arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۴

توافق گروه‌های یمنی درباره آتش‌بس دائم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از سوی دیگر، انصارالله هم تاکید کرده است نمایندگان سازمان ملل در کشور عمان مشغول رایزنی در خصوص توقف درگیری‌ها تا پایان ماه رمضان هستند تا کمک‌های بشر دوستانه وارد یمن شود.

منابع ارشد سیاسی یمن از توافق گروه‌های سیاسی این کشور به برقراری آتش‌بس قریب‌الوقوع و دائم در پی تلاش‌های میانجیگرانه کشور سلطان‌نشین عمان، خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از البیان، تلاش‌های کشور عمان در حال به ثمر نشستن و دستیابی به آتش‌بس قریب الوقوع در یمن است. ولی چند مشکل عمده در این مسیر آن است که دولت (فراری عبد ربه منصور هادی) یمن خواستار تضمین‌هایی شده است مبنی بر این‌که جنبش «انصارالله» از آتش‌بس برای گسترش دامنه نفوذشان بهره‌برداری نکنند. از سوی دیگر دولت (فراری) یمن، سازمان ملل را متهم کرده است که برای رسیدن به آتش‌بس بی‌قید و شرط،‌ بر آن فشار وارد می‌کند تا کشتی‌های حامل کمک‌های سازمان ملل وارد بندر عدن شود.

منابع عالی‌رتبه سیاسی یمن در این خصوص گفته‌اند که طرف‌های سیاسی یمن در خصوص این آتش‌بس که تا بعد از عید فطر ادامه می‌یابد به توافق رسیدند ولی همچنان درباره نحوه اجرای آن اختلاف دارند به‌ویژه این‌که در آتش‌بس قبلی،‌ دولت (فراری) یمن، انصارالله و متحدان این جنبش را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

دراین راستا منابع آگاه خبر دادند طرف‌های سیاسی یمن در خصوص رسیدن به آتش‌بس طولانی‌مدت توافق دارند و دولت (فراری) یمن هم با وجودی که خواستار توافق کامل آتش‌بس طبق قطعنامه شورای امنیت است ولی به خاطر سرسختی انصارالله، خواستار آتش‌بس موقت است.

از سوی دیگر، انصارالله هم تاکید کرده است نمایندگان سازمان ملل در کشور عمان مشغول رایزنی در خصوص توقف درگیری‌ها تا پایان ماه رمضان هستند تا کمک‌های بشر دوستانه وارد یمن شود.

در همین راستا، «محمد عبد السلام» سخنگوی انصارالله در صفحه کاربری خود در «فیس‌بوک» نوشت که او با «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن،‌ در حضور نماینده اروپا و سفیر آلمان در صنعاء دیدار کرده است. دراین دیدار راه‌های رسیدن به آتش‌بس و نحوه امدادرسانی بحث و بررسی شده است.

حزب «علی عبد الله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن هم اظهار امیدواری کرده است تلاش‌هایی که در عمان برای برقراری آتش‌بس صورت می‌گیرد، به برقراری آتش‌بس منتهی شود.
نظرات بینندگان