arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۸۹

12 زلزله ی بزرگ دنیا / زمين لرزه ژاپن، هفتمين زمين لرزه بزرگ جهان

اطلاعات مرکز لرزه نگاری آمریکا نشان می دهد زمین لرزه مهیب هشت و نه دهم ریشتری که روز جمعه ژاپن را لرزاند، بزرگ ترین زمین لرزه در این کشور و هفتمین زمین لرزه بزرگ به ثبت رسیده در جهان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اطلاعات مرکز لرزه نگاری آمریکا نشان می دهد زمین لرزه مهیب 8/9 دهم ریشتری که روز جمعه ژاپن را لرزاند، بزرگ ترین زمین لرزه در این کشور و هفتمین زمین لرزه بزرگ به ثبت رسیده در جهان بوده است.



به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ بزرگ ترین زمین لرزه های ثبت شده در تاریخ به شرح زیر اعلام کرد:

 پنجم ماه مه سال هزار و نهصد و شصت: زمین لرزه ای نه و نیم ریشتری سواحل جنوب شیلی را لرزاند و بیش از یک هزار و ششصد کشته و دو میلیون بی خانمان برجا گذاشت.

بیست و هفتم ماه مارس سال هزار و نهصد و شصت و چهار: زمین لرزه ای نه و دو دهم ریشتری و سونامی پس از آن در آلاسکا به وقوع پیوست، صد و بیست و هشت کشته و خسارات جدی در انکریج، بزرگ ترین شهر این ایالت آمریکا، برجا گذاشت.

بیست و ششم ماه دسامبر سال دو هزار و چهار: زمین لرزه ای نه و یک دهم ریشتری در اندونزی، سونامی بزرگی ایجاد کرد که سواحل کشورهای واقع در حاشیه اقیانوس هند را ویران کرد و در نهایت به کشته شدن بیش از دویست و بیست هزار نفر منجر شد.

چهارم ماه نوامبر سال هزار و نهصد و پنجاه و دو: زمین لرزه ای نه ریشتری در سواحل شبه جزیره دورافتاده کامچاتکا در شرق دور روسیه به وقوع سونامی در سراسر اقیانوس آرام منجر شد.

سیزدهم ماه اوت سال هزار و هشتصد و شصت و هشت: زمین لرزه ای نه ریشتری در بندر آریکا پرو که هم اکنون بخشی از شیلی است، روی داد که تا یک هزار و چهار صد کیلومتر دورتر، احساس شد.

بیست و ششم ماه ژانویه سال هزار و هفتصد: زمین لرزه ای در آمریکای شمالی روی داد که خطوط ساحلی را به طول یک هزار کیلومتر تحت تاثیر قرار داد و سونامی را در اقیانوس آرام ایجاد کرد که خسارات جدی به روستاهای سواحل ژاپن وارد کرد.

یازدهم ماه مارس سال دو هزار و یازده: زمین لرزه ای هشت و نه دهم ریشتری در سواحل شمال شرقی ژاپن به وقوع پیوست که سونامی با امواج به ارتفاع ده متر ایجاد کرد و خسارات گسترده ای از خود برجا گذاشت.



بیست و هفتم ماه فوریه سال دو هزار و ده: بیش از پانصد نفر بر اثر وقوع زمین لرزه هشت و هشت دهم ریشتری و سونامی پس از آن عمدتا در مناطق ساحلی واقع در چهار صد کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو پایتخت شیلی کشته شدند.

سی و یکم ماه ژانویه سال هزار و نهصد و شش: زمین لرزه ای هشت و هشت دهم ریشتری در سواحل اکوادور و کلمبیا روی داد و تا سان فرانسیسکو احساس شد.

چهارم ماه فوریه سال هزار و نهصد و شصت و پنج: وقوع زمین لرزه ای هشت و هفت دهم ریشتری در جزایر دورافتاده رات در آلاسکا، سونامی با امواجی به ارتفاع ده متر ایجاد کرد.

اول ماه نوامبر سال هزار و هفتصد و پنجاه و پنج: زمین لرزه ای هشت و هفت دهم ریشتری در لیسبون پایتخت پرتغال به وقوع پیوست که به کشته شدن یک چهارم جمعیت شهر منجر شد.

هشتم ماه ژوئیه سال هزار و هفتصد و سی: زمین لرزه ای هشت و هفت دهم ریشتری در شهر والپارایسو در صد و بیست کیلومتری شمال غربی سانتیاگو پایتخت شیلی روی داد و سونامی ایجاد کرد که خطوط ساحلی به طول یک هزار کیلومتر تحت تاثیر قرار داد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
25
25
خدا بهشان رحم کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
56
12
اگر ايران بود مطمئنا تلفات جاني و مالي دهها برار بود.واقعا خدا خودش رحم كنه!
نظرات بینندگان