arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۴

توافق روسیه و آمریکا برای تشکیل «گروه تماس سوریه» با مشارکت تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع خبری اعلام کردند واشنگتن پیشنهاد مسکو برای تشکیل یک گروه تماس با مشارکت ایران را پذیرفته و قرار است این گروه برای حل بحران سوریه تشکیل شود.

به گزارش فارس، برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که مسکو و واشنگتن توافق کرده‌اند یک گروه تماس بین‌المللی-منطقه‌ای را درباره سوریه تشکیل دهند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاة» گزارش داد، برخی از گزارش‌های مطبوعاتی از توافق روسیه و آمریکا خبر می‌دهد تا پس از تشکیل گروه تماس بین‌المللی-منطقه‌ای چتری را برای راهکار سیاسی در سوریه و تلاش‌های «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور دمشق برای برگزاری «ژنو-3» فراهم کنند.

به گزارش این روزنامه، این در حالی است که بر سر مرحله‌ای که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بخشی از این گروه تماس باشد همچنان میان روسیه و آمریکا اختلاف وجود دارد.

بنا بر این گزارش، این پیشنهاد در جریان سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به شهر «سوچی» روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور مطرح شد.

الحیاة در ادامه گزارش خود می‌افزاید، طبق توافق اولیه «دنیل روبنشتاین» فرستاده پیشین آمریکا پس از دیدار با دی میستورا در ژنو، به کشورهای منطقه‌ای و مسکو سفر می‌کند که در واقع هدفش «بررسی امکان تشکیل گروه تماس با کشورهای شرکت کننده در این گروه بود»؛ مسئله‌ای که در واقع به «پشت سر نهادن دو مانع اصلی می‌پردازد که منجر شد مذاکرات ژنو-2 در آغاز سال 2014 به شکست بیانجامد».

به گزارش الحیاة، این دو مانع «در نظر گرفتن ائتلاف معارضان به عنوان نماینده سایر گروه‌های معارض و عدم دعوت از ایران [برای مشارکت] در این کنفرانس... و اختلاف اولویت دولت [سوریه] و ائتلاف» بود که در واقع دولت سوریه بر مبارزه با تروریسم تأکید داشت ولی ائتلاف خواستار تشکیل دولت انتقالی بود.

بنابراین گزارش، پیشنهاد ابداعی آمریکا که به طرف روس منتقل شد سبب شد که گروه تماس منحصر در 6 کشور آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و قطر باشد. جان کری نیز در دیدارهای محرمانه با مسئولان روس اعلام کرد که پیشنهاد مسکو را برای مشارکت ایران در این گروه پذیرفته و واشنگتن نیز قبول کرده است که لزوما ایران باید برای یافتن راه حل بحران سوریه در این گروه شرکت کند؛ به ویژه در صورت امضای توافق هسته‌ای با 5+1 این مسئله تقویت می‌شود.

بنا بر این گزارش، آمریکا و روسیه «بر سر مشارکت ایران با یکدیگر به بتوافق رسیده‌اند» و منابع دیپلمات بلندپایه نیز اعلام کردند «که اختلاف بر سر مرحله‌ای است که می‌توان ایران را در این گروه مشارکت داد؛ زیرا واشنگتن می‌خواهد این مسئله پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران باشد... ولی برخی از کشورهای منطقه نیز با طرح ایران برای مشارکت در این گروه مخالفت کرده‌اند».

این منابع همچنین اعلام کردند که این تماس‌ها منجر شد بیشتر کشورها توافق کنند که گروه تماس شرایط را برای برگزاری ژنو-3 آماده کند؛ البته به شرط اینکه ایران پس از توافق هسته‌ای به این گروه بپیوندد.

این منابع درباره اینکه ائتلاف نمایندگی معارضان را به خود اختصاص داده است نیز تأکید کردند که واشنگتن از تلاش‌های خارجی روسیه حمایت کرده است تا سومین نشست «کنفرانس مسکو» برگزار شود تا مقدمه‌ای برای مذاکرات ژنو باشد.
نظرات بینندگان