arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

وزارت خارجه خواستار پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از نهادهای بین المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل و صلیب سرخ خواست به وظایف قانونی و انسانی خود در پیگیری موضوع دیپلمات های ربوده شده کشورمان توسط عوامل رژیم صهیونیستی در لبنان عمل کنند.

به گزارش اداره کل دیپلماسی وزارت امور خارجه، در این بیانیه با گرامی داشت یاد و خاطره دیپلمات های کشورمان که سی و سه سال قبل در چنین روزی (14 تیرماه) توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در یک اقدام تروریستی در لبنان ربوده شدند، بار دیگر بر حق دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده این عزیزان در پیگیری مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آن ها تاکید شد.

این بیانیه می افزاید: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در سال های گذشته از سوی دولت لبنان و برخی نهادهای مسئول بین المللی در پیگیری موضوع، به خصوص تایید ربایش دیپلمات های ایرانی در خاک لبنان طی نامه مورخ 13 سپتامبر 2008 دولت آن کشور به دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر بر پیشنهاد قبلی خود برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی برای روشن شدن ابعاد این جنایت تاکید می کند.

دستگاه دیپلماسی در این بیانیه تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران با یادآوری نقش رژیم اشغالگر صهیونیستی و عوامل مرتبط با آن رژیم در این اقدام تروریستی و تاکید بر اطلاعات موجود از انتقال این دیپلمات ها به فلسطین اشغالی، مسئولیت کامل حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در این زمینه را مورد تاکید مجدد قرار داده و از دبیرکل سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای مسئول بین المللی مجدانه خواستار عمل به وظیفه قانونی و انسانی شان در پیگیری موضوع است.

این بیانیه می افزاید: وزارت امور خارجه امیدوار است تلاش هایی که انجام خواهد گرفت، به آزادی کلیه اسرا و زندانیان فلسطینی و غیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی و روشن شدن وضعیت مفقودین به ویژه چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران و تعقیب و محاکمه عوامل جنایتکار صهیونیستی در این زمینه بینجامد.

در روز 14 تیر 1361 احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ زده، به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند.

شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن ها در اسارت نیروهای اسرائیلی هستند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات‏ ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.
نظرات بینندگان