arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۸۹

احداث بلندترین سد جهان در جنوب غربی ایران

قرارداد ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلند ترین سد بتونی دو قوسی جهان بین ایران و چین به ارزش بیش از دو میلیارد دلار امضا می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قرارداد ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلند ترین سد بتونی دو قوسی جهان بین ایران و چین به ارزش بیش از دو میلیارد دلار امضا می شود.
 
به گزارش خبرگزاری انتخاب ، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری با اعلام این خبر گفت : این سد با ارتفاع 315 متر و حجم مخزنی معادل 4و 8 دهم میلیارد متر مکعب با مشارکت شرکت فراب ایران و ساینو هیدرو چین ساخته می شود .

رضا رضازاده افزود : این سد ونیروگاه در بخش جنوب غربی ایران در کوههای زاگرس چین خورده و حدفاصل مرز استان خوزستان و لرستان و در نزدیکی ایستگاه تنگ پنج در مسیر راه اهن تهران اهواز واقع شده است .

وی با بیان اینکه ساخت این سد از سال 90 اغاز خواهد شد تصریح کرد : سد ونیروگاه بختیاری در مدت ده سال اجرا و به بهره برداری خواهد رسید و بازپرداخت ان نیز در ده سال بعد از پایان بهره برداری از این سد خواهد بود .

رضازاده با اشاره به مزیت های ساخت این سد در منطقه افزود : میزان قابل توجهی ذخیره سازی ، تامین اب اراضی کشاورزی منطقه ، تنظیم اب با توجه به حجم مخزن سد ، کنترل سیلاب های فصلی و بهبود شرایط ایمنی در پایین دست سد ، جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و در نتیجه افزایش عمر مفید سد ونیروگاه دز از جمله مزیت های این سد برشمرد.

مدیر عامل شرکت منابع آب و نیروی ایران یادآور شد : نیروگاه بختیاری نیز 1500 مگاوات برق تولید خواهد کرد و این میزان برق در 6 واحد نیروگاهی به ارزش هر کدام 250 مگاوات به بهره برداری خواهد رسید .

وی تصریح کرد : سد و نیروگاه بختیاری در زمان اجرا 4 تا 6 هزار فرصت مستقیم و دو برابر همین میزان نیز اشتغال غیر مستقیم در منطقه ایجاد خواهد کرد .

رضا زاده گفت : سد و نیروگاه بختیاری در توسعه سرمایه گذاری در محدوده طرح ، بهبود سطح رفاهی زندگی اهالی ، ارتقاء سطح اموزش و بهداشت ، استفاده از قابلیت های گردشگری منطقه و افزایش سهم منطقه در توسعه کشور و همچنین بهبود ارتباطات و حمل ونقل زمینی از طریق ایجادجاده های دسترسی ، افزایش ارزش افزوده خدمات در منطقه ازجمله تاثیرات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اجرای سد و نیروگاه بختیاری محسوب می شود .

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
2
باز هم چین ؟!
نظرات بینندگان