arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

آیت‌الله مکارم: بعضی مهریه‌ها قیمت خون 10نفر است/دلار های عربستان به حامیان حقوق بشر رشوه داده می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم گفت: امروز تشریفاتی وضع شده است که خانواده های زوجین، زیربار بدهی های سنگین می روند و تا جایی که برای این ازدواج خانه ها فروخته شده است که این مساله ضایع کردن سنت پیامبر(ص) است.

به گزارش «انتخاب»؛  آیت الله مکارم شیرازی، سحرگاه 21 ماه رمضان در مراسم احیای شب قدر در مسجد مدرسه امام موسی کاظم(ع) گفت: مومنان باید توجه داشته باشند که با احیای شب قدر لیاقت خود را بالا می برند و تصمیم می گیرند که زندگی بهتری داشته باشند؛ وقتی چنین تصمیمی گرفتیم و سوابق خود را خوب کردیم و مقدراتی که امشب برای ما مقرر می شود از جهت سابقه نیک و این توبه ها و تصمیم بر آینده خوب ماست.

وی افزود: یکی از رموز احیای این شب این است که بتوانیم مقدرات خوبی برای زندگی خود و آینده خود فراهم کنیم؛ نکته دیگر این است که چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است و عبادت در این شب بهتر از عبادت هشتاد و چند سال است؟ دلیل مهم آن نزول قرآن در این شب نورانی است.

این مرجع تقلید گفت: هیچ نعمتی در عالم بزرگتر از نعمت قرآن نیست که خداوند به انسان ها عرضه داشته است؛ فرشتگان از عالم بالا این قرآن را به بر پیامبر (ص)نازل کردند و وقتی چنین نعمت عظیمی به بشریت هدیه شده است پس امشب بزرگترین شب است.

وی اضافه کرد: در این شب باید به مواعظ آشنا ترشویم؛ یکی از عبادات امشب، فراگیری علم و فراگیری موعظه و آشنا شدن بیشتر به مبانی اسلام و قرآن است.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اولین وصیت امام علی(ع) به مردم این است که توحید خالص داشته باشیم و چشم مان به لطف و عنایت خدا باشد و دیگران را در کارها در نظر نگیرید؛ وصیت دوم ایشان این بود که سنت پیامبر را ضایع نکنید؛ ماه ها و جلسات متعددی می توان در این زمینه صحبت کرد.

وی گفت: سنت پیامبر مبنی بر این است که این سنت همه زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد؛ برنامه همه چیز در اسلام آمده است؛ پیامبر اکرم(ص) در حجه الاوداع فرمودند که ای مردم، هرچیزی که شما را به خدا و بهشت نزدیک می کند و از جهنم دور می کند را برای شما بیان کردم، بنابر این گفتنی ها گفته شده است؛ بسیاری از این مواعظ از سوی اهل بیت(ع)بیان شده است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: در حدیثی دیگر آمده است که ایمان هفتادو چند باب دارد؛ از همه آنها مهم تر، توحید است و از همه پایین تر این است که اگر در جاده دیدید که یک مانع، پوست میوه و سنگ و یا مزاحمی وجود دارد آن را کنار بزنید؛ یعنی حتی در اسلام برای این مسایل نیز مساله وجود دارد.

وی گفت: امروزه مسایل مستحدثه بسیاری وجود دارد که در گذشته نبوده است، ولی همه احکام آن را از اصول و فروعی که برای ما بیان شده است می گیریم؛ تمام مسایل نوظهور در اصول قواعد اسلام پیش بینی شده است.

کل جامعه در قبال جوان مسئول است
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در وصیت خود فرمودند، سنت پیامبر را ضایع نکنید؛ حال این سنت چیست و در قبال آن چه باید کرد؛ از جمله اینکه ازدواج جوانان تنها بر عهده پدر و مادر ، بلکه کل جامعه در قبال این جوانان مسئول است؛ ازدواج دریچه ای برای آمدن روزی ها به سوی انسان است؛ این سنت، یکی از سنن نبوی است که نباید آن را ضایع کنیم.

وی افزود: در حدیث دیگری آمده است که جوانی که ازدواج کرد، نیمی از دینش بیمه می شود و نصف دیگر به اعمالش باز می گردد؛ اسلام بیان کرده است که این سنت نیکو را ساده برگزار کنید که این نمونه کاملا در سنت ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) موج می زند، ولی امروز تشریفاتی وضع شده است که خانواده های زوجین، زیربار بدهی های سنگین می روند و تا جایی که برای این ازدواج خانه ها فروخته شده است که این مساله ضایع کردن سنت پیامبر(ص) است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: متاسفانه وقتی جهیزیه عروس تهیه می شود در اتاقی گذاشته می شود و زنان را دعوت می کنند که ببینید چه جهیزیه ای تهیه کرده ایم؟ آیا این کار گناه نیست؟ مردم باید بدانند که بیانی در روایات داریم که اگر برنامه ازدواج را سنگین کردید تا ازدواج جوانان عقب افتاد و در این بین جوانان گناهی کردند پدرومادر ها در آن سهیم هستند.

وی اظهار کرد: باید مهریه را به شکلی ببندند که جوانان زیر بار آن نمانند؛ خون دیه یک انسان 150 سکه بهار آزادی است، ولی برخی مهریه شان قیمت خون 10نفر است، روایت داریم که دختری که با مهریه سنگین به خانه شوهر می آید قدمش مبارک نیست؛ زنی که تشریفات زندگی اش سنگین باشد خوش قدم نیست.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در روایت آمده است که عبادت هفتاد جز دارد که نودونه جز آن طلب حلال است؛ این سنت، سنت پیامبر (ص)است؛ حال در بازارها باید تماشا کرد و این رباخواری و کم فروشی و تقلب و اجناس قاچاق و... چه می کند؛ اگر کسی می خواهد دعایش مستجاب شود باید غذای حلال بخورد و اگر می خواهد فرزندانش سالم باشند باید غذای حلال را فرزندش بدهد.

اعتدال از سنت نبوی است
وی گفت: یکی از سنن نبوی اعتدال است؛ کسانی که افراط و تفریط کردند به بیراهه رفته اند؛ عیادت از بیمار یکی از سنن نبوی است؛ اگر به عیادت بیمار نرویم خداوند در روز قیامت از ما سوال می پرسد که چرا به عیادت من نیامدید؛ حضرت برای عیادت علاابن زیاد به خانه مجلل وی رفت؛ حضرت در کنار بستر وی نشست و پس از احوال پرسی به وی فرمود، ای علا تو این خانه بزرگی و با این تشکیلات را برای چه می خواهی؟ سپس فرمودند که می توانی از این خانه بزرگ هم خانه آخرت درست کنی؛ یعنی بخشی از این خانه برای نیازمندان قسمتی قرار ده و از محرومان پذیرایی کن تا خانه تو خانه آخرت شود.

به گزارش حوزه، این مرجع تقلید افزود: علا از برادرش شکایت کرد و عرض کرد که عاصم برادر من به زندگی پشت پا زده است و در گوشه خانه مشغول به عبادت شده است؛ حضرت به دنبال عاصم فرستاد و به او فرمود که ای دشمن جان و سعادت خود، شیطان خبیث بر تو مسلط شده است؛ اسلام گفته است به دنبال کسب و کار برو؛ دین اسلام دین ترک دنیا نیست؛ اینکه مسیحیان دارای دیرهایی هستند که عده ای زن و مرد همه چیز را ترک کردند با اسلام تفاوت دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: عاصم به حضرت عرض کرد، من می خواهم مثل شما باشم که امام فرمود که رییس یک حکومت باید به شکلی زندگی کند که کمترین افراد جامعه هم خود را مثل او بدانند؛ اگر غذای برخی ساده است حداقل می توانند بگویند که لباس و خوراک امیرالمومنین (ع)نیز ساده است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: به دولتمردان نمی گوییم همه تان به شمال تهران نرویدو زندگی تان لابلای اشراف باشید؛ شما هم می توانید به مناطق جنوبی شهر بروید تا مردم بگویند که مسئولان این کشور هم مثل ما زندگی می کنند پس دلگرم تر می شوند.

با نهج البلاغه آشنا شوید
وی گفت: امروز نام و برنامه و نهج البلاغه علی(ع) می درخشد؛ در اینجا به همه مسلمانان پیامی عرض می کنم که به نهج البلاغه حضرت آشناتر شوید؛ اگر خطب ها و سخنان اصحاب را جمع کنید آیا مثل یک خطبه حضرت می شود؟ ما عاشق کسی هستیم که عهدنامه مالکش اخیرا به زبان های مختلف ترجمه شده و در سازمان ملل در بین افراد منتشر شده و همه افراد هم متعجب شدند که حضرت در 1400 سال پیش چنین برنامه ای برای کشورداری تنظیم شده است.

حامیان حقوق بشر و حامیان عدالت ساکت هستند
این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز دنیای اطراف ما بسیار خطرناک شده است و یک دولت مثل آل سعود بر سرمردم بی پناه بمب می ریزد و حامیان حقوق بشرو حامیان عدالت نیز ساکت هستندو معلوم نیست کجا هستند؟ آنها در ماه های حرام بر سر این ملت بمب می ریزند، ولی دنیا هیچ عکس العملی نشان نمی دهند، زیرا دلار های عربستان به آنها رشوه داده می شود؛ در این دنیای وانفسا است که باید گفت، جای علی(ع) واقعا خالی است.
نظرات بینندگان