arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۸۹

تشدید اختلاف میان رییس جمهور و نظامیان در برزیل

رئیس جمهور برزیل کمیسیون ویژه حقیقت یاب را به منظور تحقیق درباره جنایات نظامیان در دوران حکومت دیکتاتوری در برزیل تشکیل داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئیس جمهور برزیل کمیسیون ویژه حقیقت یاب را به منظور تحقیق درباره جنایات نظامیان در دوران حکومت دیکتاتوری در برزیل تشکیل داد.

هرچند این تصمیم خانم دیلما روسف رئیس جمهور با ناراحتی سران نیروهای مسلح و مخالفت نظامیان برزیل روبرو شده است اما او در تصمیم خود عقب نشینی نکرده و در این هفته ژوسه ژنوینو مشاورش که از مبارزین و چریک های سابق ضددیکتاتوری است را در وزارت دفاع قرار داد.

وظیفه این چریک سابق هماهنگ کردن سه وزارتخانه دفاع، دادگستری و حقوق بشر برای پیگرد جنایتکاران نظامی است. طرح همین موضوع در دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا با مخالفت نظامیان روبرو شد و ناکام مانده بود و حالا رسانه های برزیل با افشای سندی از مخالفت سرسختانه نظامیان بلندپایه با طرح خانم دیلما روسف حکایت می کند.

شاید یکی از دلائل این جدیت رئیس جمهور این باشد که دیلما یکی از قربانیان دیکتاتوری نظامی است و در آن زمان بازداشت و سالیان دراز در زندان به گونه وحشیانه شکنجه شد.

کارشناسان برزیلی معتقدند خانم روسف علاوه بر کشف و افشای حقایق در زمینه جنایات نظامیان دست نشانده امریکا در برزیل ، در پی مجازات دژخیمان نظامی برای ترمیم جراحات ناشی از دیکتاتوری است.

به قدرت رساندن دیکتاتوری های نظامی ابتکار امریکا به بهانه جلوگیری از نفوذ کمونیسم در منطقه امریکای لاتین بود.

واشنگتن در طرح موسوم به کندر با کوتاهای نظامی قدرت را در منطقه به دست گرفت و صدها هزار نفر را به اتهام داشتن عقاید آزادیخواهانه ربود ، شکنجه و یا ناپدید کرد.

نظرات بینندگان