arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۵۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

یک دست و دو هندوانه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حال و روزگار رئیس جمهور ترکیه «اردوغان» این ضرب‌المثل ایرانی و ترکی است که فلانی با یک دست می‌خواهد دو هندوانه را حمل کند! این ضرب‌المثل یک دست و دو هندوانه در فرهنگ ایران و ترکیه رایج است. اردوغان از یک‌طرف کاخ ریاست جمهوری باشکوهی ساخته که نگهبان‌ها و همه افراد تشریفات آن با لباس‌های دوره عثمانی ظاهر می‌شوند تا در سلام تشریفاتی میهمانان رئیس جمهور سیمایی از دوره امپراطوری عثمانی را به نمایش بگذارند! هندوانه تجدید شکوه دوباره امپراطوری عثمانی با تئوری «نوعثمانی» خیالی است که اردوغان و نخست‌وزیر او «داوداغلو» می‌خواهند به کشورهای عربی بفروشند و دروازه استقرار نوعثمانی را سقوط بشاراسد و از طریق سوریه می‌دانند. حمایت اردوغان از اخوان‌المسلمین مصر و سوریه ریشه در اجرای طرح «نوعثمانی» در منطقه دارد که در ظاهر با «اسلام‌گرایی» حزب عدالت و توسعه گره خورده است.

مصر امروز را ژنرال سیسی فرماندهی می‌کند که هر روز شعار مرگ اخوان‌المسلمین و اعدام رهبران آن را می‌دهد. اردوغان سیسی را یک کودتاچی می‌خواند و حاضر به ایجاد روابط با دولت مصر به ریاست جمهوری ژنرال سیسی نیست. هندوانه نوعثمانی در دستان اردوغان با شرایطی که در مصر ایجاد شده است دوچندان سنگین شده است. اوضاع آشفته و بحرانی مصر چنان است که سیسی دیروز در یک اعلام علنی گفت: «رهبران اخوان‌المسلمین اعدام می‌شوند.»

از سوی دیگر در حالی که مشکل کردهای ترکیه تا قبل از انتخابات مجلس نشانه‌های خوبی از حل سیاسی را داشت اما با تحولات اخیر که کردهای ترکیه اردوغان را متهم به همکاری با داعش کرده‌اند تا به «کوبانی» حمله و به کشتار کردها اقدام کند، هندوانه حل اختلاف‌های دولت ترکیه با کردهای ترکیه، سوریه و تا حدودی عراق دوچندان شده است. دیروز در حالی که خبر رسید دولت ترکیه فرمان اعزام ۱۸ هزار نیرو به سوریه را صادر کرده است، «مراد کارایلان» عضو شورای رهبری پ،ک،ک به آنکارا هشدار داد که این گروه حمله ارتش ترکیه به کردهای سوری را حمله به خود تلقی خواهد کرد و گفت: «… به صراحت می‌گویم که اگر ارتش ترکیه به کردهای سوریه حمله نظامی کند ما نیز به ارتش ترکیه حمله خواهیم کرد و جنگ مسلحانه کردهای ترکیه و سوریه علیه دولت اردوغان کلید خواهد خورد. آن وقت تمامی ترکیه به صحنه جنگ مبدل خواهد شد.»

