arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۴
شين هوا:

مسئله ذخاير اورانيوم ايران به احتمال زياد حل شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک منبع روز جمعه در مصاحبه با شین هوا گفت ایران و قدرت های جهان به احتمال زیاد راه حلی را برای هفت هزار و 537 کیلوگرم ذخیره اورانیوم کمتر غنی شده در ایران پیدا کرده اند.

با نزدیک شدن به ضرب الاجل هفتم ژوئیه ، مذاکره کنندگان هسته ای ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) با جدیت در تلاش برای نهایی کردن یک موافقتنامه هسته ای جامع در وین پایتخت اتریش هستند.

مواد شکافت پذیر ایران یکی از نگرانی های اصلی غرب برسر برنامه هسته ای تهران است زیرا به لحاظ فنی، ذخایر عظیم اورانیوم غنی شده به ایران امکان خواهد داد در زمانی نسبتا کوتاه یک بمب هسته ای بسازد.

براساس توافق چارچوب که ماه آوریل در لوزان به دست آمد ایران متعهد شد ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را برای مدت 15 سال به 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده سه ممیز 67 صدم درصد کاهش دهد. اما در این توافق چارچوب اشاره نشد که ایران چگونه باید این ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را کاهش دهد.

این منبع در مصاحبه با شین هوا افزود این موضوع دیگر نباید یک مشکل باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران را در پایان ماه ژوئن هفت هزار و 537 کیلوگرم اعلام کرد.

حل موضوع مربوط به ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران از مسائل حساس بوده است. کشورهای غربی پیشتر از ایران درخواست کرده بودند مواد هسته ای خود را به خارج منتقل کند اما تهران چنین پیشنهادی را رد کرد.
از اورانیوم بسته به سطح غنی سازی آن هم می توان برای تولید سوخت و هم به عنوان هسته شکافت پذیر سلاح هسته ای استفاده کرد. براساس موافقتنامه موقت بین ایران و گروه پنج به اضافه یک که نوامبر سال 2013 به دست آمد ، ایران موافقت کرد ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را به کمتر از هفت هزار و 600 کیلوگرم کاهش دهد و مابقی آن را تغییر شکل دهد تا تبدیل دوباره آن برای کاربرد تسلیحاتی دشوار شود.
ایران و شش قدرت جهان طی 16 ماه گذشته سرگرم مذاکره برای دستیابی به یک موافقتنامه طولانی مدت درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران بوده اند.
ایران در این مدت برخی فعالیت های هسته ای حساس خود را در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور محدود خواهد کرد.
نظرات بینندگان