arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۴

هیچ اختلاف نظری در سطوح عالی نظام وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شما: رائد صیدیه- در طول مذاکرات هسته ای در وین، یکی از فضاسازی های رسانه های بیگانه و نیز برخی رسانه ها درباره مذاکرات، القای نوعی دو دستگی در سطوح عالی نظام در موضوع هسته ای بود. در این خصوص با دكتر بهزاد صابري عضو تيم مذاكره كننده هستهای گفتگویی کوتاه داشته ایم:

با توجه به حمایت کامل رهبری از تیم مذاکره کننده و اعطای اختیارات بسیار، همچنان یک خط رسانه ای در تلاش است دو قطبی موافق- مخالف را در سطوح عالی نظام دامن بزند. نظر شما درباره این دو قطبی چیست؟ آیا در میان مسئولان ارشد کسی مخالف توافق هست؟

ابدا چنین نیست. در سطح مقامات عالی نظام بحمدالله وفاق کامل وجود دارد. نه رهبری معظم مخالفتی با اصل یک توافق - بهشرطها و شروطها - دارند و نه مسئولین دولتی به دنبال حصول توافق به هر شکل ممکن هستند. اصول نظام و مصالح کشور بر اساس رهنمودهای رهبری مبنای هر توافق احتمالی خواهد بود. و در این مبنا هیچ اختلاف نظر و دوگانگی در سطوح عالی نظام وجود ندارد.

تعابیر مبهم توافق خوب و توافق بد این روزها زیاد استفاده می شود. از نظر مذاکره کنندگان ایران مشخصه های «توافق خوب» چیست؟

توافق خوب، توافقی است که در آن، اولا عزت و شان ملت مسلمان ایران محفوظ و محترم شمرده شود. ثانیا هیچ حق مشروع و قانونی از ملت ایران سلب نشود. به عبارت دیگر، اگر هر اقدام اطمینان ساز و شفافیت آوری برای شکستن فضای غیرمنصفانه ای که حول برنامه هستهای ایران ایجاد شده است اتخاذ می شود، نافی حقوق ما نباشد و مدت دار، معقول، مشخص و منطقی باشد. ثالثا به طور جامع، لغو تحریم های ظالمانه ای که به بهانه برنامه هسته ای بر کشور تحمیل شده است را به دنبال داشته باشد.

یکی از دغدغههایی که از سوی برخی مخالفان مطرح میشود؛ امکان ناپذیری خطوط قرمز ایران است. شما خطوط قرمز اعلام شده از سوی رهبری در دیدار مسئولان نظام را تا چه حد ممکن و تحقق پذیر می‌‌دانید؟ آیا این تعبیر که این خطوط قرمز برای عدم توافق اعلام شده را قبول دارید؟

خطوط قرمز نظام چیز جدیدی نیست. این خطوط قرمز از ابتدا توسط مقام معظم رهبری برای مذاکرات ترسیم شده و در مراحل مختلف، حاکم بر عملکرد مذاکراتی ایران بوده است. مذاکرات هم در پرتو همین خطوط قرمز به پیش رفته است. اگر خطوط قرمز، برای نرسیدن به توافق ترسیم شده بود، اصولا هیچ مرحله ای در مذاکرات طی نمیشد. به ویژه که با تدبیر رهبر انقلاب و اعلام علنی و عمومی خطوط قرمز از سوی ایشان، خطوط قرمز ما حتی برای طرف مقابل نیز روشن بوده است. با این حال، مذاکره از سوی هر دو طرف ادامه یافته است. توافق در پرتو همین خطوط قرمز هم شدنی است. شرط آن، درک واقعیات و پرهیز طرف مقابل از زیاده خواهی و درخواست های بی منطق و ظالمانه است. اگر چنین تعقلی در طرف مقابل خود را در مذاکرات نشان دهد، جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای توافق نخواهد داشت و در مقام اجرا نیز، مادام که آنها به قرار خود پایبند باشند، ایران تمام قد و با جدیت پای حرف خود خواهد ایستاد.


نظرات بینندگان