در هفته گذشته خبر آرایش نظامی ارتش ترکیه و حمله نظامی به خاک سوریه به بهانه ایجاد دیوار حائل در مرزهای ترکیه ـ سوریه با نفوذ تا عمق ۸۰ کیلومتری در خاک سوریه، خبرساز شد. آمریکا با اجرای این طرح مخالفت کرد و عملاً طرح نظامی ایجاد دیوار حائل با نفوذ به خاک سوریه توسط ترکیه را رد کرد. با رد دولت اوباما، اختلاف سیاسی آنکاراـ واشنگتن تشدید شده است. شرایط سیاسی دولت ترکیه با کردها چنان تیره شده است که همه احزاب مخالف اردوغان در مجلس ضمن ابراز نگرانی و مخالفت با دخالت نظامی مستقیم ارتش در درون خاک ترکیه و مقابله با کردهای این کشور، آن را جنگ‌افروزی اردوغانی نامیدند. فرمانده ارتش ترکیه نیز اجرای چنین طرحی را بسیار خطرناک توصیف کرده و گفت: ورود ارتش ترکیه به عمق خاک سوریه اگرچه چندان مشکل نیست اما ما جنگی را شروع خواهیم کرد که ادامه یا پایان بخشیدن به آن بسیار مشکل خواهد بود و در عمل دولت‌های عراق و کردهای این کشور همچنین ایران و سوریه را علیه خود‌مان (ترکیه) تهییج می‌کنیم. مسئله کردهای ترکیه، سوریه، عراق و دولت بشاراسد به هندوانه‌های سنگینی در دستان اردوغان با سیاست کینه‌ورزی اردوغان علیه شخص بشاراسد شده است. وی حاضر است با همه گروه‌های تروریستی از جمله داعش، النصره و… متحد گردد تا مگر سقوط دولت مرکزی سوریه را رقم بزند. در چنین شرایطی آشفته، دیروز خبر رسید که شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و مسئولان بلندپایه نظامی این کشور برای بررسی اوضاع سوریه تشکیل جلسه داد. که به گزارش رسانه‌های ترکیه، در این نشست تصمیم گرفته شد تا برای مقابله با آشفتگی‌ها و بحران مرزی ترکیه، سوریه و برای مقابله با کردها ۱۸هزار نیرو به شمال سوریه اعزام گردد.

این تصمیم نظامی در حالی گرفته شده است که داعش حمله وسیعی را در حلب سوریه آغاز کرده است و بسیاری از خبرگزاری‌های غربی گزارش کرده‌اند: هدف این حمله جدید داعش که از حمایت ترکیه برخوردار است، تصرف کامل منطقه حلب است تا در عمل دو ناحیه در سوریه به‌طور کامل از یکدیگر جدا گردد. ناحیه‌ای که به اشغال داعش درخواهد آمد تا اعلام دولت اسلامی در سوریه کند و ناحیه محدودی از سوریه که در اختیار بشاراسد باقی خواهد ماند. اردوغان برای سقوط بشاراسد به دنبال تجزیه سوریه و اعلام دولت جدید است. اما از دیروز خبر می‌رسد که نبرد ارتش و کردهای سوریه با داعش به شدت ادامه دارد و حمله جدید داعش تا اینجای کار موفق نبوده و شکست خورده است.

و سرانجام، مشکلاتی است که اردوغان و دولت او بعد از شکست در انتخابات مجلس دچار آن شده‌اند و هنوز موفق نشده‌اند دولت ائتلافی را شکل دهند. احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه (حزب اردوغان) با قدرتی که در مجلس ترکیه به دست آورده‌اند، در پی برهم زدن معادلات گذشته و سیطره اردوغان بر ترکیه هستند. زمزمه‌های تجدید انتخابات مجلس این روزها در داخل ترکیه خبرساز شده است. «داوداوغلو» نخست‌وزیر اردوغان هنوز موفق نشده است تا با ائتلاف، دولتی را در ترکیه مستقر سازد. مردم ترکیه نگران از جنگ بیرونی در سوریه و تشدید بحران سیاسی ـ نظامی با کردها در داخل، تجدید انتخابات مجلس را ناشی از سیاست‌های سیطره‌جویانه اردوغان می‌دانند. واقعیت این است که شعله‌های آتش جنگ در سوریه روز به روز خسارت‌های خود را در ترکیه گسترده‌تر می‌سازد. اردوغان در دست‌هایش هندوانه‌های سنگینی را بلند کرده است که بسیاری از سیاستمداران در داخل و خارج ترکیه آن را برای مردم ترکیه و جمهوری اردوغان هزینه‌ساز می‌شمارند…

*ابو القاسم قاسم زاده

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۴
فلنکر
|
Russian Federation
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
24
31
اردوگان فقط منتظر توافق اتمی است تا چهره خبیث خود را نشان دهد
او با حمله به سوریه کار خود را تمام میکند
میگ 29
|
Russian Federation
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
11
58
اردوگان رویای عثمانی را فراموش کن از اول هم باید فراموش میکردی
رئوف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
74
30
محبوبیت این فرد در این کشور و اکثر کشور های خاورمیانه و و مسلمان بسیار بالاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
74
24
حسودی نکنید اردوغان خود یک ارتش است
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
17
63
اردوغان این شخصیت دو وجهی گرگ و روباه در سراشیبی سقوط افتادهاست
نظرات بینندگان