arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

مشایی: در نوروز، فرشتگان مهر الهی را از عرش به فرش می‌آورند

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: نوروز یکی از شعائر الهی و مظهر بیداری و هوشیاری است و شیطان در نوروز دست بسته می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارس: رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: نوروز یکی از شعائر الهی و مظهر بیداری و هوشیاری است و شیطان در نوروز دست بسته می‌شود.

اسفندیار رحیم مشائی در مراسم افتتاح جشنواره بزرگ آیین‌های نوروزی (اقوام ایران زمین) که امروز در فرهنگسرای خانات برگزار شد اظهار داشت: بهار فصل رسیدن و زندگی و فصل تجدید حیات است. بهار نمادی است در جریان زمان، در هر بهار انسان و طبیعت با هم به مدار اصلی زندگی برمی‌گردند و اگر غوغای مسائل مختلف در مسیر حرکت انسان خللی وارد می‌کند بین انسان با حقیقت زندگی زاویه‌ای پدید می‌آید.

وی ادامه داد: همچنان که طبیعت بهار دارد انسان نیز بهار دارد؛‌ یکی از زیباترین جلوه‌های معنوی برای انسان حقیقت بهار آدمی است. انسان موجودی برتر است اما وقتی انسان تعالی می‌یابد، به اوج خود می‌رسد.

مشائی با بیان اینکه اوج حرکت انسان خداست، گفت: تفاوت بهره‌مندی انسان میزان بهره‌مندی از آدمیت است؛ انسان تا چه اندازه به مقام آدمیت می‌رسد؟ همچنین مقام آدمیت مقام جانشینی خداوند است و انسان کامل در طیف وجودی انسانی، بالاترین جلوه‌های خداست. جلوه خداوندی در انسان کامل متجلی است ضمن اینکه انبیاء الهی در درجه بالای انسانیت هستند و اوج نقش‌آفرینی خدا در هستی انسان کامل است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری بیان کرد: انسان کامل که امروز حضرت ولی عصر (عج) است مظهر تام و تمام انسانیت است و یکی از زیباترین نام‌های امام عصر این است که می‌گوییم سلام بر تو ای بهار آدمیان ضمن اینکه انسان کامل بهار آدمیان، میزان، محور و قطب است همچنین بهار زندگی‌بخش است. انسان کامل به انسان‌ها حیات می‌بخشد.

وی بیان کرد: در ادامه به حضرت ولی عصر (عج) می‌گوییم سلام بر تو ای خرمی دوران و امام زمان را به نام خرمی دوران می‌شناسیم و مظهر همه ظرافت‌ها، لطافت‌ها، گرمی‌ها و روشنایی‌ها بهار است همچنین نوروز پیش از هر چیزی مبتنی بر بهار است و تمام ملت‌های دنیا سال نو دارند.

مشائی گفت: سال نو ما که در گستره فرهنگ قدیمی ایرانی زندگی می‌کنیم و امروز با نام‌های مختلف در دنیا شناخته شده‌ایم، با سال نو ملت‌های دیگر فرق دارد چرا که تکیه سال نو مبتنی بر بهار است ضمن اینکه سال نو ما دور شدن از مظاهر مردگی، روشن شدن از تاریکی، گرم شدن و تابیدن در تمام عرصه‌ها را به ما یادآوری می‌کند.

وی اظهار داشت: لباس اگر تازه می‌شود مظهری است از تازگی روح آدمی. حقیقت آدمی مهم است و نو کردن لباس مظهر نو شدن زندگی است همچنین نوروز روزی نو است که از نوروز حیات شکل می‌گیرد و این روز از شعائر الهی است.

وی ادامه داد: آنهایی که بین نوروز از مظاهر دینی تفاوت قائل می‌شوند با مظاهر الهی آشنایی ندارند چرا که نوروز یک حقیقت است و مظهر لطف، صمیمیت و نوعدوستی، عشق، صفا، مهربانی و عینیت است و سرچشمه وفا است.

مشایی با بیان اینکه در نوروز خوبی‌ها دیده می‌شود، بیان کرد: در نوروز بدی‌ها کنار می‌رود و بزرگترها خزینه معرفت خود را در اختیار کوچکترها قرار می‌دهند و کوچکترها نیز ارزشگذاری می‌کنند همچنین در نوروز اتحاد به جامعه ارزانی می‌شود و فرشتگان مهر الهی را از عرش به فرش می‌آورند. رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: در نوروز شیطان دست بسته می‌شود و میل به نیکی کردن در انسان‌ها زنده شده ضمن اینکه ریشه نوروز بسیار بسیار قدیمی است و در تاریخ و روایت‌های اسلامی دیده می‌‌شود که نوروز عمیق و ریشه‌دار است.

وی اظهار داشت: نوروز مظهر بیداری و هوشیاری انسان است و همچنان که طبیعت سر از بالش خواب زمستانی برمی‌دارد انسان نیز در نوروز از خواب غفلت بیدار می‌شود همچنین شکر نوروز نیز می‌تواند زیبا باشد و علامت فکر و اندیشه، رویش و سرزندگی و حیات در انسان است.

مشایی گفت: بنده افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم و در کشوری زندگی می‌کنیم که نوروزش نماد عشق، محبت و معرفت است و پیشاپیش این نوروز را به همه انسان‌های جهان تبریک می‌گویم.

وی افزود: روزهایی در ایران گذشته که مظهر قاطع جهان بود و نقش مهمی در جهان ایفا کرد و ایران نه تنها در وسعت و مساحت بلکه در دانش و فهم پیش‌رو بوده است و ایران مظهر تعامل و همزیستی اقوام مختلف بوده است.

مشایی ادامه داد: خدا اراده کرده که آدمیان را از یک مرد و زن اما در قالب فرهنگ‌های مختلف و شکل و قیافه‌های مختلف بیافریند تا زیبایی را عرضه کند اما در آستانه فصل جهانی شدن انسان باید به دنیا، منطق و فرهنگ ناب اسلام و نوروز را عرضه کند. وی افزود: این است که نوروز جهانی شده و ملت‌های دنیا نوروز را به عنوان یک روز جهانی قبول کرده‌اند همچنین بنده امیدوارم روحیه انسانی و الهی جای خودخواهی را بگیرد و نیاز به صلح و آرامش به تمام جهان عرضه شود.

مشائی گفت: آینده از آن همه مردم دنیاست و آنهایی که می‌خواهند خود را تحمیل کنند هر چه می‌گذرد به انزوا می‌روند و فردا روز شکست شیطان است و روز پیروزی اندیشه خدایی است که در کلیت جهان متجلی است.

وی افزود: همچنین امید دارم هر چه زودتر جهانیان شاهد ظهور امام زمان باشند تا کینه و خشم از دنیا برود و گلستان مملو از محبت مهر و صفا دنیا را فرا گیرد.
نظرات بینندگان