arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

خیابان ولی‌عصر و میدان انقلاب، بهترین و بدترین محیط‌های بصری تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتایج تحقیقی که در شماره آخر فصلنامه علوم شناختی درباره "ارزیابی ترجیحات بصری زنان از فضاهای شهری در تهران" نشان می‌دهد زنان ساکن تهران خیابان ولی‌عصر را از نظر بصری زیباترین خیابان تهران می‌دانند. نویسندگان این تحقیق معتقدند که فضاهای شهری -ناخودآگاه- برای "مرد سالم و میان‌سال" طراحی شده‌اند، در حالی که "نیمـی از افراد جامعه ایران را زنان تشـکیل مـی‌دهنـد کـه نیازهـا و ترجیحات آنها هم با نیازها و ترجیحات مـردان تفـاوت دارد و هم کمتر شناخته شده اسـت."

از این روی، پژوهشگران سعی کردند عواملی را شناسایی کنند که برای شهروندان زن تهرانی ارزش بصری ایجاد می‌کنند. جامعه آماری ۲۵۰ زن جوان با تحصیلات بالا (بیش از ۵۸ درصد تحصیلات کارشناسـی و بیشـتر داشتند) بودند که بـیش از دو سـوم عمرشـان را سـاکن تهـران بودند.

از میان محیط های بصری مطلـوب (محـیط هـای دارای بیشترین ترجیح بصـری) به ترتیب خیابان ولی‌عصر (۴۹.۶ درصد)، میدان تجریش (۱۹.۲ درصد)، مجموعه بازار تهران (۱۱.۲ درصد)، محلـۀ دربنـد و بزرگراه مدرس (۷.۶ درصد) بیشترین فراوانی را داشتند. بـرای محـیطهـای بصـری نـامطلوب (محیطهای دارای کمترین ترجیح بصری)، میدان انقلاب (۱۷.۲ درصد)، بزرگراه نواب (۱۱.۶ درصد)، خیابان مولوی (۶.۴ درصد)، محله اتابک (۴.۴ درصد) و ترمینال جنوب (۳.۶ درصد) بیشترین فراوانی را داشتند.


نظرات بینندگان