arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

افزایش خودسرانه قیمت لبنیات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود چراغ سبز ستاد تنظیم بازار برای افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات، ظاهرا کارخانه‌های تولید محصولات لبنی در اعمال این مصوبه تردید دارند. با این حال برخی کارخانه‌ها هم پیش از ابلاغ رسمی مصوبه، افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند.

به گزارش آنا، یک هفته پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در ستاد تنظیم بازار پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات مطرح شده است، چرا که دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهد. با این حال هر چند هنوز این مصوبه به طور رسمی ابلاغ نشده، اما برخی کارخانه‌ها از امروز این افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند.

در این زمینه رئیس اتحادیه لبنیات فروشان تاکید کرد که افزایش قیمت لبنیات یک پیشنهاد بود و هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

علی رجبی در در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه کارخانه‌ها در انتظار دریافت نظر دولت هستند، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد، این پیشنهاد عملیاتی نشده است.

به گفته او، حتی در صورتی که این تصمیم قطعی شود، اعمال آن به بعد از ماه مبارک رمضان موکول خواهد شد.

در همین زمینه مشاور انجمن صنایع لبنی ایران نیز گفت: با وجود تمام مخالفت‌هایی که سال گذشته وجود داشت، قیمت خرید شیر خام از دامداران افزایش یافت.

حسین چمنی با اشاره به اینکه بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد، ادامه داد: حتی با افزایش قیمت نهایی لبنیات هم مشکل دامداران حل نخواهد شد، چون افرایش قیمت باعث کاهش مصرف داخلی و کاهش صادارت می‌شود و در نتیجه هم صنایع لبنی و هم مردم متضرر می‌شوند.

او گفت: در صورت افزایش قیمت‌ها، مصرف لبنیات پایین می‌آید و هزینه‌های درمانی را هم به مردم و هم به دولت تحمیل می کند.

این اظهارات در حالی است که برخی تولید کنندگان لبنیات از امروز قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. یک کارخانه تولید شیر از امروز 100 تومان به هر قوطی شیر یک لیتری افزوده است. همچنین یک کارخانه دیگر ماست دو لیتری خود را 500 تومان گران‌تر کرد.

به گفته مشاور انجمن صنایع لبنی ایران، این افزایش قیمت‌ها خودسرانه و مغایر با تصمیم جمعی فعالان صنایع لبنی است.
نظرات بینندگان