arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۴

درخواست عربستان از خالد مشعل براي يمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي جنبش حماس، آخر هفته گذشته به رياض سفر کرد و براي اولين بار طي چند سال گذشته با شاه اين کشور و ديگر مقامات بلندپايه ديدار کرد. اين ديدار در نوع خود تحليل‌هاي متعددي از آغاز روابط جديد عربستان و حماس به دنبال داشت اما «جمال بن» فعال سياسي عربستان در فضاي مجازي که در دنياي عرب مشهور است، جزئياتي از ديدار خالد مشعل با سلمان بن عبدالعزيز و بن سلمان فاش کرد.

«جمال بن» شنبه صبح در چند توئيت، ادعا کرد: خالد مشعل در اين ديدار درخواست دريافت ماهانه 20 ميليون دلار را مطرح کرده و گفته که آن را براي هزينه دولتش در غزه مي‌خواهد. رئيس‌دفتر ملک سلمان نيز پاسخ داده که اين درخواست در دست بررسي است.

در اين جلسه –طبق ادعاي جمال بن- محمد بن سلمان، جانشين ولي‌عهد و وزير دفاع کنوني عربستان که فرماندهي جنگ عليه يمن را بر عهده دارد، از مشعل 700 نيروي رزمنده فلسطيني درخواست کرده که با تاکتيک‌هاي حزب‌الله لبنان آموزش ديده باشند زيرا به اذعان او، اينها فقط قدرت رويارويي با حوثي‌ها (رزمندگان جنبش انصارالله)‌ را دارند.

طبق اين گزارش، مشعل به بن سلمان گفته است که خارج کردن 700 نيرو از غزه و انتقال آن به عربستان، نوعي خلأ در غزه ايجاد مي‌کند که ممکن است گروه‌هاي ديگر وابسته به ايران آن را پُر کنند و در مقابل پيشنهاد کرده است که به جاي انتقال نيرو از فلسطين به عربستان، نيروهاي ارتش سعودي تحت آموزش تاکتيک‌هاي حزب‌الله قرار بگيرند.

به ادعاي اين فعال عربستاني، مشعل گفته است که او فناوري نصب کمين کوهستاني که آن را زير نظر حزب‌الله آموزش ديده‌اند در اختيار دارد و آماده است که آن را در کوه‌هاي جنوبي عربستان (در مرز يمن) نصب کند تا حوثي‌ها را گرفتار کند.

جمال بن با اشاره به پديده فرار مکرر نظاميان عربستان پس از درگيري با رزمندگان انصارالله يمن، افزود: در مقابل، بن سلمان نيز همه اين پيشنهادها را رد کرده و با بيان اينکه «من نيرويي مي‌خواهم که فرار نکند»، گفته که «من رزمنده فلسطيني‌ آماده مي‌خواهم که حامل همه تاکتيک‌هاي حزب‌الله باشد و آن را به مرز يمن بفرستم و شايد پس از آن به عدن (در جنوب يمن)».

طبق اين ادعا، خالد مشعل در پايان جلسه، وعده داده که ظرف دو هفته به اين درخواست پاسخ خواهد داد و در پايان وقتي موضوع فرار نظاميان عربستان از درگيري‌ها با نيروهاي يمني بررسي شده، بن سلمان گفته است «من نيرويي مي‌خواهم که فرار نکند».

در همين خصوص، روزنامه الکترونيکي «رأي اليوم» که از لندن بروزرساني مي‌شود، در سرمقاله روز شنبه (ديروز) به موضوع نزديک شدن حماس به عربستان پرداخت.

رأي اليوم در تحليلي موشکافانه از تغيير رويه حماس و عربستان در مقابل هم سخن گفت و در بخشي از آن نوشت:‌ چارچوب اصلي براي اين نزديکي ميان حماس و عربستان، تمايل رياض براي ايجاد يک «محور سني» فرقه‌اي در مقابل نفوذ ايران در منطقه عربي است؛ نفوذي که پس از توافق هسته‌اي ايران با غرب ممکن است افزايش يابد. اين محور مورد نظر عربستان به يک پوشش فلسطيني نياز دارد و اينجا گزينه‌اي بهتر از حماس وجود ندارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان