arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۲۸۲
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

وظیفه ی مداحان؛ ارتقاء سطح و عمق مراسم عزاداری یا موضع گیری در مورد مسائل مملکتی؟

* احسان رستگار
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از بهترین سنت هایی که در جمهوری اسلامی ایران احیاء شد و پیش از انقلاب، در مناطقی به فراموشی سپرده شده بود و در برخی اماکن به طور مخفیانه برگزار می شد، هیات های عزاداری به همراه سخنرانی های سیاسی بود، اما پس از انقلاب، هیات به عنوان یک فضای سکیولاریستی که در آن فقط آه و گریه سر دهند و هیچ انتقادی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در آن مطرح نشود،‌ دیگر شناخته نمی شد و اتفاقا مساجد، هیئات مذهبی و حسینیه ها، مامن حزب اللهی ها بود تا در آن جا علاوه بر انجام واجبات و مستحبات، در معرض تحلیل ها و اطلاعات روز هم قرار بگیرند. ای از برکات انقلاب اسلامی بود که سخنرانان و روحانیون، به راحتی حق اظهار نظر و هدایت گری خود را بازیافتند و دیگر لازم نبود جهت سخنرانی هایی که در آن اشارات انتقادی وجود داشت، یک روحانی مانند آقای هادی غفاری، پنهانی و با اسم مستعار ناگهان در یک مسجد حاضر شود و به انتقاد از شاه بپردازد و سپس سریعا از در پشتی مسجد خارج شده و به مسجد دیگری بگریزد.

اما دغدغه ی نگارنده از این یادداشت، مشکلی است که حداقل دو دهه است که گریبان گیر زندگی اجتماعی مردم ما شده و در ابعاد فرهنگی و سیاسی هم به وضوح تاثیر آن را شاهدیم و آن بحث کنش گری های درست و غلط مداحان است. در این باره، ذکر نکات ذیل مفید به نظر می رسند:

۱- لا اقل دو دهه است که مداحان در کشور ما جایگاه ویژه ای یافته اند که این یعنی تکریم کسانی که با صدایشان دل های مردم را به معصومین علیهم السلام نزدیک تر می کنند اما آفاتی هم از جانب مداحان متوجه جامعه ی فرهنگی و مذهبی کشور شده است. برای نمونه می توان به این نکته اشاره کرد که سخنرانان و روحانیت در بسیاری از مناسبت ها و مراسم های مختلف، به حاشیه می روند و بسیاری از جوانان، مراسم ها را صرفا برای آن مداح خاص و به هدف همان بخش سینه زنی و عزاداری انتهای مراسم مکان مورد نظرشان را انتخاب می کنند. این که شور حسینی لازمه ی زنده نگاه داشتن دین خداست و این که مداحی خوب می تواند موجب صفای جان شود، از بدیهیات است، اما این که مداح بشود اصل و روحانی به فرع برود، این یعنی اجحاف در حق روحانیت. یعنی متن که وعظ، نصیحت و منبر روحانی و سخنران است و بناست تا کژی های افکار مردم را بتراشد کم اهمیت انگاشته شود و سینه زنی و عزاداری هدف اصلی در نظر گرفته شود.
همگی شاهد این منظره بوده ایم و بسیاری از روحانیون و دلسوزان هم به آن انتقاد کرده اند؛ صحنه ای که روی بنر و پرده، نام مداح را سه برابر نام سخنران می نویسند و بخش قابل توجهی از مردم به سخنران وقعی نمی نهند و صرف برقراری مراسم روزه خوانی و سینه زنی فلان مداح، محل رجوعشان را در آن مناسبت مشخص می کنند.

در چنین شرایطی طبیعی است اگر وقتی به یک مداح، توجهی در خور شان یک عالم دینی می شود، او هم وسوسه شده تا بر جایگاه عالم دینی جلوس کرده و در مقولات که یک عالم مجتهد باید اظهار نظر کند، او فتوا صادر نماید. بعضی مواقع این جنس اظهار نظرهای فراتر از تخصص مداحان فراتر رفته و یک مداح در مورد مسائل سینمایی، ورزشی، سیاسی، بین المللی و هر موضوع ممکنی اظهار نظر می کند. یک مداح می تواند در فضای رسانه ای، با هر رسانه ای در مورد هر موضوعی اظهار نظر کند و تشخیص موضوعیت و مرتبط بودن موضوع با مصاحبه شونده به عهده ی آن رسانه می باشد، ولی وقتی یک مداح از موقعیتی که اعتماد عمومی و صدای خوش او برایش ایجاد کرده، در راستای موضع گیری های سیاسی شخصی استفاده می کند، دیگر آن مداح در حال مدح گفتن معصومین علیهم السلام نیست، بلکه در حال مداحی خود و توانمندی تحلیل خود در همه ی زمینه ها و عرصه هاست؛ یعنی به جای این که مداح شورآفرینی کند و مثلا دغدغه ی چگونگی بیان داستان ضربت خوردن امام علی (ع) را داشته باشد، دغدغه ی این را دارد که در لا به لای اشک گرفتن از مردم، موضع گیری های سیاسی اش را هم در صحبت هایش بگنجاند.


۲- در وانفسایی که همه ی مردم ما مفسر فوتبالند، همه کارشناس سینمایی اند، همه سیاست شناس و سیاست مدارند و همه ی ما همه چیز دانیم، طبیعی است که قشر محترم مداحان نیز وارد میدان موضع گیری شده و هر از چند گاهی خودی نشان دهند. اگرچه بسیاری از مداحان با مراقبت، فقط در همان حیطه ی تخصصشان فعالیت و اظهار نظر می کنند، اما محل بحث، برخی چهره های شاخص و شناخت شده اند؛ چهره هایی که با امکانات بیت المال و پوشش های گسترده ی صدا و سیما به جایگاه منحصر به فردی که دارند رسیدند و با همین شهرت، به برخورداری مالی قابل توجهی دست یافته اند، به جای این که عرصه ی موضع گیری و وعظ و نصیحت را به وعاظ و روحانیت واگذار کنند، خودشان اظهار نظرهای کارشناسی ارائه می کنند.
خیلی به جاست که که رسانه های مختلف، از رسانه ی ملی گرفته تا رسانه های مکتوب و مجازی، با رویکردی واحد، چهره هایی که در مورد موضوعات غیر تحصصی شان اظهار نظر می کنند را بایکوت کنند؛‌ این هم می تواند شامل حال فلان خواننده ای شود که خودش را با یک سیاست مدار اشتباه می گیرد و موضع گیری سیاسی می کند و هم می تواند شامل حال یک مداح ولو مشهور ولو انقلابی شود که طوری در مورد موضوعات مختلف اظهار فضل می کند که گویی وی یکی از مراجع عظام تقلید است.

۳- رهبر انقلاب در دیدار با مداحان در ۲۰ فروردین ۹۴، نکاتی را فرمودند که می تواند بسیار گره گشا باشد:

