر خوب عملی شود. اگر توافق به شکلی منظم با ادای تعهدات تمام طرفین همراه باشد، رئیس جمهور به احتمال زیاد مایل خواهد بود که آن را ادامه دهد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۱۵۴
غیر قابل انتشار: ۸۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
72
776
ايا ملت ايران شايسته اينهمه تحقير بود
پاسخ ها
بوشهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اتفاقا بر عکس
جلیلی جز عزت چیزی برای این مملکت به ارمغان نیاورد...
زمانی که امریکا در مزاکرات ایران را به جنگ تهدید کرد میگن جلیلی پایش را گذاشت روی میز گفت این برای عراق دادم و این یکی هم هم برای شما میدهم..
بله ..جلیلی به خوبی از دستاوردهای هسته ای نگهداری کرد... چون بچه جبهه و جنگ بود درک میکرد ولی امروز نه مذاکره کنندگان ما بزرگ شده امریکا هستند و وضعیت را درک نمی کنند..
جلیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خود کرده را تدبیر نیست !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بوشهر حالت خوب نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
در خوبی مکتبی و انقلابی ، بچه جبهه و جنگ بودن آقای جلیلی هیچ شکی نیست ولی آیا همه اینها برای هدایت مذاکرات کافی است ، فکر نمی کنید کسانی با سابقه جبهه و مجروحیت های خیلی خیلی بیشتری از آقای جلیلی وجود دارند پس حتماً حق آنها بوده که به جای ایشان انتخاب می شدند و مذاکره می کردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خطاب به بوشهر:
اگه عزتمندی یک نفر فقط به جان دادن باشه که تروریستهای القاعده، داعش و دهها گروه دیگر روزانه چندین خمله انتحاری انجام می دهند و از جان خود میگذرند، نه عزیزم، همیشه نمیتوان با زورگویی و جنگ بر دشمن غلبه کرد، در بسیاری از موارد مذاکره منطقی و صحیح راه حل است..
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
رابرت آینهورن مسئول هماهنگی تحریم ها علیه ایران است و اقدامات او برای هر کسی که از مسایل سیاسی خارجی اندک مطالعه ای داشته باشد مشخص است . جای بسی تعجب دارد که افعال و کارکرد یک مقام ارشد ایرانی سابق را با گفته های یک خارجی آنهم از نوع دشمن سرسخت مورد ارزیابی قرار دهیم.
دشمن در پی شکستن استقامت و یکدلی ما شاید هر حرفی بزند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بله
آقای ظریف با در نظر نگرفتن تاریخ ایران و شهدای دفتع مقدس و ... احتمالا باید در برابر آمریکا اونو کشور دوست و برادر هم بدونیم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آیا ادعای این فردآمریکایی می تواند ملاک قضاوت باشد؟
مازیار
| United States |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بوشهر سلااااااااام....! خدا حفظت کنه اینقدر آدمو میخندونی برادر..
