arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

سرقت‌های نامرئی تنها با یک تماس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 لهجه غليظ سارق حرفه‌اي دست او را پيش پليس رو كرد و راز سرقت‌هاي عجيب و نامرئي وي فاش شد. اين مرد كه به هيچ عنوان رانندگي بلد نبود، تنها با يك تلفن، خودروهاي شاسی‌بلند را از تهران مي‌دزديد و در شهرهاي مرزي به قيمت دو تا سه ميليون تومان به قاچاقچيان سوخت مي‌فروخت.

وقتي پرونده سرقت خودروهاي جیپ، پاترول و تویوتا لندکروز در منطقه یوسف‌آباد و قلهک پيش روي پليس قرار گرفت، ماموران نمي‌دانستند با سارقي حرفه‌اي طرف هستند كه اين خودروها را با شيوه‌اي خاص سرقت مي‌كند. در اين پرونده، سارق با خودروهای نیسان یدک‌کش و يا جرثقیل ویژه حمل خودرو دست به سرقت خودروها مي‌زد. با افزايش اين سرقت‌ها پرونده‌ای به دستور بازپرس شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ٤ تهران با موضوع «سرقت خودرو» براي رسیدگی ویژه در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران تشکیل شد.

پس از آن تیم مبارزه با سرقت خودرو، تجسس‌هايش را آغاز كرد و در نخستين مرحله از تحقيقات به محل‌های سرقت رفت تا بررسي‌هاي بيشتري به عمل آورد. در تحقيق از تعدادی مغازه‌داران محل و بهره‌گیری از تصاویر دوربین‌های مداربسته  تعدادی از مراکز تجاری در نهايت تعدادی از خودروهای یدک‌کشی که اقدام به انتقال خودروها به مکان‌های دیگر کرده بودند، شناسايي شدند.

تماس‌هاي تلفني مرد ناشناس
ماموران پليس پس از شناسايي اين خودروها و تحقيق از رانندگان آن دريافتند همه آنها پس از تماس تلفنی مردي ناشناس که با لهجه غلیظ خودروها را به تعدادی از باربری‌های جنوب شهر تهران به‌ویژه در مناطق اتوبان آزادگان، مولوی و شوش منتقل کرده‌اند.

رانندگان خودروهای یدک‌کش در اظهاراتی مشابه به ماموران پليس گفتند: مرد ناشناسی در تماس تلفنی به ما مي‌گفت که ماشینش دچار نقص فنی شده و سپس هزینه انتقال خودرو را می‌پرسید؛ پس از آن شماره حساب‌های ما را می‌گرفت و پول انتقال خودروها را پیشاپیش واریز می‌کرد و آدرس دقیق محل پارک خودرو را به ما می‌داد. ما هم که در آن شرایط پول کرایه جرثقیل و حمل خودرو را دریافت کرده بودیم، به محل پارک‌خودروها مي‌رفتيم و پس از مطابقت مشخصات ظاهری خودروها با مشخصات اعلام شده اقدام به انتقال آنها به مراکز باربری جنوب تهران می‌کردیم. پس از آن هیچ اطلاعی از خودروها نداریم.

در ادامه با شناسایی باربری‌های محل انتقال خودروهای سرقت‌شده، تحقیق از مدیران آنها آغاز شد. پس از تجسس‌هاي لازم مشخص شد که به همان شیوه مشابه، مردي ناشناس پس از تماس تلفنی با پایانه باربری و واریز پول به حساب از آنها درخواست کرده تا خودروها را به شهرهای مرزی غرب کشور منتقل كنند.

تا اين مرحله از تحقيقات سارق در هیچ‌کدام از سرقت‌ها و حتی در انتقال خودروها به شهرهای مرزی کشور حضوری مستقیم نداشت و اصلا قابل شناسايي نبود. براي همين کارآگاهان به سراغ سارقان خودرو حرفه‌ای رفتند که در سال‌های گذشته و دقیقا به همین شیوه و شگرد سرقت‌های خود را انجام داده بودند.

لهجه دزد سابقه‌دار تنها سرنخ موجود بود
تنها سرنخ موجود، لهجه خاص اين مرد كه همين لهجه نيز سرانجام دست او را رو كرد. کارآگاهان با بررسی سوابق مجرمان سابقه‌دار اطلاع پیدا کردند که یکی از آنها در زمینه سرقت خودرو به نام «صباح» ٤٣ ساله با همين شگرد سرقت مي‌كرده است.

بررسی سوابق «صباح» حکایت از آن داشت که وی در‌سال ١٣٨٦ به همین شیوه و شگرد اقدام به سرقت خودروها و انتقال آنها به شهرهای مرزی غرب کشور كرده که در همان‌سال دستگیر و روانه زندان شده است. در بررسی سوابق زندان متهم مشخص شد که وی در اوایل ‌سال ١٣٩٣ از زندان آزاد، محل سکونت سابق خود را در محدوده میدان راه‌آهن و پس از متارکه از همسرش بلامکان شده است.

بنابراين تحقيقات روي اين مرد متمركز شد و در نهايت تيم تحقيق اطلاع پیدا کرد که صباح از چندی پیش اقدام به فروش انواع خودروهای پاترول، جیپ و به‌ویژه تویوتا لندکروز در برخی شهرهای مرزی و به افرادی خاص كرده است.

پس از اين اطلاعات تعدادی از خودروهای سرقتی در همان شهرهای مرزی شناسایی شد و همه خریداران خودروها هم به اتهام خرید خودرو سرقتی دستگیر شدند. خريداران در تحقیقات به اطلاع داشتن از سرقتی بودن خودروها و خرید آنها به قیمت ٢ الی ٣‌میلیون تومان از «صباح» اعتراف کردند.

در ادامه مشخص شد که خودروهای سرقتی براي انتقال محموله‌های قاچاق و به‌ویژه «سوخت قاچاق» استفاده می‌شدند.

بازداشت متهم حرفه‌اي
با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، کارآگاهان با اطمینان از ادامه فعالیت و حضور «صباح» در شهر تهران، اقدامات ویژه‌ای را انجام دادند و مخفیگاه صباح را در یک مسافرخانه در خیابان مولوی شناسایی کردند. اين مرد تبهكار ٢٦ خردادماه و در شرایطی که متهم درحال استراحت بود، دستگير شد.

«صباح» که به هیچ عنوان قادر به رانندگی با خودرو نيست پس از انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی به سرقت با همین شیوه و شگرد و همچنین فروش خودروهای سرقتي به قاچاقچیان سوخت و کالا در غرب کشور اعتراف کرد. متهم درخصوص نحوه شناسایی خودروها نیز به کارآگاهان گفت: «من هميشه پیاده در کوچه‌ها و خیابان‌ها پرسه مي‌زدم تا خودرویی را پیدا کنم که بررسی شواهد خودرو حکایت از آن داشته باشد که مالک آن مدت زمانی نسبتا طولانی به آن مراجعه نکرده باشد. سپس با شماره خودروهای ویژه حمل خودرو تماس مي‌گرفتم و خود را به‌عنوان مالک ماشین‌ها معرفی مي‌كردم. از همين طريق دزدي‌هايم را انجام مي‌دادم».

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، درباره آن پرونده گفت: «در بازرسی از مخفیگاه متهم و همچنین بررسی سوابق سرقت‌های مشابه اسناد و مدارک زیادی متعلق به جابه‌جایی دهها خودرو سرقتي به مرزهای غربی کشور کشف شد. همچنين متهم نیز به دهها سرقت خودرو و فروش آنها به افرادی خاص اعتراف كرد که با انجام تحقیقات پلیسی، ضمن شناسایی و دستگیری تعدادی از این خریداران خودروهای سرقتی بیش از ٤٠خودرو سرقتی از آنها کشف، توقیف و به پلیس آگاهی تهران منتقل شده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به انجام عمده  سرقت‌ها در مناطق جنت‌آباد، یوسف‌آباد، قلهک، نظام‌آباد، نیروی هوایی، نارمک، دیباجی، سهروردی، رسالت، تهرانپارس، میدان امام حسین و...، در پایان گفت: «با توجه به سوابق متهم در انجام سرقت به این شیوه و شگرد و احتمال ارتکاب سرقت‌های بیشتر توسط این متهم حرفه‌ای، قرار بازداشت قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم براي انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است».

منبع: شهروند
نظرات بینندگان