arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۸۹

پيامدهاي مبهم زلزله ژاپن براي اقتصاد اين کشور

ژاپن در حالی سرگرم تلاش برای مهار کردن ویرانی های گسترده ناشی از سونامی است که هنوز پیامدهای اقتصادی زلزله و به دنبال آن سونامی اخیر برای این کشور در هاله ای از ابهام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژاپن در حالی سرگرم تلاش برای مهار کردن ویرانی های گسترده ناشی از سونامی است که هنوز پیامدهای اقتصادی زلزله و به دنبال آن سونامی اخیر برای این کشور در هاله ای از ابهام است.

به گزارش انتخاب؛ به نظر می رسد پیامدهای زلزله و سونامی ژاپن به ویرانی های مادی آن در سواحل شرقی این کشور محدود نمی شود بلکه بازارهای مالی جهانی را نیز در بر گرفته است.

بر همین اساس ارزش سهام برخی از شرکت های بیمه کاهش یافته است و علاوه بر این سرمایه گذاران نگران هزینه های بازسازی مناطق سونامی زده و پاکسازی آنها از آثار سونامی هستند. در ادامه گزارش آمده است: هر چند سونامی خسارات زیادی به مناطق شرقی ژاپن وارد کرده است اما خسارات این فاجعه از آخرین فاجعه ای که ژاپن شاهد آن بود بسیار کمتر است.

این زلزله از نظر زمین شناسی به مراتب از زلزله سابق قوی تر است اما دور بودن مرکز آن از مناطق مسکونی باعث شده است خسارات آن کمتر باشد. کارشناسان معتقدند فعلا برای برآورد خسارات و پیامدهای این زلزله برای اقتصاد ژاپن زود است اما احتمال می دهند در درجه اول رشد اقتصادی کشور کاهش پیدا کند به خصوص که برخی از صنایع داخلی و فعالیت های تجاری به سبب هرج و مرج ناشی از سونامی متوقف شده است.

اما در بلند مدت پیش بینی می شود اموالی که دولت برای بازسازی مناطق آسیب دیده اختصاص می دهد باعث حرکت سریعتر چرخ های اقتصاد کشور شود. ریچارد ورنر استاد دانشگاه ساوث همپتون می گوید: این زلزله در کوتاه مدت آثاری منفی برای اقتصاد ژاپن خواهد داشت اما در بلند مدت آثار آن مثبت خواهد بود زیرا اعتبارات و سرمایه گذاری های دولت برای بازسازی مناطق آسیب دیده افزایش خواهد یافت. در بخش دیگری از گزارش آمده است: شرکت سونی یکی از غول های بازار تجهیزات الکترونیک در ژاپن از تعطیلی شش کارخانه خود خبر داد و شرکت خودروسازی تویوتا نیز سه کارخانه خود را بست.

در همین حال همه بنادر ژاپن نیز در پی سونامی بسته شدند.

کارشناسان پیش بینی می کنند شرکت های ژاپنی عضو بازارهای مالی بخشی از سرمایه گذاری های خارجی خود را برای تامین هزینه بازسازی خسارات ناشی از سونامی و زلزله از بازار خارج کنند که این امر باعث افزایش ارزش پول ژاپن خواهد شد.

در همین حال قیمت نفت خام نیز به سبب زلزله در ژاپن کاهش یافت و این در حالیست که قیمت نفت به سبب بحران لیبی افزایش یافته بود.
نظرات بینندگان