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
چجور به خودت اجازه دادی به اسم بوشهر این مطلبو بنویسی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
درود خدا بر جلیلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
54
582
اين است هنر بي هنران!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
42
543
خب بخاطر اینکه فرستاده محمود بوده دیگه. اونم دوست داشت کل جهان رو همین مدلی به راه راست هدایت کنه. اینم نتیجه اش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
616
81
بندگان خدا ان روزها جلیلی به راحتی زمان می گرفت تازه بسترهای لازم را او در مذاکرات چیده است که امروز ظریف و تیمش راحت رو مسائل اصلی مانور می دهند اول الف بود بعد ب امد
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
از بستر لازم منظورت دقيقاً چيه؟ بلندتر كردن ديوار بي‌اعتمادي؟
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اگع تحریم نمی شدیم حرف شما صحیح بود ! نه اینکه هر سر بر می گشت چند کیلو تحریم می شدیم! اسم این زمان خریدن نیست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اگه بستر آماده میکرد که خودشم باید درستش میکرد نه اینکه بعد از 2 سال که دکتر ظریف داره کار میکنه رو موضوع هنوزم درست نشده آخه یه کم سرتونو از زیر برف در بیارین ببینین اینا با این کارشون چه بلایی سر مردم در آوردن(بیکاری - فقر و.....) من خودمم اول یکی از شماها بودم ولی الان دیگه نه نه نه نه نیستم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
به چه بهایی هشت سال اندی بدبختی برای این مردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بستر لازم برای اختلاس های میلیارد دلاری منظور ایشون هستش
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
وظیفه ایشان ایا زمان خریدن بود شما دقیقا از کدوم بستر ها صحبت میکنی ب ما هم بگو روشن بشیم جلیلی اصلا مرد این کار نبود شما بتیم هسته ای ظریف نگاه کن همه ادمهای باسواد و سطح بالا و مدارک دانشگاهی مرتبط با همین موضوعات از حقوق بین الملل بگیر تا دکترای سیاسی اقای جلیلی چی مدرکشون چیه ایا مطتبط هست امن جواب میدم خیر اقای جلیلی جز اینکه در اون دوره کار رو خرابتر کنه و وضعیت ایران رو خرابتر کنه کار دیگه ای نکرد همین امتیازهای ک داریم بخاطر امثال جلیلی و محمود خان هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این بستر لازم را هم پهن کرده‌اید که اگر مذاکرات به نتیجه رسید بگویید بسترش مهیا بوده! رو که ندارید! توصیه می‌کنم بروید و در همین بستر بخوابید!
رزمنده دفاع مقدس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
هوالرئوف
چقدر توجیه عام پسندو زیبایی!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خب
abbas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
63
483
خدا رحم کرد این رئیس جمهور نشد و گرنه باید تا پایان دوره ریاست جمهوریش مثل عرب ها لباس می پوشیدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
به خدا همینطورمیشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
29
351
هر مرحله فقط با تحریمهای جدید همراه بود که الان برای لغو هر کدومش ماهها تلاش لازمه
yas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
486
53
روزي كه دشمن از ما تعريف وتمجيد كند بايد فاتحه همه چيز را خواند اگر آن مقاومت مردانه وقهرمانانه نبود كه الان بايد همه چيز را دو دستي تقديم دشمن مي كرديم.
شما انتظار داريد امريكا از ما تعريف كند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دوست عزیز! تفکر شما از پایه ایراد داره. اگر تعریفی شده از پیشرفت فرایندی هست که براش سالها وقت و هزینه گذاشتن. بحث دوستی و دشمنی وجود نداره، بحث منافع کشور و ملت این وسط مطرح هست
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
الان که یک عده کاملا در مخالفت با روند مذاکرات با اسرائیل همسو شدن اینو چی میگی برادر؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
به قول حضرت مولانا: ای جان! خوب ورد آورده‌ای! لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای! بله جانم! شنیده‌ای حرفی به این مضمون اما نمی‌دانی کجا بکار ببری‌اش!
ناشناس
| - |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مقاومت مردانه و قهرمانانه ملت زیر بار تحریمها منظورته؟
علي صالحي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
276
38
با سلام و احترام
به نظر شما در چنين مقطعي پرداختن به ضعف رقيب در مذاكرات گذشته كار درستي است؟! اتفاقا من اگر جاي شما به نكات مثبت مذاكرات در دوران اقاي جحليلي اشاره مي كردم. كشور نيازمند وفاق است. ممنون از سايت عالي تون . ارادت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این ضعف رقیب نیست ، .... دوستان است که بجای مذاکره برای کشور ، تاریخ بلغور میکردند و در آخر هم با ژست پیروزمندانه ، تاریخ بعدی کلاس تاریخشان را اعلام میکردند.
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
جناب صالحی وفاق نه یعنی حقایق را زیر فرش جارو کردن و بدی ها را نادیده گرفتن و فقط همه با هم موافق بودن. این تعریف غیرعملی از وفاق و همدلی سالهاست که آشکار و نخ نما شده.
مصطفی
|
Romania
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
18
252
تاریخ ایران و اسلام می‌گفتن؟ درس عمومی بوده یا مذاکرات هسته‌ای؟!
یهویی دلواپس شدم |: (از این طرفی البته)
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
21
172
من با توجه به تیپ فکری جلیلی ها و احمدی نژادی ها کاملا میتوانم بار کنم که این حرف درسته چون هنوز فکر میکنند معاویه و یزید و .... زنده اند و اینها باید از آنها انتقام بگیرند. اگر آمریکایی ها و ... فرزندان معاویه و یزید و .... هم باشند بازهم صحیح نیست انتقام پدر را از فرزندش گرفت. هر کس مسئول اعمال خودش هست نه پدر و مادرش.
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
63
65
پس چرا اون زمان مدام عقب نشینی میکردند طوری که در پایان دورۀ آقای جلیلی به گفتۀ آقای لاریجانی خودشون با وساطت پادشاه عمان خواهش کردن که شما بیاین مذاکره ، ما حق هسته ای شما رو به رسمیت میشماریم و 6 ماهه همۀ تحریمها رو برمیداریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
سعید جلیلی هیچ گاه علاقه ای به اجرای «شو» بر سر منافع ملی نداشت و نمی خواست به هر قیمت از خودش «قهرمان» بسازد لذا بر سر حقوق ملت با هیچ کس معامله نکرد و یک توافق خوب را قربانی انتخابات ریاست جمهوری و آینده سیاسی خودش نکرد. تاریخ در این باره بهتر قضاوت خواهد کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آقای ناشناس! بر شما حرجی نیست. ظریف احتیاجی به «شو» دادن ندارد و هیچ حرکت پوپولیستی هم بروز نداده است. حساب فیسبوکی و توییتری وی هم یک کانال ارتباطی بسیار خوب است که تمام سیاستمداران تراز اول دنیا این کار را می‌کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
210
30
کاش طلوع صبح یک مصاحبه هم با جلیلی داشت.یادمان باشد ظریف خیلی از بحث های هسته ای با5+1را رونکرد وفکت شیت هم ارائه نداد ومعلوم نیست چقدر از توان هسته ای کشور راحفظ کرده و......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
شما‌ آمار توان هسته‌ای را داری؟
دلواپس ورژن جدید
|
Russian Federation
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
194
25
با آقای جلیلی به 19000 سانتریفیوژ رسیدیم و با آقای ظریف برنامه صلح آمیز هسته ای خود را تثبیت کردیم
از هر دو شما بزرگواران متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دوست من، با آقای ظریف، دست کم ذخایر اورانیوم خود را در قبال ذره ای از پول خودمان از دست دادیم.
فلنکر
|
Russian Federation
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
190
35
جلیلی دستان آقای ظریف را برای مذاکره باز گذاشته است ما اگر برنامه هسته ای خود رادر زمان آقای جلیلی کامل نکرده بودیم اکنون آقای ظریف دست بالا را در مذاکرات نداشتند
از آقای ظریف هم بابت تثبیت دستاوردهای آقای جلیلی تشکر میکنم
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
159
29
آقای جلیلی و آقای دکتر ظریف هر دو از ماموران مطمئن نظام هستند
از زحمات هر دو ایشان متشکرم
هر دو ایشان پاینده و سرافراز باشند
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
25
94
اينم از جليلي
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
16
85
شرق شناسان غربی اسلام و تاریخ منطقه را بهتر از من و شما می شناسند
بامحل متینگ و کلاس عوضی گرفتند حتما نزدیک انتخابات بوده
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
178
29
با همین تاریخ گفتن غنی سازی 20درصد انجام میدادیم همه سایتهای هسته ای هم فعال بودن اما حالا چی داریم 3.5 درصد غنی سازی انجام میدیم سایت های هسته ایی رو دارن میبندن تازه تحریم هم هستیم هنوز
پاسخ ها
شریفی
| Romania |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
+ شش قطعنامه شورای امنیت + ورود ایران به منشور هفت سازمان ملل + تحریم نفت و طلا و کشتیرانی و بیمه و ... + تورم 40 درصدی + واردات شدید کالا + تقلیل سهم دریای خزر از 50 به 13 درصد + اختلاس + ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دوست عزیز ممکنه به من بگی 20% چه دردی از مملکت دوا میکنه؟
اگر برای صنعت به هسته ای نیاز داریم، 3.5% کفایت میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
17
101
خیلی جالب بود
البته در مناظره انتخاباتی، دکتر ولایتی خیلی قشتگ به ایشان گفت که اگر میخواهید اعلاک مواضع کنید از همین جا این کار را انجام دهید، چه نیازی دارید به آنجا بروید.
از قدیم گفتند کار را باید به کاردان سپرد
راستی در صورت انتخاب ایشان به ریاست جمهوری چه اتفاقی برای کشور میافتاد
آرش م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
5
64
دوستان ایشان ،هنوز و با شدت و همت زیاد بصورت موازی با با تیم مذارکره هسته ای در داخل کشور، بخصوص درون صدا و سیما ملی مشغول کارهای پر از منفعت برای مملکت و مردم هستند.( بیان تاریخ در مذاکره ای فنی و سیاسی که منافع چند دهه آینده مردم یک کشور در آن مورد بحث بوده بر چه اساس بوده؟)حالا هدفشان واقعا تامین چه منفعتی است؟چجوری؟برای چه کسانی؟مردم؟(منفعت مردم و حق الناس و بیت المال در دستانشان چه کرده اند که حالا در گفتار توقع از ایشان داشته باشیم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
با تیم مذاکره کننده که فکر نکنم همکاری داشته باشه اما با صدا و سیما برای مخدوش کردن پیشرفت مذاکراه ، همکاری وسیعی دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
130
20
يادآوري تاريخ اسلام و جنايات زورگويان تاريخ در برابر خودشان و در حضور آنها بزرگترين افتخار و پيروزي است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مشکل این است که مردم کشورهای صنعتی بخصوص نخبه‌هایشان اندکی چارچوب فکری‌شان با اصحاب حنجره‌ی بازار فرق دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
197
32
دروووووووووووود بر دکتر جلیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
وای وای وای
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
چون تحریم ها رو زیاد کرد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
78
19
سلام
جناب سر دبير محترم اگر واقعا تیم مذاکره کننده سابق ایران این طور عمل می کرده است، چرا ۵+۱ در سلسله مذاکرات هسته ای یک سال آخر، از بغداد تا مسکو و آلماتی ۱ تا آلماتی۲، پله پله نسبت به مطالبات خود از جمهوری اسلامی ایران عقب نشینی کرد؟
متشكرم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
118
30
دمش گرم
یه کم یاد بگیرید که اینقدر ذلیل غرب نشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
125
30
جلیلی برای این تاریخ پای خود را فدا کرد تا ظریف در آرامش درس بخواند و امروز بیاید سوار آنچه امثال جلیلی ها برایش مهیا کرده اند بشود.اگر امثال جلیلیها نبودند ظریف الآن مقیم آمریکا بود نه وزیر جارجه ی ایران.تاریخ اصلی ترین هویت ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دوست عزيز تهمت نزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آیندگان در مورد تمام این قضایا داوری خواهند کرد . خوش بحال کسی که با خلوص نیت در راه اسلام تلاش کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
15
71
بیخود نیست طی 6سال هیچ تغییری نبوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
تغییر نبوده؟
پس این همه تحریم چیه ؟ از کجا اومده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
109
30
غنی سازی بیست درصد که مهمترین دستاورد ایران است، در دوره ی احمدی نژادبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
23
7
بلووووووووو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
5
60
عجله نکنید تاریخ بهترین قضاوت رو انجام میده
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
احسنت
سالیان سال باید بگذرد مدارک زیادی باید از محرمانه بودن در بیاد تا قضاوت در خور انجام داد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
عجله‌ای نیست. توصیه می‌کنم شما هم تاریخ بخوانید. البته تاریخ و نه قصه‌ی حسین کرد.
سید دکتر محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
7
69
خدا رو شکر که جلسات با اینهمه هزینه های سرسام آور بی حاصل نبوده و لااقل آمریکیی ها یه چیزی یاد گرفتن!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
9
57
آقای دکتر ولايتي هم در مناظره همين را (نقل به مضمون) گفتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
18
62
واقعا مردمی که میخواستین به این آقا رای بدین، با تمام احترام به این عزیزان، چرا واقعا؟؟؟
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
60
15
من می خوام یه چیزی بگم و می دونم کلی منفی می خورم...من با این روش که بخوایم بریم با خارجیا صحبت کنیم و از هومطن خودمون (حالا هرکی می خواد باشه) ایراد پیدا کنیم موافق نیستم....اگر با داخلی مصاحبه می کردیم بحث دیگه ای بود...اما من با این شیوه موافق نیستم...ما هر اشکالی داشته باشیم باید باید همواره نقطه اتکامون خودی ها باشند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
19
71
همین محمود و سعید باعث تحریم ملت ایران شدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
16
70
جلیلی این کاره نبود.
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
118
29
يك موي گنديده امثال جليلي از صد هزار تا رئيس جمهور آمريكا و نوكران داخلي اش صدها بار ارزشمند تر است . اگر جلسات مذاكرات جليلي ادامه مي يافت اميدي بود كه افراد شرور آدم بشوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اره با همین حرفها سالهاست مردم ایران هر روز فقیر تر می شوند و امثال شما پولدارتر !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
13
60
مطمئنا تاریخ رو هم خوب نگفته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
5
34
مدرس تاريخ بايد درس تاريخ بدهد ؛ ديپلمات بايد ديپلماسي كند.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
31
9
بلاخره بچه ها ،جلیلی یا ظریف ،احمدی نژاد یا روحانی
اینا ایرانی هستن یادتون باشه دشمن کسه دیگه ایه ما که باهم دعوا نداریم.باید اتحاد داشته باشیم و کشورو از دزدی و نابخردی و انحصار طلبی پاک کنیم همه باهم متحد و یکصدا جلوی دشمنان خارجی فقط بلند بگو زنده باد ایران زنده باد وطنم زنده بادیاد شهیدان
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
5
37
هشت سال تمام مملکت دست این آدمها بود .
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
4
37
جلیلی باید باشه که قدر ظریف رو بدونیم. بنظرم وجودش لازم بود تا خط فکری و محتوای تو خالی بعضی از جریانات فکری برای همه شناسایی بشه. البته کاسبان تحریم هم خیلی دوستش داشتن و دعاش میکردن و الان همون کاسبان تحریم از اون جریانات فکری طرفداری میکنند.
خلاصه اینکه همه در اون مدت امتحانشون رو پس دادند و دست همه رو شده. این باعث رشد فکری مردم میشه که دنبال هر کسی نروند و از هر شعاری تبعیت نکنند.
بی طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
9
34
ای کاش آقای جلیلی برای خدمت ومدیریت بهزیستی یا کمیته امدادی همچون چیزی کاندید میشدند نه رئیس جمهور و یا مسائل بین اللملی و مذاکره با گرگهای جهانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
50
14
عیب ندارد.
هم زمانی که مذاکره می کرد و هم الان هر چه می خواهید بگویید.
او آرام و متین به کار خودش ادامه می دهد و وظیفه اش را انجام می دهد.
ای کاش سیاست مداران ما سیاست و دیانت را از جلیلی می آموختند.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
8
42
آقا همه ما به حلال وحرام اعتقاد داریم . نمیدانم اقای جلیلی با پول این کشور چند سفر خارجی داشتند . لطفا دستاوردهای عینی سفرهای خود را برای ملت توضییح دهند . البته اگر بخواهند باز تاریخ اسلام رابگویند بایدگفت ما هم مثل شما توی این کشور درس خواندیم .
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
87
18
هر کاری کنید نمی توانید منکر این شوید که عملکرد دولت فعلی داره حقانیت جلیلی رو بیشتر ثابت می کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
14
74
رو که نیست به خدا!

حالا برا جلیلی هم دستاورد قائل میشن. چه کشکی چه .....
نظرات بینندگان