« و نکته‌ی آخر؛ پرهیز از انحراف، پرهیز از خرافه‌گرایی، پرهیز از مشکل‌تراشی در عقاید جوانها؛ گاهی ما یک کلمه‌ای می گوییم که یک گرهی در ذهن جوانِ مخاطب ما به‌ وجود می‌آید؛ این گره را چه کسی میخواهد باز کند؟ این گرهی را که ما با بیان ناقص خودمان یا بیان غلط خودمان یا بی‌توجّهی و بی‌مسئولیّتی خودمان در ذهن این جوان به‌وجود می‌آوریم و عقیده‌ی او را دچار مشکل میکنیم، این گره چگونه باز خواهد شد؟ اینها مسئولیّت است. اینکه ما مجلس عزاداری و مدح سیّدالشهدا را ــ که عظمت او به‌خاطر شهادت است، عظمت او به‌خاطر فداکاری در راه خدا است، عظمت او به‌خاطر گذشت است؛ گذشت از همه چیز، از همه‌ی خواسته‌ها، از همه‌ی مطلوبها ــ تبدیل کنیم به یک نقطه‌ی سبک، به یک جایی که یک تعدادی جوان لخت بشوند، بپرند هوا، بپرند پایین و ندانند چه میگویند، درست است؟ این شکر این نعمت است که خدا به شما داده؟ این صدای خوش نعمت است؛ این توانایی اداره‌ی مجلس نعمت است؛ اینها چیزهایی است که خدا به همه نداده است، به شما داده؛ باید این نعمتها را شکر بگزارید. بنابراین من جامعه‌ی مدّاح را از ته دل دوست میدارم؛ برایتان دعا میکنم؛ خداوند ان‌شاءالله به شماها توفیق بدهد، به شماها کمک کند؛ امّا این را هم عرض میکنم که انتظارات از جامعه‌ی مدّاح، امروز در جامعه‌ی ایرانی و در کلّ نگاه منطقه‌ای، انتظار بالایی است.»

هرگاه یک روحانی دلسوز در مورد کم و کیف عزاداری های مختلف و مخصوصا ایام محرم اظهار نظر می کند - که روا هم هست - بعضی از مداحان معروف در جلساتشان آن روحانیون محترم را این طور مورد نوازش قرار می دهند که «مجلس امام حسینه!‌ مجلس ایشون نیست که واسه ما تعیین تکلیف کنن!» یا «اینا نمی فهمن شور حسینی چیه! فکر کردن ملت واسه خاطر دیدن اینا می آن هیات! نه حاج آقا! ملت می آن پای منبر ما می شینن نه شما!» و اظهار نظراتی مشابه، نقد مصلحانه و مشفقانه ی یک روحانی را این طور منکوب می کنند. چند سال پیش وقتی توهین وقیحانه و زننده ی یک مداح معروف را به حاج آقای قرائتی شنیدم، یقین حاصل کردم که مشکل بعضی از مداحان فقط با برخی از روحانیون منتسب به جناحی خاص نیست بلکه مربوط به هر جناح و جریانی می تواند باشد و فقط کافی است آن روحانی محترم، نقدی حتی ملایم را به این قشر عنوان کند و بعد باید منتظر حملات پی در پی آن قشر باشد.
یکی از مسائلی که هیچ جایگاهی در تعالیم اسلامی نداشته، حواشی بی اهمیتی و زایدی مانند لخت شدن است که در این مورد اولین بار فتوای ۴ سال پیش آیت الله مکارم شیرازی بود که رسانه ای شد؛ اگرچه کما فی السابق بسیاری از مداحان با لج بازی بیشتر، حرمت نگاه نمی داشتند و کار خود را می کردند، اما وقتی در سال ۹۲ استفتائی از رهبر انقلاب در مورد برهنه سینه زدن منتشر شد، دیگر جایی برای توجیه و مقاومت باقی نماند، اگرچه معدود مداحانی با لجاجت غیرقابل درکی باز هم به همان سنت غلط ادامه می دادند.

اما بدون شک دیدار ۲۰ فروردین امسال رهبری با مداحان، نقطه ی عطفی بود در تبیین نگاه ایشان به مراسم عزاداری؛ شوربختانه یکی از مشکلاتی که هنگام نقد به بعضی از رفتارهای غلط در عزاداری ها همواره تجربه می شود، مقاومت شماری از مداحان در برابر هر نقد و استدلال ولو فقهی و عقلانی است. تا استدلال فقهی مطرح شود باید منتظر جوابی بود مانند این که «این جا هیات امام حسینه، حوزه علمیه نیست»‌ یا «پای استدلالیون چوبین بود،‌ پای چوبین سخت بی تمکین بود»! ولی تلنگری که رهبری در این دیدار به مداحان زدند دیگر قابل ماله کشی نبود و نمی توانست توسط مداحان مورد کم توجهی قرار بگیرد.

