arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۴

حکم توقف پروژه سپاه اجرایی نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: حکم بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی تهران مبنی بر توقف ساخت و ساز در میدان سپاه از روز جاری(14 تیرماه)، اجرایی نشد.
 
وجیهه قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: امروز برای بررسی آخرین وضعیت توقف ساخت و ساز در میدان سپاه جلسه مشترکی با حضور نمایندگان سپاه، میراث فرهنگی، شهرداری تهران در شعبه 3دادسرای نظامی تهران برگزار شد.
 
وی گفت: در این جلسه مقرر شد که ساعت 10صبح روز دوشنبه (15تیرماه) نمایندگان سپاه، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران(معاون حقوقی این اداره کل)، شهرداری تهران و قاضی پرونده (بازپرسی شعبه سه دادسرای نظامی) در محل عملیات ساخت و ساز حاضر شده، از این محل بازدید کرده و به قید فوریت نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام کنند.
 
قاسمی بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد که در مدت اجرای حکم توقف عملیات ساخت و ساز در میدان سپاه متولی امر یعنی سپاه از طریق مبادی ذیربط موضوع را بررسی کرده، تصمیم گیری های لازم از طریق همین مبادی انجام و در صورت امکان با بررسی و تبادل نظر طرفین موضوع حل و فصل شود.
 
براساس حکم بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی تهران قرار بود امروز عملیات ساخت و ساز در میدان سپاه متوقف شود که این حکم اجرایی نشد.
 
عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد متعلق به دوره قاجار در میدان عشرت آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت آباد (پادگان ولیعصر) جای گرفته است. این اثر سال 1346 با شماره ثبت 648 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
سال 92 احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران گردی خود از این بنای تاریخی بازدید کرد و دراین بازدید برای حفظ و احیای این بنای تاریخی، تفاهم نامه ای میان شورای اسلامی شهر تهران، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و سپاه پاسداران منعقد شد.
 
براساس این تفاهم نامه مقرر شده بود که تا پایان سال 92 اقدامات اساسی برای نجات این عمارت انجام شود، اما تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
 
همچنین ساخت و ساز در میدان سپاه نیز از سال گذشته علاوه بر ایجاد مسایلی در حوزه شهری، شهرسازی و معماری، مشکلاتی را برای حریم اثر فرهنگی تاریخی عشرت آباد ایجاد کرده که واکنش رئیس دیوان عدالت اداری را نیز در پی داشته است، اما با این وجود، ساخت و ساز در میدان سپاه ادامه دارد و شاید حکم بازپرس شعبه 3دادسرای نظامی راه نجاتی برای عمارت فرهنگی تاریخی عشرت آباد باشد.
 
با توجه به ساخت و سازهای اخیر در میدان سپاه درحریم اثر فرهنگی تاریخی عشرت آباد، منظر شهری این منطقه درحال تغییر است.
نظرات بینندگان