arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

ثبت جهانی آثار تاریخی، عامل افزایش فعالیت های گردشگری

مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی نه تنها موجب افزایش فعالیت های گردشگری می شود بلکه موجب جذب منابع مالی و رونق اقتصادی محلی و عامه مردم می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرهاد عزیزی گفت: مزایای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی را به طور کلی می­ توان در قالب ارتقا و بهبود ۸ گروه دسته­ بندی کرد مشارکت علمی و عملی، سرمایه های اجتماعی، افتخار ملی، کمک های مالی و وام های مشخصه، حفاظت، آموزش، باززنده سازی و اصلاح شرایط و گردشگری.

وی ادامه داد: محوطه‌هایی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند از برنامه‌ها و اقدامات حفاظتی و شیوه‌های نظارتی متناسبی نیز بهرهمند خواهند شد که شامل آموزش‌های فنی لازم به تیم‌های بومی مدیریت محوطه است. از مزایای دیگر ثبت محوطه در فهرست میراث جهانی، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به جامعه جهانی است که موجب افزایش فعالیت گردشگری و به دنبال آن جذب منابع مالی و رونق اقتصاد محلی و عامه مردم می‌ شود. کمک‌های بین‌المللی دیگری نیز شامل کشورهای عضو کنوانسیون می‌شود که عبارت‌اند از جذب همکاری های علمی از سایر کشور های عضو کنوانسیون در زمینه هایی با تجارب مشابه، بهره گیری از همفکری فنی کمیته و هیئت های مشاور آن، اعزام کارشناسان متخصص به محوطه، تهیه تجهیزات غیرقابل تهیه برای کشورهای متقاضی، اعطای وام‌های درازمدت کم‌بهره و اختصاص کمک‌های بلاعوض در موارد استثنایی از محل صندوق بین المللی میراث جهانی که از جمع­ آوری حق مشارکت کشورهای عضو و کمک­های داوطلبانه تأمین می­ شود.

عزیزی بیان کرد: شناسایی و توجه ویژه از سوی مردم و رسانه­ ها به محوطه مورد نظر نتایج ویژه­ ای به خصوص در زمینه پایش و کنترل تخصصی و عمومی توسط کارشناسان فن و مردم محلی دربر خواهد داشت.

در چند روز اخیر شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی و تاریخی روستای میمند در کرمان به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شدند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان