arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۸۹

واشنگتن پست: چرا ایران در مورد قیام ها در خاورمیانه سکوت می کند؟

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: منابع اطلاعاتی و دیپلماتیک غربی می گویند که سکوت و خودداری ایران در قبال تحولات منطقه نشان از اعتماد به نفس آنها در منطقه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه واشنگتن پست نوشت: سکوت ایران در تحولات در خاورمیانه از سوی محافل سیاسی و اطلاعاتی نیز مورد تائید قرار گرفته است. اگرچه ایران معمولا تلاش می کند بر کشورهای همسایه خود نفوذ داشته باشد ولی به نظر می رسد که به این جمع بندی رسیده که موفقیت درساکت بودن است .

به گزارش خبرگزاری انتخاب، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مبسوط با اشاره به گزارشات سرویسهای اطلاعاتی و منابع دیپلماتیک می نویسد: در ناآرامی های ماههای گذشته ایران نقشی نداشته و بیشتر در حاشیه ناظر تحولات بوده است.

"جوبی واریک" خبرنگار واشنگتن پست می نویسد: سه هفته قبل که شیعیان بحرین به خیابانها ریختند همه منتظر دخالت ایران در این قیام بودند ولی هیچکس ندید که یک روحانی شیعه ایرانی به بحرین برود و آنها را علیه سنی ها تحریک نماید. حتی وب سایتهای رسمی ایران نیز در این موضوع اظهار نظر نکردند. 

این گزارش می افزاید: سکوت ایران در این تحولات از سوی محافل سیاسی و اطلاعاتی نیز مورد تائید قرار گرفته است. اگرچه ایران معمولا تلاش می کند بر کشورهای همسایه خود نفوذ داشته باشد ولی به نظر می رسد که به این جمع بندی رسیده که موفقیت درساکت بودن است . یک مامور سابق اطلاعاتی آمریکا می گوید ایران به این نتیجه رسیده که همه تحولات به نفع این کشور به پیش می رود و لذا تصمیم گرفته که اقدامی در این زمینه انجام ندهد. 

منابع اطلاعاتی و دیپلماتیکی به واشنگتن پست می گویند که سکوت و خودداری ایران نشان از اعتماد به نفس آنها در منطقه دارد. 

از ماه ژانویه جمهوری اسلامی شاهد سرنگونی دولت حسنی مبارک یکی از رقبای سرسخت خود بوده است. علاوه بر آن در لبنان حزب الله نیز برتری پیدا کرده است. در عربستان سعودی خیزش هایی صورت گرفته و مقامات ریاض را نگران تحولات یمن،‌ بحرین و عمان نموده است. آمریکا نیز دراین تحولات متحدان قدیمی خود را از دست داده است. سرویس های اطلاعاتی پیش بینی می کنند که حتی حکومتهای دمکراسی که در خاورمیانه تشکیل خواهند شد دیگر آن روابط گذشته با آمریکا را نخواهند داشت واز سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران حمایت نخواهد کرد. 

بنابراین دولت اوباما باید نسبت به سیاستهای خود در مقابل ایران تجدیدنظر کند چرا که دیگر نمی تواند برای مقابله با ایران به کمک حکومتهای منطقه وابسته باشد.


برچسب ها: ایران ، خاورمیانه ، قیام
نظرات بینندگان