arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۴

لرستان دیار جاذبه های گردشگری ایران

دیار کهن لرستان جلوه ای از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری است که بر تارک ایران زمین خودنمایی می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لرستان سرزمینی تاریخی با هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده است که از آن به عنوان یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران نام برده می شود.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
برخی ازاین آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیای مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال است که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست دراین دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان ، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.

غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان دو، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار است.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهای تاریخی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون نگینی درخشان چشمان رهگذران و علاقه مندان به تاریخ ایران زمین را به خود خیره کرده اند.

لرستان با آب و هوای متنوع و چهار فصل دارای طبیعتی بسیار زیباست که بهره مندی از آبشارهای بکر و چشم نواز، بخشی از زیبایی های خدادادی دیار لرستان است که در دل کوههای سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می کنند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند.
قلعه ˈفلک الافلاکˈ خرم آباد اثری منحصر به فرد است که همچون نگینی دراین استان تاریخی از عهد باستان بر روی تپه ای صخره ای در کنار رودخانه ای خروشان می درخشد.
این بنای تاریخی که با نام قلعه دوازده برجی نیز معروف است بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد واقع شده و هر گردشگر و بیننده ای را به خود جلب می کند.
این بنا براساس شواهد تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در شهری به نام شاپور خواست در منطقه کنونی خرم آباد و در سده هفتم هجری بنا شد.

بر همین اساس قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپوری در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر فعلی خرم آباد، قلعه به نام فلک الافلاک نامگذاری شد.
در زمان محمدعلی میرزا معروف به دولتشاه یکی از حکام عهد قاجار این بنا بازسازی و دیوانخانه و سربازخانه نیز در پایین قلعه احداث شد.
قلعه فلک الافلاک با وسعت تقریبی پنج هزار و 300 متر مربع شامل هشت برج، دو صحن و 300 جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 23 متر است.
یکی دیگر از جاذبه های منحصربفرد تاریخی و گردشگری لرستان، غار باستانی و 12 هزار ساله ˈ میرملاسˈ کوهدشت است که نقاشی های موجود در این غار به گفته کارشناسان باستان شناسی در ردیف آثار موجود در غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و نماد یکی از کهن ترین آثار و نشانه های زندگی انسان اولیه در کره خاکی است.

این سکونتگاه باستانی در حقیقت به عنوان آیینه ای از زندگی انسان های اولیه و خلق و خوی آنهاست، نقوش صخره ای میرملاس از جمله آثار بی نظیری است که نشان از دیرینگی و قدمت چندین هزار ساله این دیار دارد.
غار میرملاس در کوه سرسرخین در فاصله 15 کیلومتری شهر کوهدشت واقع شده، این غار که به مرور زمان دستخوش تغییرات طبیعی شده ، مملو از نقوشی است که در دو طرف غار و بروی دیوارسایبان حک شده است.
براساس بررسی های باستان شناسان این آثار مربوط به 12 هزار سال پیش است که از سوی انسان های اولیه به تصویر کشیده شده هرچند که به دلیل کم توجهی در نگهداری و قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی و انسانی، تاحدودی از بین رفته است.
غار کوگان به عنوان غاری شگفت انگیز و از دست ساخته های بشری در دیواره کوه کوگان در 52 کیلومتری شهر خرم آباد واقع شده، این غار از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان و در روستای خوش آب و هوا به همین نام ساخته شده است.

غار کوگان در واقع یک نمونه برجسته، پیشرفته و دیدنی از معماری صخره ای است که مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در آن به حدود 281 متر مربع می رسد.
غار منحصر به فرد ˈکوگانˈ یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دوران مربوط به اشکانی (پارتی) در دل کوهستان های این استان به وجود آمده است.
این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف
آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دایمی مورد استفاده قرار گرفته است.
استان لرستان جدای از جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی که دارد به دلیل برخورداری از وجود تعداد زیادی آبشار طبیعی ، به سرزمین آبشارها نیز معروف است.
آبشار نوژیان به عنوان یکی از این آبشارها است که به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران در استان واقع شده؛ این آبشار در 51 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در بخش پاپی به ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنج متر است.

آبشار شوی یا تله زنگ در جنوب شهرستان دورود و در بین کوههای سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن آبشار شوی واقع شده است، آبشار شوی آبشاری زیبا و دلنشین است که از دل غاری بیرون آمده و از گردنه ای بلند به پایین سرازیر می شود.
ارتفاع آبشار 100 متر و عرض آن 40 متر است که زیبایی و چشم اندازی کم نظیر را به طبیعت می دهد اطراف آبشار مملو از درختان بلوط ، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب است که در فصل بهار از سراسر کشور علاقه مندان بسیاری برای تفریح به سوی این آبشار روی می آورند و بخشی از اوقات خود را دراین منطقه زیبای طبیعی سپری می کنند.
آبشار بیشه، یکی دیگر از زیباترین آبشارهای کشور است که در بخش پاپی از توابع خرم آباد واقع شده و آب و هوای مناسب و سرسبزی اطراف آبشار و چشم انداز کوههای اطراف سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.
آبشار زیبا و دیدنی آب سفید در منطقه ذلقی الیگودرز نیز با ارتفاع حدود 65 متر از دل کوه صخره ای به بیرون سرازیر می شود و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می شود.

این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است و پوشش جنگلی و گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است.

همچنین آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرم آباد و به ارتفاع 30 متر و عرض تاج چهار متر واقع شده است.

این آبشار از درون غاری مشرف بر زمین های زراعی چکان بیرون می جهد و طول فوران آن به دهها متر می رسد واطراف آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو تا سه کیلومتری آن امامزاده ای به نام ˈابو علی (ع)ˈ واقع شده است.

این آبشار از عجایب و زیبایی های طبیعت لرستان محسوب می شود و در کنار آبشار پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار ،کیکم، بید و بلوط وجود دارد.
آبشار ˈوارکˈ در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی لرستان است، فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود 50 کیلومتر است و سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود 15 متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می آورد.
آبشار ˈسرکانهˈ نیز در روستای گریت بخش پاپی در فاصله 50 کیلومتری شهرستان خرم آباد به ارتفاع 15 متر و عرض تاج 17 متر قرار دارد و از جمله جاذبه های طبیعی وگردشگری دیدنی استان محسوب می شود.

فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت با پای پیاده است و این آبشار در گویش محلی به تاف هفت چشمه معروف است و پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط ،زالزالک و مو فراگرفته است.
آبشار افرینه یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و توریستی لرستان است که در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده خرم آباد - پلدختر - اندیمشک قرار دارد که آین آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان علاقه مندان و گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.
مکمل طبیعت زیبای لرستان دشت های پوشیده از لاله های واژگون این سرزمین زیبا و تاریخی است که زینت بخش طبیعت بکر و آبشارها و رودخانه های خروشان این استان است.

تالابهای شهرستان پلدختر از جمله دیگر جاذبه های طبیعی لرستان هستند که به ویژه در فصل بارندگی زیبای خاصی به منطقه می بخشند و علاوه بر این، تالابها مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان ، آبزیان و پرندگان بومی ومهاجر می باشد.
در این میان هفت تالاب در منطقه آهکی در شرق رودخانه کشکان کبیر کوه قرار دارند همچنین تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد وتالاب سیلاخور در شمال غربی شهرستان دورود قرار دارد.
تالابهای تکانه، بلمک، لفانه، پیکه و تالاب کبور از جمله تالابهی فصلی و دائمی لرستان هستند که هر ساله با وجود پرندگان و آبزیان در منطقه، حیات وحشی زیبا و دل انگیز را به تصویر می کشند.

تفرجگاههای طبیعی لرستان از جمله تفرجگاه تخت شاه ، تفرجگاه شیرز ، تفرجگاه مخمل کوه (تنگه شبیخون) ، تفرجگاه بابا عباس ، دره حوض موسی ، تفرجگاه نوژیان ، تفرجگاه شهنشاه (گوشه ) و تفرجگاه تنگه چمشک از دیگر مناطق لرستان است که همه ساله در فصول مختلف سال، پذیرای خیل عظیمی از گردشگران هستند.
چشمه سارهای پرآب و سراب های گسترده از جمله سراب هنام، سراب کهمان در الشتر، سراب چگنی، کیو و چشمه های گلستان، گرداب دارایی در خرم آباد، سراب جانیزه، زرشکه ، سفید، زارم، کرتول و چشمه های ونایی، دره خونی، هفت چشمه و اسل در بروجرد و اشترینان ، سراب غارتمندر و گردکانک، ماهی چال، فرسیان، گایکان، سر دره، رود آب در الیگودرز ، گرداب سنگی خرم آباد، سراب چشمه و رودک در دو رود ، چشمه فلفلی در ازنا از دیگر جاذبه های طبیعی و کم نظیر لرستان برای تفریح و آرامش گردشگران است.

درهمین ارتباط، صنایع دستی لرستان نیز حکایت از پیشینه کهن این استان دارد چرا که آثار نخست صنایع دستی استان را می توان به ابتدایی ترین دست ساخته های سنگی مکشوفه از غارهای مسکونی پیش از تاریخ کنجی، یافته و پاسنگر خرم آباد که در حدود 40-35هزار سال پیش توسط ساکنان آن تولید شده اند مربوط دانست.
از صنایع دستی که قدمتی دیرین دارد صنعت سفالگری لرستان است، ظروف سفالی که اغلب توسط زنان ساخته می شده اند و کارشناسان قدمت آنها را مربوط به هزاره 8-7پیش از میلاد می دانند.

هم اکنون بیش از 50 رشته صنایع دستی در لرستان رایج است که جاجیم بافی ، گلیم بافی ، ماشته بافی ، ورشو سازی ، گیوه دوزی ، قلمزنی ، آجیده بافی ، چیت بافی ، نمد مالی ، حجاری سنگ ، البسه محلی ، خراطی چوب ،رنگرزی سنتی ، فرش بافی ، چهل تیکه دوزی، حرمی بافی ، مسگری ، چوغابافی و چلنگری از هنرهای دستی بومی لرستان محسوب می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت :350 اتاق در ستاد اسکان آموزش و پرورش لرستان تجهیز شده است .

گودرز کریمی افزود :10 پایگاه اسکان نوروزی و 35 آموزشگاه در ستاد اسکان لرستان فعال شده است.
وی اظهار کرد : در این راستا 125عوامل اجرایی در ستاد اسکان مشغول به فعالیت در ستاد اسکان این استان هستند .
وی تصریح کرد :همچنین چهار اردوگاه دانش آموزی و شش خانه معلم در سطح استان در این راستا فعال شده است .
وی گفت : به همین منظور 45 کلاس ویژه ،230 اتاق نوع الف و 75 اتاق نوع ب در این ستاد تجهیز شده است .
کریمی گفت : با توجه قرار گرفتن در ایام مبارک رمضان از ابتدای تابستان تاکنون 547 نفر در ستاد اسکان استان لرستان اسکان یافته است .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان