arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۸۹

لاریجانی: امیدواریم به زودی شاهد حضور امام موسی صدر در جامعه سیاسی باشیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان ربوده شدن امام موسی صدر، حکومت لیبی و شخص قذافی مقصر اصلی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان ربوده شدن امام موسی صدر، حکومت لیبی و شخص قذافی مقصر اصلی است.

علی لاریجانی که در همایش شرح فراق با موضوع امام موسی صدر، شخصیت و علل ربایش او سخن می‌گفت، افزود: امیدواریم این حرکت دزدانه لیبی به زودی تمام شود و ما شاهد حضور امام موسی صدر در جامعه سیاسی باشیم. 

وی با بیان اینکه امام موسی صدر، شخصیت نادری بود که توانست در شرایط پیچیده آن زمان لبنان تاثیرات شگرفی را در مدت زمان کوتاهی بر وضع شیعیان بگذارد تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز سالگرد بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی نیز بود، باید توجه داشت که هر دوی این بزرگان عالمانی بودند که با فکر و اندیشه‌هایی نو خود را وقف آزادی و سربلندی ملت‌های مسلمان کرده‌اند. 

وی در ادامه به بررسی وضع شیعیان در دو قرن اخیر پرداخت و گفت: شیعیان در سالهای گذشته عمدتا در سه پایگاه اصلی لبنان، عراق و ایران حضور داشتند که در این میان وضعیت عراق و ایران به خاطر وجود مراکز علمی و حوزوی از لبنان به مراتب مطلوب‌تر بود. 

لاریجانی خاطر نشان کرد: اما باید توجه داشت که هم لبنان و هم عراق در مقطعی از تاریخ زیر سلطه‌ی حکومت عثمانی بودند و به این دلیل شیعیان در آن مناطق تحت فشار شدیدی بودند. 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لبنان شیعیان عمدتا در جنوب این کشور مستقر بودند و کار اصلی آنها کشاورزی بود و باید گفت که تقریبا هیچ نفوذ سیاسی و نظری در کشور خود نداشتند؛ اما این وضع در حالی بود که شیعیان لبنان بزرگانی را در تاریخ مانند شهید اول و شهید ثانی به جهان علم معرفی کرده بودند. 

وی تصریح کرد: در واقع شیعیان در آن دوره کاملا در حاشیه بودند به طوری که با تاسیس حکومت شیعی صفوی در ایران، بسیاری از علمای طراز اول لبنانی مجبور به حضور در ایران شدند و با ذهن و اندیشه خود موجبات تاثیرگذاری فراوانی را در میان ملت‌ ایران فراهم ساختند. 

لاریجانی ادامه داد: بعد از دولت عثمانی و استقرار استعمار فرانسه باز هم شیعیان تحت فشارهای فراوانی بودند و در آن زمان بود که مرحوم سیدشرف‌الدین عاملی که هم از نظر فکری و هم از نظر علمی از جایگاه والایی برخوردار بود اقداماتی را برای عزت‌ بخشیدن به شیعه در لبنان آغاز کرد و باید تاکید داشت که او یک رهبر مجاهد و مبارز بود و فرانسوی‌ها نیز مدت‌ها به دنبال دستگیری وی بودند. 

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعد از علامه شرف‌الدین، امام موسی صدر با حضور در لبنان جا پای وی گذاشت و با توجه به ظرفیت بالای ذهنی و فکری خود که هم از نظر حوزوی و هم از نظر دانشگاهی صاحب علم بود و از طرفی هم در حوزه اجتماعی از جایگاه بالایی برخوردار بود، نقش بسزایی را در عزتمند کردن شیعیان لبنان ایفا کرد. 

وی گفت: در آن زمان وضعیت پیچیده‌ای در لبنان حاکم بود و چهار گروه مذهبی شیعه، سنی، مسیحی وضعیت پیچیده‌ای را داشتند و در این میان شیعیان عملا هیچ تشکیلات و جایگاهی را در معادلات سیاسی لبنان ایفا نمی‌کردند. 

لاریجانی تصریح کرد: در لبنان احزاب صرفا کار سیاسی نمی‌کردند و به عنوان یک قدرت نظامی مطرح بودند، از طرفی هم حضور مهاجران فلسطینی در لبنان و تاثیرات جریانات خارجی مانند جمال عبدالناصر شرایط پیچیده‌ای را در این کشور ایجاد کرده بود و در این زمان امام موسی صدر با درک نکاتی مهم به ساماندهی وضع شیعیان آن زمان لبنان پرداخت. 

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امام موسی صدر به خوبی درک کرد که دشمن اصلی تمام ملت‌های لبنانی، صهیونیست‌ها بودند و آنها را به درستی شر مطلق خواند. از طرفی دیگر دانست که بدون یک سازماندهی نظامی نمی‌توان با این شر مبارزه کرد و در این میان جنبش‌هایی مانند امل را پایه‌گذاری کرد و کار مهم دیگری را که انجام داد، ایجاد وحدت میان احزاب و فرقه‌های لبنانی بود و در میان همه این اقدامات، مراوداتی نیز با قدرت‌های منطقه‌ای ایجاد کرد. 

وی با اشاره به سفر امام موسی صدر به لیبی تصریح کرد: سفر امام موسی صدر در پی پادرمیانی رییس‌جمهور وقت الجزایر به لیبی انجام شد و در اینجا باید دید که چه کسی از حضور موسی صدر و نقش وی در لبنان متضرر می‌شد که شرایط را برای ربوده شدن وی فراهم می‌کرد. 

لاریجانی افزود: جهت اصلی مبارزات امام موسی صدر به سمت صهیونیست‌ها یا همان شر مطلق بود و اسرائیل پیش از همه از نقش موسی صدر و هویت ‌بخشی او به شیعیان متضرر می‌شد. 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مثبت امام موسی صدر و تاثیرات وی در معادلات منطقه‌ای لبنان گفت: وی با تربیت کادر توانمند از نظر علمی و هم از نظر نظامی به شیعیان لبنان هویت تازه‌ای بخشید و زندگی سیاسی جدیدی را در لبنان رقم زد و از طرف دیگر نیز با تشکیل یک جریان نظامی توانمند در مقابل سلطه‌خواهی و سلطه‌طلبی صهیونیست‌ها به خوبی ایستاد. 

وی گفت: هر چند شیطنت‌های استکبار و مزدوران آنها مانند قذافی در کوتاه مدت تاثیراتی را در سرنوشت ملت‌های آزاده و مسلمانان جهان گذاشت؛ اما در دراز مدت شکست خورد به طوری که امروز در عراق و در لبنان شاهد بیداری ملت‌ها هستیم. 

لاریجانی افزود: قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان و شکست آمریکا در عراق، ادامه مسیر آزادیخواهی و مبارزاتی مردانی همچون موسی صدر بود، هر چند که آمریکا امروز ادعای دروغین دموکراسی و حقوق بشر را مطرح می‌کند اما باید دانست که هیچ کدام از اینها درست نیست و آمریکا در منطقه به دنبال معامله است و اگر فکر می‌کند که می‌تواند دستاوردهای بزرگ ملت‌های مسلمان منطقه را به مزایده بگذارد، باید گفت که اشتباه بزرگی می‌کند چرا که این حرکت اخیر انقلابی ملت‌ها مانند یک در درخشان برای آینده خواهد بود.

نظرات بینندگان