arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۱۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

آلن آیر: انسان به امید زنده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آلن آیر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکاست. فارسی را بسیار خوب ، اما با لهجه آمریکایی صحبت می کند و تسلط مناسبی نیز به ضرب المثل های ایران دارد.

آیر در گفت و گو با «طلوع صبح» در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال توافق، می گوید: انسان به امید زنده است.

در حاشیه مذاکرات اخیر وین ، گفت و گویی با او انجام شده که متن کامل آن در ادامه می آید:

طلوع صبح: باتوجه به آنچه در وال استریت ژورنال در مورد جاسوسی اسرائیل در مذاکرات هسته ای منتشر شد، ایاتصور می کنید قدم زنی های آقای کری و آقای ظریف در محیط بیرون به دلیل همین مسئله بوده باشد؟

آلن آیر:‌ من فکر می کنم که بعد از ساعت های پی در پی داخل اطاق هتل،‌ رفتند بیرون برای هواخوری.

طلوع صبح: برخی از اعضای کنگره آمریکا، آقای کری را متهم به عبور از خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات می کنند؛ آیااین اتهامات نوعی سیاسی کاری است یا اینکه واقعا چنین موضوعی اتفاق افتاده است؟

  آلن آیر:‌ ما دبنال توافقی هستیم که همه راه های ایران بسوی سلاح هسته ای (؟!) را می بندد و اطمینان لازم را در باره ماهیت برنامه هسته ای ایران به جامعه جهانی میدهد. ما نیت و انگیزه منتقدین رویکردمان را زیر سوال نمی برم و سعی می کنیم با مشورت و رایزنی آنها را همراهی کنیم.

طلوع صبح: برخی از رسانه های ایران از ماجرای بستری شدن آقای کری و بیماری کمر درد آقای ظریف به عنوان نوعیدیپلماسی یاد کرده اند، ارزیابی تان را لطفا بیان بفرمایید.

آلن آیر:‌ ارزیابی من این است که انتشار چنین شایعات مضحک نشانه جدی نبودن برخی رسانه هاست.

طلوع صبح: آیا در صورت توافق، ممکن است مراسم امضا توافق هسته ای توسط روسای جمهوری کشورهای پنج بعلاوه یک، و ایران در ماه آینده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل رخ دهد؟

آلن آیر:‌ برجام توافق یا تفاهم سیاسی نه معاهده یا پیمان رسمی و بین المللی است، و اکثر اوقات چنین توافقات یا تفاهمات بطور جسمی امضا نمی شود. فراموش نکیم که برنامه اقدام مشترک - همان توافق ژنو - امضا نشده است اما اجرا شده است.

طلوع صبح: آقای کری در آمریکا با چه مخالفانی مواجه است؟ برخی می گویند این افراد، فقط به دنبال توافق نشدن هستند.

آلن آیر:‌ معلوم است که در هر دوی کشورمان عده ای مخالف روکرد کنونی مذاکرات است. این قابل انتظار است. اما اگر موفق به حصول توافق مورد پسند همه طرف ها باشیم تصور من این است که محسنات آن برای اکثر مردم معلوم خواهد بود.

طلوع صبح: رسانه های ایرانی معتقدند که مواضع فرانسه نسبت به آمریکا در مذاکرات سخت گیرانه تر است و اگر این کشور نبود شاید تا به الان مذاکرات به نتیجه رسیده بود، نظرتان در این باره چیست؟

آلن آیر:‌ اتحاد و انسجام درونی گروه پنچ بعلاوه یک خلل ناپذیر است. هدف مشترک ما جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای است،‌ و با مشورت و خرد جمعی دنبال تحقق این مطلوب هستیم. ایران مدعی آن است که اصلا و ابدا دنبال چنین هدفی نبود،‌نیست و نخواهد بود و اگر چنین باشد ثابت کردن آن و حصول توافق نهایی حتما امکان پذیر است.

طلوع صبح: آیا تصور می کنید که توافق هسته ای راه را برای همکاری های آتی ایران و آمریکا ، (آنطور که برخی رسانه های غربی می گویند) باز می کند؟

آلن آیر:‌ اصلا نمی دانم اما اگر بتوانیم به توافق برسیم این بخودی خود نشان می دهد که رویکرد تعامل بجای تقابل و مشترکا کار کردن در جهت گره گشایی رویکردی ثمربخش است و امکان بکارگیری آن برای سایر موضوعات ارزش دارد. اما تمرکز ما حالا فقط و فقط بر حل این معضله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی است و آن را بیشتر بعنوان مقدمه گام های دیگر نمی دانم.

طلوع صبح: اظهارات برخی از کاندیداهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمی نگران کننده به نظر میرسد؛ برخی از آنها عنوان کرده اند که به محض پیروزی در انتخابات توافقنامه با ایران را پاره می کنند. ایاچنینن موضوعی محتمل است و اینکه نظرتان در مورد این اظهارات کاندیداها چیست؟

آلن آیر:‌ من در مورد اظهارات یکایک سیاستمداران آمریکایی در مورد موضوع برنامه هسته ای ایران نمی توانم اظهار نظر کنم و به این نکته بسنده می کنم که اگر می توانیم به توافق نهایی برسیم و می توانیم آن را اجرا کنیم،‌ من فکر می کنم ارزش چنین دست آوردی برای همه ایقدر معلوم و محرز خواهد شد و محفوظ خواهد ماند.

طلوع صبح: در مورد حصول توافق هسته ای، چقدر امیدوارید؟ چقدر فاصله دارید تا هدف؟

آلن آیر:‌ به قول معروف انسان به امید زنده است. همه طرف ها متعهد به رسیدن به یک راه حل جامع و پایدار به مسئله هسته ای ایران قبل از انقضای مهلت مقرر هستند. این فرصتی است که نباید از دست رفت. اما بر کسی پوشیده نسیت که اختلافات کماکن باقی مانده است. راه حل های فنی در چارچوب تفاهم لوزان برای همه این موارد قابل حصول است. ولی مثل روزی روشن است در روزهای آینده برای رسیدن به توافق مد نظر همه ما،‌ تصمیم های سیاسی سختی باید اتخاذ شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
فالکروم
|
Russian Federation
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
8
18
آقای آلن آبر امید زیادی هم خوب نیست چوت اگر به یاس تبدیل شوید باعث اتفاقات ناگواری میشود
انسان باید با واقعیات زندگی کند و با توجه به آن امیدوار کمک و رحمت الهی باشد
نظرات بینندگان