arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

ايران پيروز بزرگ هر گونه توافق هسته اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مارک دوبوویتس مدیر اجرایی اندیشکده « بنیاد دفاع از دموکراسی ها » گفت مطمئن است در مذاکرات هسته ای ایران توافقی حاصل می شود.

به گزارش انتخاب، دوبوویتس در مصاحبه با دویچه وله آلمان گفت در این برهه ، آمریکا امتیازات بزرگی به ایران داده است. آمریکا مواضع اولیه خود را در مورد بسیاری از خواسته هایش رها کرده است .

ترجمه این مصاحبه به شرح زیر است :

دویچه وله : مذاکرات هسته ای در وین تمدید شده است. آیا شما فکر می کنید توافقی جامع بین گروه پنج بعلاوه یک و ایران حاصل خواهد شد؟

مارک دوبوویتس : من مطمئن هستم توافقی وجود خواهد داشت. در این برهه ، آمریکا امتیازات بزرگی به ایران داده است. آمریکا مواضع اولیه خود را در مورد بسیاری از خواسته هایش رها کرده و مسخره است ایران این توافق را نپذیرد.

دویچه وله : به نظر می رسد ایران تنها طرفی خواهد بود که از توافق سود می برد. چطور می توان متوجه این موضوع شد؟

دوبوویتس : ایران با دستی بسیار ضعیف آمد.ایران با تحریم ها و چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روبرو و از لحاظ بین المللی منزوی بود. ایران در کمتر از دو سال ورق را به نفع خود برگرداند.استراتژی ایران ، سرسختی نشان دادن در خصوص این موارد بود : سازش در مورد خواسته های مهمی مانند برچیده شدن برنامه هسته ای ، پایان یافتن برنامه موشک های بالستیک دوربرد ، تعلیق همه غنی سازی ، پاسخگویی به تمام سوالات مهم مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود و نیز امکان دسترسی نامحدود در هر جا و هر زمانی به همه تاسیسات هسته ای. ایرانی ها بر خواسته های خود اصرار و الزامات آمریکا را رد کردند. آنها واقعا به صورت یک قدرت درجه سه وارد مذاکره با یک ابرقدرت شدند و اکنون مانند یک ابر قدرت مذاکره می کنند . این وضعیت ، دستاورد قابل توجهی برای ایران است.

دویچه وله : فکر می کنید ایران چگونه توانست در مذاکرات با آمریکا موفق شود؟

دوبوویتس : ایرانی ها با انجام کاری بسیار هوشمندانه به موفقیت رسیدند. ایران در آغاز مذاکرات اعلام کرد در صورت تصویب تحریم های جدید و تشدید فشار، ما از مذاکرات خارج می شویم.ایران اعلام کرد اگر اینطور شود ، ما برنامه هسته ای خود را تشدید می کنیم.

شما فقط یک انتخاب خواهید داشت : استفاده از نیروی نظامی برای متوقف کردن توسعه هسته ای ما. رئیس جمهور اوباما، ما می دانیم که شما از نیروی نظامی استفاده نمی کنید. در واقع، ما می دانیم که شما حتی از تحریمهای فلج کننده هم استفاده نخواهید کرد. بنابراین شما از میز مذاکره خارج نمی شوید. و حتی اگر این کار را انجام دهید به سرعت به میز مذاکره باز می گردید زیرا با شور و حرارت و اساسا به طور ایدئولوژیک متعهد به مصالحه برای دکترین و تحول هستید.

دویچه وله : آیا مصالحه بخشی اساسی از هر مذاکره سازش نیست؟

دوبوویتس : اما سازش به معنای تسلیم شدن در برابر بسیاری از خواسته های طرف دیگر نیست به ویژه هنگامی که آن طرف در حال نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل برای پیگیری برنامه هسته ای نظامی و غیر قانونی است. من فکر می کنم شکی نیست که بسیاری از افراد در این برهه و قطعا رهبر معظم ایران بر این باورند که رئیس جمهور اوباما به شدت خواستار توافق است. همه می دانند در حالی که خاورمیانه ( غرب آسیا ) متشنج است ، با حمله روسیه به اوکراین، جهان فرو رفته در بحران و داعش که قدرتش رو به افزایش است، پرزیدنت اوباما هیچ فرصتی دیگر برای دستاورد در سیاست خارجی ندارد. این تنها فرصت اوباماست و او این فرصت را با شور و نشاط و با خستگی ناپذیری پیگیری می کند تا آنجا که کسی باور نمی کند اوباما با وجود این سخن که اگر توافقی نشود بهتر از این است که توافق بد باشد ، از مذاکرات خارج شود.

دویچه وله: چرا شما فکر می کنید توافقی بد بدست می آید؟

دوبوویتس : مشکل اساسی در اینجا این است که محدودیت های کلیدی بعد از 10 سال برداشته می شود. بسیاری از این محدودیت ها پس از 15 سال لغو می شوند.آنچه ما به رژیم ایران می دهیم اساسا یک برنامه گسترده با فرار هسته ای تقریبا غیر قابل شناسایی است قبل از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی اعلام کند این برنامه صلح آمیز است.

دویچه وله : اما ایران به عنوان مثال به کاهش تعداد سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم خود پایبند بوده است و تحریمها می تواند دوباره هر زمانی اجرا شود ...

دوبوویتس : همه اینها نوعی روند اشتباه و خوب جلوه داده شده است تا هر دو طرف قادر باشند ادعای پیروزی کنند. ایرانی ها می توانند ادعا کنند در روز امضاء توافق به لغو تحریمها دست پیدا کرده اند و دولت آمریکا می تواند ادعا کند مردم ایران زمانی که گامهای هسته ای مهمی برداشتند به این کاهش تحریم ها دست پیدا کردند.

دویچه وله : اما واقعیت اساسی این است که ایران در طول زمان با کاهش گسترده تحریم ها روبرو می شود. این وضع موجب اقتصادی بسیار قدرتمندتر و مقاوم تر می شود.

دوبوویتس : ایرانی ها می خواهند در موقعیتی باشند که در آن اقتصاد آنها

به اندازه کافی برای مقاومت در برابر هرگونه بازگشت پذیری تحریم ها قدرتمند باشد. آنها می خواهند در وضعیتی باشند که آلمان ، کشورهای دیگر اروپایی ، روسیه و چین ده ها میلیارد دلار در اقتصاد ایران سرمایه گذاری کنند. در آن برهه ، ، کشورها در برابر هر گونه تحریم های قابل بازگشت در پاسخ به تخلفات ایران به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی خود مقاومت خواهند کرد. این چیزی است که ایران بر روی آن حساب می کند. ایران بر توانایی ایمن سازی خود در برابر فشار اقتصادی در آینده و حذف توانایی گروه پنج بعلاوه یک در استفاده از برگشت پذیری تحریمها به عنوان یک مکانیزم اجراء حساب می کند.

دویچه وله: آیا اگر توافق هسته ای با دولت روحانی شکست بخورد ، تندروها در ایران سود خواهند برد؟

دوبوویتس :من فکر می کنم تندروها این توافق را طراحی و تایید کرده اند دقیقا به این خاطر که معتقدند آنها منفعت برندگان اصلی از چنین توافقی خواهند بود. ما باید برخی از حقایق اساسی را در مورد ایران به یاد داشته باشیم.

این توافق منافع زیادی برای آنها دارد و صدها میلیاردها دلار پول برای حمایت از توسعه طلبی های منطقه ای در خارج کشور بدست می آورند. آنها به توافق هسته ای دست می یابند که در آن همه کاری که مجبور به انجام آن هستند این است که اندکی بیشتر صبر داشته باشند. و پس از یک دهه، خودشان را آزاد و برنامه ای صنعتی با ظرفیت غنی سازی نامحدود و فرار هسته ای تقریبا غیر قابل شناسایی ایجاد می کنند.
نظرات بینندگان