در این بیانات مشخص شد که منظر رهبری در مورد عزاداری، دقیقا همان سبکی است که خودشان در حسینیه ی امام خمینی برگزار می کنند و لا غیر؛ سخنرانی از مهم ترین قسمت های برنامه شان است، احدی حق لخت شدن ندارد و آن قدر معانی و مفاهیم مورد پردازش در این مناسبات عمیقند که ایشان اجازه نمی دهند که مداحی با رفتار غیر عقلانی و با توجیه شور دادن به جوانان، عقل آنان را زایل کند و به سمت رفتارهای سخیفی مانند لخت شدن و بالا و پایین سوق دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۷۳
امیر حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
8
227
بابا تو رو به قرآن مجید قسم راجع به این مداحها چیزی ننویسید فکر می کنن چه خبره به عبارتی نگذارید کله گنده کنن....اَ اَ ه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مشکل ما اینه که هرکی یه مقدار حالا کم و بیش سواد مذهبی و حوزوی داره فکر میکنه کارشناسه اقتصادی.فرهنگی. سیاسی.دیپلمات.استاد علمی.قاضی دادگاه.عامل امر به معروف و نهی از منکر .پلیس.مسئول بهشت و جهنم رفتن مردم.همه اینا هستش.آخه مگه میشه؟ مگه داریم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
304
21
دین از سیاست جدا نیست
مداح باید سیاسی باشد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آری دین از سیاست جدا نیست ولی یک مداح چقدر سیاست می فهمد که بخواهد در باره همه چیز نظر بده. این خیانت به دین است که کسی که تخصصش روزه خانی است در باره مسایل خارجی اقتصادی و ... نظر بده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دین از سیاست جدا نیست ولی نیاز به دانش سیاسی دارد عمو جون، شما دانش سیاسی دارید ؟ هر کار نیازمند به دانش خود است
غضنفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
و احتمالا به دیپلمات هم هم مشورت دهند !
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مداح نباید از تریبون آنچه که نظر شخصی اش هست عنوان کند. فقط مداحی و لا غیر.
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دوست عزیز
دین از ساست جدا نیست ولی آیا مداح تخصص لازم جهت اظهار نظز در مورد مسایل دینی و یا سیاسی را دارد.
نظر هر شخص برای خودش مهم است ولی تنها افراد متخصص و مسئولین مرتبط حق دارند در این رابطه سخنرانی کرده و به صورت عمومی اعلام نظر کنند.
بسيجي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
احسنت مداح بايدسياسي باشد نه جناحي ونه باندي ونه وابسته به جريان خاصي كه به خاطر چندريال بي ارزش مردم را .... بخواند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
درسته دین از سیاست جدا نیست.
اما این معناش این نیست که درباره چیزی که سوادش و صلاحیتش رو ندارند نظر بدند
نوکرایرانیان بزرگوارازگلستان-کلاله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
الان یه دونه وزیرخارجه داریم که بجای ایشان از مداح گرفته تا با ربط و بی ربط میان درسیاست افاضاتی بیان میکنندو اونوقت وزیر بیچاره ما باید حواشی حرفهای آن بی ربطها را جمع کنه. همچنین در فرهنگ ، ورزش و.. این باید در یه جایی جلوش گرفته بشه!
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
سیاست یعنی کل نگری اقشار مختلف جامعه...
و بعضا مداحان دایره ی دیدشون باید فراتر از این تعاریف برود...
ولی متاسفانه ی بغض های شخصی و غرور ناشی از جهان بینی مغرورانه ی ناشی از احترامات اطرافیان بنا به جایگاه دینی بعضی از مداحان باعث تنگ نظری حتی نسبت به جناح سیاسی موافق می شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این که نگفته سیاسی نباشه گفته حرف های سیاسیش رو علما و روحانیون بگن و مداح ها مداحیشونو بکنن سخنرانی نکنن.چرا خودتونو می زنین به نفهمیدن؟!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
بله دين از سياست جدا نيست ولي کدام مداح مي شود مرحوم مدرس؟؟؟ با چه سوادي؟ با چه انديشه اي؟ با چه هدفي؟ با چه اطرافياني؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
64
4
امام خمینی (ره) در محرم سال 42 ، از وعاظ ، روحانیون و خطبا خواستند در مجالس عزای امام حسین (ع) اهداف قیام آن حضرت را بیان کنند که این مهم، موجب بیداری مردم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اونوقت سال 42 بود و مقتضیات خودش را داشت. ضمنا ایشان از وعاظ روحانیون و خطبا این را خواستند که سواد بسیار بیشتری از مداحها دارند و داشتند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
56
4
امام خمینی: عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داده یک مسئله سیاسی است؛ یک مسئله‌ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
3
73
یا رب روا مدار که . . . . . معتبر شود
پاسخ ها
عجول
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
عجله کردم و اشتباهی منفی دادم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
85
4
عزاداری باید سیاسی باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
52
4
امام خمینی:
زنده نگه داشتن عاشورا ، یک مسأله بسیار مهم سیاسی _ عبادی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
39
3
امام خمینی: مسأله کربلا ، که خودش در رأس مسائل سیاسی هست‌، باید زنده بماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
35
3
امام خمینی:
ما باید برای یك شهیدی كه از دستمان می‌رود علم (پرچم) به پا كنیم، نوحه‌خوانی كنیم، گریه كنیم، فریاد كنیم...این یك میتینگ و فریادی است برای احیاء (زنده نگاه داشتن) مكتب سیدالشهدا... این روضه خوانی‌ها و مصیبت و گریه است كه كشور شما را حفظ كرده ... با این هیاهو، با این گریه، با این نوحه خوانی، با این شعر خوانی، با این نثر خوانی، ما می‌خواهیم مكتب را حفظ كنیم، چنانچه تا حالا هم حفظ شده است.
فرهمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
32
با سلام
متاسفانه باب بسیار بدی در کشور در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین واژه احساس تکلیف باز شده است که چنانچه ضمن برخورد و شفاف سازی از سوی مسئولین و به خصوص مراجع محترم تقلید انجام نپذیرد عواقب ناگواری در پی خواهد داشت .
امر به معروف و نهی از منکر سلسله مراتب و شرایط و آدابی دارد که می توان به شرایط امر به معروف و نهی از منکر و همچنین شرایط شخص مربوطه از دیدگاه امیر مومنان علی (ع) اشاره نمود که چنانچه همکان به آن اشراف پیدا نمایند درخواهند یافت که تریبون مداحی و مداح نه شرایط امر به معروف و نهی از منکر را دارد و نه آن جایگاه این جایگاه می باشد که بعضا با بی حرمتی و حتک حرمت همراه بوده و به شدت توسط بزرگان دین نکوهش شده است.
اما در باب احساس ، احساس بعد عقل و تعقل است نه قبل از آن.
فردی که نمیداند آیا کاری را انجام بدهد یا نه آیا باید به احساس مراجعه کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موضوع بسیار روشن است و ادامه سخت یاوه.

در پناه حق
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
34
اصولاً مداحي با انتفاع مالي بايد ممنوع بشه. كسي نبايد حق انتفاع شخصي از عقايد مردم رو داشته باشه. هر كسي واقعا عاشق اهل بيت و ائمه اطهار باشه، حتماً حاضره قدري از وقت خودش رو در كنار يك شغل آبرومند به خدمت به اين خاندان صرف كنه. اما اگر افراد با انگيزه‌هاي شخصي و مالي وارد اين عرصه بشن، مفسده‌هاي بعدي هم به وجود خواهد آمد كه امرزو شاهدشون هستيم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
35
منم قبول دارم نبايستي اينقدر بزرگ بشن .
سوشیانس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
33
2
سلام باید تمام صداها شنیده شود و السلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
در هر جامعه ای برای شنیده شدن صداها راههایی پیش بینی شده مجالس شور مناسب این کارها نیست!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
2
27
مداحان قادر به انجام هیچکدام از دو مورد فوق نیستند.
البته مداحان میتوانند سطح و عمق درک خود را از دین ارتقاء دهند ولی نه در خصوص مردم.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
36
بخدا قسم خيلي از جوان ها سر همين مسايل از هيئت ها بريده اند.خود من يكي از هيئتي هاي سفت و سخت مسجد ارك بودم.شب تاسوعا وسط عزاداري كلي تو حال و هواي خاص خودم بودم كه مداح عزيز شروع كرد به بدو بيراه گفتن به يك جناح خاص.ديگه پا تو اون هيئت نگذاشتم.
خيلي به ندرت هيئت ميرم و بعضي هيئت ها كه اين كارا ها توش نباشه كه خيلي متاسفانه كم هستند.بيشتر ترجيح ميدهم از توي منزل عزاداري كنم.
مظلوميت فرزند فاطمه (س)تا ابد ادامه داره،سوءاستفاده از مجالس سالار شهيدان حضرت حسين ابن علي (ع) ظلم است .قربان سر به نيزه زده ات يا حسين.
پاسخ ها
سینا
| Kuwait |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
برخی از این مداحان با رفتار نادرست خود جوانان رانسبت به دین و شریعت بد بین کردند و اثر تخریبی زیادی برای دین داشته اند.
عبدالحق
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
رحمت به آن شیرپاکی که خوردی
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
6
20
وظیفه مداح دخالت در امور اجرایی نیست اما می تواند تبلیغ سیاسی کند برای کلیت نظام و مسئولین
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
32
مداح هم مداحای قدیم...

الان حقوق و پولا میلیونی شده دیگه فکر میکنن باید حتی خطوط قرمز هم تعیین کنند!!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
21
با سلام و عرض ادب به خادمان امامان معصوم واهل بیت(ع)
با توجه به تخصصی بودن موضوعات در دنیای فعلی لذا شایسته است هر کسی در زمینه تخصصی خود قدم بردارد.مداح بودن .مهندس بودن .پزشک بودن .و.... ضرورت دخالت بی مهابا رادر مسایل سیاسی را ایجاب نمی کند.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
23
من به اسلام و مسلمانان احترام میگذارم.ایرانی هستم و به ایرانی بودن افتخار میکنم.اما اینکه یک مداح خط و نشان سیاسی بکشد درست است؟؟؟کدام مداح تحصیلات اکادمیک در حوزه سیاست دارد؟؟؟حتی بیشتر اینها دانشگاه هم نرفته اند.بنظر در این مملکت هر کس به اندازه سواد و دانش خودش اطهار نظر کنه همه امور حل میشه.بیشتر این مداحان..در وضعیت کنونی مداحی اهل بیت را نمیکنند...مدح ... را میگویند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
کسی درباره امور تخصصی دیپلماتیک نظر نداده اما درباره خطوط اصلی اعتقادی و ولایتپذیری همه موظفند دلواپس باشند، نه اینکه اجازه دارند بلکه باید نگران باشند.

اینها هم درباره چگونه مذاکره کردن و چی گفتن نظر ندادند اما درباره اینکه توافق یا بیانیه یا تفاهم حاصل شده چه داده ها و چه آورده هایی داره همه باید توجه داشته باشند که چون گره خورده با مسایل اعتقادی است و قابل تفکیک نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
21
مداح اهل بيت براي اين كه بتواند اهل بيت ع را مدح كند و بدرستي معرفي نمايد بايد خود به اخلاق ايشان اراسته باشد در گذشته خوش اخلاق ترين و بهترين مردم مداحان بودند اما امروز بعضي حرف ها از زبان بعضي مداحان شنيده مي شود كه انسان در كوچه و خيابان انتظار شنيدن ان را ندارد....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
30
این نوع مداحی خسارات فرهنگی عمده ای به دین و کشور می زند و یقینا فسادآور است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
32
بعضی از این مداح ها جز ضرر هیچ منفعتی نه برای دین ونه برای مردم دارند اخه گریادن مردم چه سودی دارد باید جنبه های لطیف وشاد روحانی دین را به مردم معرفی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
جواب رو از کتاب شیعه علوی و شیعه صفوی دکتر شریعتی می توانید پیدا کنید
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
3
مداح یعنی صادق اهنگران وکویتی پور و....که کلامشان ازدل برمیخواست وحماسه می آفرید آنهم درمیان اتش وخون وگردوغبار جنگ .مداحی که بخود اجازه میدهد در امور تخصصی جامعه که الفبای آنرا هم نمیداند دخالت کند به هدف والای مداحی خیانت میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
2
مداحان نبايد فضولي كنن برن سواد ومعلوماتشونوتو زمينه إسلامي ارتقا بدن
madani
|
Norway
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
2
اگر تحصیلات سیاسی داشته باشند مهم نیست که نقد سازنده بکنند ولی متاسفانه ایشان حتی تحصیلات حوزوی هم ندارند , تنها بهره مند از یک صدا و رو و ... هستند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
1
هر کسی در کشور حق آزادی بیان داره مداح و پزشک و روحانی و شهروند عادی هم نداره ولی باید از طرف خودش حرف بزنه یا حزبش نه از طرف مردم . فقط دولت میتونه از طرف مردم حرف بزنه و نمایندگان مجلس که نمایندگان مردمند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
2
وضیفه مداحان ذکر ومرثیه خوانی برای خاندان عترت است وسخنرانی وخطبه خوانی ووعظ ودرس اخلاق وظیفه واعظانوعالمان است .مداحان برای گرم کردن مجلس وآماده نمودن آنها برای شنیدن سخنان واعظان عالم است وبس.بقیه اش را خودشان در آورده اند وما هم مقصریم که بای صحبت هر آدم بیسواد و..مینشینیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
2
0
روحانی ومداح باید بینش سیاسی بابصیرت داشته باشند.که اسیرفتنه نشوند.
sina
|
Kuwait
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
0
4
مداح رو چه به سیاست!
جهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
0
4
مشکل از خود ماست.
اگه کسی به این مداحان پول نده اونها هم مثل سایر مردم میرن دنبال کسب روزی حتی شده با عملگی.
نمیشه که عاشق امام حسین باشی و بابت هر ساعت مرثیه خونی میلیونها پول بگیری خوبیت نداره!!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
2
0
تو اين مملكت جه كسي تو حوزه تخصصي خودش اظهار نظر ميكنه كه مداح دوميش باشه!خدا رو شكر خيلي پيشرفت كرديم همه همه فن حريفن! اينه كه آشمون يا شوره يا نمك نداره يا ....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
2
0
ببینید دوستان از چندین سال پیش به بدعت قمه زنی میپرداختیم و خوب واقعا حرکت شایسته ای در عزاداری اباعبدالله(ع) هم نیست، وحالا هم به لخت شدن و شورهای سینه زنی و حرکات و حرفهای مداحان میپردازیم، ولی این نباید به این سمت برود که تمام شعائر مجالس زیر سوال برود و مورد مزمت قرار گیرد.در انتقاد کردن و انتقاد پذیری حواسمان باشد که بهانه دست شبه پردازان ندهیم و یادمان باشد حسین(ع)شهید شد تا اسلام زنده بماند و همین مراسمات عزاداری است که راه حسین(ع) را روشن نگاه داشته است.
نظرات بینندگان