arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۸۹

رحیم صفوی : براي مديريت بحران‌هاي آينده به درستي مديريت نداريم

صفوي گفت: ما براي مديريت بحران‌هاي آينده به درستي مديريت نداريم كما اين‌كه ژاپني‌ها هم در زلزله هولناك اخير مديريت آن‌چناني نداشتند و اگر چنين زلزله‌اي در تهران هم بيايد چه كاري مي‌خواهيم انجام دهيم؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا گفت: در شرايط حساس فعلي پدافند غيرعامل دژي استوار و مستحكم در برابر تهاجم‌هاي احتمالي دشمنان در آينده است.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ایسنا ، سردار سرلشكر پاسدار سيديحيي رحيم‌صفوي پيش از ظهر امروز يكشنبه در دومين همايش پايداري ملي و پدافند غيرعامل، تاكيد كرد: پدافند غيرعامل، مديريت بر مبناي كاهش آسيب‌پذيري زيرساخت‌هاي كليدي كشور است.

وي با تاكيد بر اين‌كه پدافند غيرعامل در تمامي امور به عنوان يك علم ميان‌رشته‌اي قابل طرح و مورد نياز انديشمندان علوم مختلف است، افزود: پدافند غيرعامل يك علم كاربردي جهت كنترل بحران‌هايي است كه دشمنان مي‌خواهند بر ما تحميل كنند و واقعيت اين است كه در بخش پدافند غيرعامل با يك عقب‌ماندگي چندين ساله روبه‌رو هستيم.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، با اشاره به اهميت بحث پدافند غيرعامل، گفت: تشخيص اين‌كه در آينده چه شرايطي از نظر بروز تهديدات و منازعات حاكم خواهد بود و يا اين‌كه سطح تهديدات و تكنولوژي ورود به صحنه منازعات آينده چگونه است امري بسيار دشوار است. امروز چه در مقياس منطقه‌اي و چه در مقياس جهاني، از نظر محيط امنيت بين‌المللي در دوران ابهام، عدم قطعيت و ناپايداري استراتژيك بسر مي‌بريم.

صفوي ادامه داد: ما براي مديريت بحران‌هاي آينده به درستي مديريت نداريم كما اين‌كه ژاپني‌ها هم در زلزله هولناك اخير مديريت آن‌چناني نداشتند و اگر چنين زلزله‌اي در تهران هم بيايد چه كاري مي‌خواهيم انجام دهيم؟

وي با بيان اين‌كه پدافند غيرعامل به معناي حفاظت از دستاوردهاي علمي، اقتصادي و زيرساخت‌هاي كشور است، تصريح كرد: پدافند غيرعامل مي‌تواند يك نقش بازدارندگي در سطح ملي داشته باشد و بايد بطور 100 درصد در كشور اجرا شود و به يك عزم ملي تبديل شود و هزينه‌هاي لازم براي اين منظور توسط دولتمردان فراهم آيد.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، با اشاره به اين‌كه اصل آينده‌نگري براي رهبران سياسي، نظامي و تصميم‌سازان كشورها و ملت‌ها يك ضرورت و الزام اجتناب‌ناپذير است، تاكيد كرد: اگر مديران سياسي، قدرت پيش‌بيني و تشخيص صحيح مسائل كلان محيط بين‌المللي و ملي را داشته باشند كمتر دچار خطاي استراتژيك مي‌شوند و مي‌توانند در جهت مصالح ملي خود حركت كنند.

صفوي اضافه كرد: فرماندهان عالي‌رتبه نظامي نيز با خردمندي، دورانديشي، درك صحيح از ماموريت‌ها و مسووليت‌ها و نيز آمادگي نيروها و تجهيزات مي‌توانند از زنجيره رويدادها و روند جنگ‌ها استفاده كنند و به طراحي الگوها و ارزيابي تهديدات بپردازند و با بررسي چگونگي پدافند عامل حفظ برتري نظامي و جلوگيري از خسارات عظيم، براي رسيدن به پيروزي تلاش كنند.

وي با بيان اين‌كه پايداري ملي در برابر تهديدات يعني اين‌كه بتوانيم بحراني را كه در اثر تهديد به وجود مي‌آيد مديريت كنيم، خاطرنشان كرد: قدرت ملي به معني توانايي و ظرفيت يك ملت براي استفاده از منابع مادي و معنوي خود با هدف اعمال اراده ملي و تحصيل اهداف و منافع ملي است.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي تهديدات احتمالي آينده، گفت: تهديدات آينده بر اثر تغييرات و پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي، قدرت رسانه‌ها، تاثير افكار عمومي و هزينه‌هاي بالاي اقتصادي بطور كلي متفاوت از جنگ‌هاي گذشته خواهند بود. براي مثال هر قدرتي كه بتواند فضاهاي با ارتفاع متوسط به بالا را در اختيار بگيرد بر سطح كره زمين تسلط خواهد داشت.

صفوي ادامه داد: ماهيت تهديدات آينده بيشتر هواپايه و درياپايه است و جنگ‌هاي زميني نيز به كمك آن‌ها خواهد آمد. صحنه تهديدات آينده نيز منطبق بر كل فضاي كشور است. در نتيجه جنگ ممكن است در زمين، دريا، هوا و زير دريا اتفاق بيفتد.

وي افزود: قدرت شناسايي و تجسس دشمن براي تشخيص مراكز حساس و زيرساخت‌هاي كليدي كشور بسيار بالا رفته است و همچنين سرعت و دقت بمب‌ها با قابليت هدايت تا هدف و نيز حجم آتش بيشتر شده است. نكته ديگري كه تهديدات آينده را متفاوت با گذشته مي‌كند تغيير ماهيت در سامانه فرماندهي و كنترل با ايجاد ارتباطات امن و چندلايه است.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، در ادامه به نقش پدافند غيرعامل در مقابله با تهديدات آينده اشاره كرد و گفت: به نظر مي‌رسد كه رهبران سياسي ملت‌ها هم در پدافند غيرعامل و هم در تهديدات آينده، مهمترين نقش را دارند. رهبران خردمند از وقوع جنگ‌ها جلوگيري مي‌كنند و براي اين كار، هزينه‌هاي آماده‌سازي كشور و ملت را براي يك دفاع همه‌جانبه پرداخت مي‌كنند. چراكه هزينه‌هاي اين كار مطمئنا كمتر از خسارت‌هاي ناشي از جنگ‌هاي احتمالي است.

صفوي خاطرنشان كرد: البته جنگ نرم يك واقعيت در زمان حاضر است ولي جنگ نرم در يك مدت زمان كوتاه ممكن است تبديل به جنگ سخت شود.

وي با اشاره به اين‌كه گسترش طرح جامع پدافند غيرعامل در سطح كشور يك ضرورت است، افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام اصول پدافند غيرعامل را تصويب كرده است و اگر در سطح دولت و مجلس اجرا شود مناسب خواهد بود.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، با بيان اين‌كه ما با دشمنان بسيار خبيث و كينه‌توز مواجه هستيم، يادآور شد: بوش در خاطرات خود اعلام كرده بود كه بنا داشته پس از عراق و افغانستان حمله كند اما رهبري خردمندانه مقام معظم رهبري و رهبري هوشمندانه ايشان و نيز آمادگي نيروهاي مسلح براي دفاع همه‌جانبه موجب شد تا اين اتفاق نيفتد.

صفوي در ادامه اظهار كرد: پيشنهاد ديگر من براي گسترش پدافند غيرعامل در كشور، مشاركت كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با سازمان پدافند غيرعامل است به صورتي كه برآيند پدافند غيرعامل در تمام تصميم‌گيري‌ها لحاظ شود.

وي در پايان پيشنهاد تاسيس دانشكده و پژوهشكده پدافند غيرعامل را داد و گفت: پيشنهاد ديگر من براي گسترش پدافند غيرعامل در كشور، تاسيس دانشكده و پژوهشكده پدافند غيرعامل در دانشگاه‌ها و ايجاد رشته‌هاي تحصيلي و گنجاندن دروس با موضوع پدافند غيرعامل در رشته‌هاي مختلف فني و مهندسي است.

 

نظرات بینندگان