arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

عراق در فکر ايجاد ارتش سايبري براي جنگ عليه داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 عراق به دنبال کشاندن صحنه جنگ با داعش از عرصه هاي نظامي، سياسي و رسانه اي به فضاي مجازي و ايجاد ارتش سايبري است، ايده اي که 'علي الشلات' نماينده پارلمان عراق مي گويد: 'گزينه ديگري جز ايجاد ارتش سايبري براي مقابله با داعش در نبرد رسانه اي نداريم.'

به گفته شلات مشاور سابق نخست وزير عراق در امور رسانه اي، داعش در عراق تنها در فضاي توييتر 8 هزار صفحه وب دارد، بنابراين تشکيل ارتش سايبري امري اجتناب ناپذير در مبارزه با تروريسم و گروه تروريستي داعش است.

پيش از اين کشورهاي اروپايي با ايجاد يک تشکيلات موسوم به «يگان مبارزه با جرائم اطلاعاتي» درصدد بستن سايت هاي تاييدکننده و حامي تشکيلات داعش برآمده و به اعتقاد اين تشکيلات، گروه هاي تروريستي بيشترين بهره برندگان از اينترنت براي ارتباط با همديگر هستند.

از طرفي «مارک والاس» رييس طرح مبارزه با افراد گرايي در اروپا يکي ديگر از تشکيلات مبارزه با فعاليت هاي تروريستي در اروپا گفته است که بيش از 40 هزار وب در حمايت و تاييد داعش فقط در سطح تويتر وجود دارد.

به نظر مي رسد ايده ايجاد ارتش سايبري در عراق براي مقابله با فعاليت هاي تروريستي داعش در شبکه هاي اجتماعي، بعد از اقدام خودجوش جمعي از روزنامه نگاران و کاربران عراقي در افشاگري و محکوميت اقدامات تروريستي داعش ناشي مي شود.

بعد از فتواي جهاد کفايي مراجع عظام عراق و ايجاد تشکيلات الحشد الشعبي (نيروهاي داوطلب مردمي) در تابستان گذشته، روزنامه هاي نگاران و کاربران عراقي به طور خودجوش و به روشهاي ابتکاري شروع به محکوم کردن اقدامات داعش و حمايت از اقدامات نظامي نيروهاي دواطلب مردمي کردند امري که بازتاب عمومي مثبتي در سطح جامعه عراق داشت.

علي الشلات که خود چند سالي در شبکه تلويزيون العراقيه (تلويزيون شبه دولتي عراق) فعاليت کرده و از افراد فعال در سطح شبکه هاي اجتماعي است، در همين راستا با طرح موضوع ارتش سايبري ادامه داده است که 8 هزار صفحه وب در توييتر نقش سخنگويي براي داعش را ايفا مي کنند و ايده هاي اين گروه تروريستي را در سطح وسيعي اشاعه مي دهند.

به عقيده وي، گزينه ديگري جز مقابله با جنگ رسانه اي داعش وجود ندارد، در غير اين صورت بخش بزرگي از جنگ نظامي و پيروزي هاي کسب شده بر روي زمين نبرد را از دست خواهيم داد.

اکنون بحث ها بر سر نظم بخشي بر فعاليت ها در فضاي سايبر است.الشلات مي گويد: تشکيل ارتش سايبري بستگي به شهروندان داوطلبي دارد که مايلند در نبرد رسانه اي عليه داعش مشارکت کنند و مي ماند،ارايه طرح آن به مراجع رسمي، فعاليت زير نظر دولت و ايجاد يک سيستم تعاملي و ارتباطي ميان سربازان ارتش سايبري و در نهايت تامين اطلاعات لازم براي آنان، جهت حضور در اين کارزار.

يکي از مشکلات پيش روي اين طرح به نظر مي رسد مشکل سرعت اينترنت در عراق است زيرا اين کشور برحسب آمار وزارت ارتباطات و فناوري عراق در بين 185 کشور دنيا رتبه 179 از حيث حجم سرعت و بارگذاري اينترنت را دارد.

در عين حال 4 ميليون از جمعيت 30 ميليوني عراق که عموما قشر جوان هستند به طور مستمر از اينترنت استفاده مي کنند به نحوي که سال گذشته درصد استفاده کنندگان از اينترنت در مقايسه با سال 2013 بيش از 15 درصد افزايش نشان مي دهد.

اکنون 5 شرکت عمده خدمات اينترنت در عراق وجود دارد اما عراق درصدد است که با وارد کردن 7 شرکت ديگر تعداد آنها را به 12 شرکت برساند و در عين حال با اجراي طرح فيبرنوري ، سرعت اينترنت را در عراق افزايش دهد تا کاربران بيشتري به حضور در فضاي مجازي رغبت نشان دهند.

به عقيده کارشناسان رسانه اي، داعش در يک سال گذشته توانسته از فضاي سايبر و شبکه هاي اجتماعي بيشترين بهره برداري را در ايجاد رعب، جذب داوطلبان از بيش از 100 کشور جهان و نمايش غلو آميز قدرت خود کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان