arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

آیت الله هاشمی: در دولت قبل با تفکرات افراطی منافع کشور را به باد می‌دادند / اینها خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بگومگوهای دو حزب جمهوری خواهان و دمکرات‌های آمریکا و تعابیری که علیه نخست‌وزیر تندخو و عصبانی رژیم اشغالگر قدس بکار می‌برند، گفت: آنچه از لابلای این گفتار و رفتار سیاسی بیرون می‌آید و مردم جهان می‌فهمند، حقانیت و توانایی‌های ایران است که سال‌های سال با تمام توان تبلیغاتی خویش علیه آن حرف می‌زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین، با تأکید بر این نکته که «با توافق اخیر شرایط جدیدی برای کشور ایجاد شد و باید از آن در جهت منافع ملی استفاده کرد»، گفت: ایران در این توافق نه بر سر طرف‌های مذاکره کلاه گذاشت و نه گذاشت کسی کلاه بر سرش بگذارد، بلکه فرزندان کشور با مقاومت انقلابی و هنر دیپلماسی، حق ضایع شده مردم ایران در هیاهوی شعارهای سیاسی و غبارهای اتهامات واهی را تا این مرحله گرفته‌اند که امیدواریم ادامه راه را نیز با موفقیت طی کنند.

به گزارش «انتخاب»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بگومگوهای دو حزب جمهوری خواهان و دمکرات‌های آمریکا و تعابیری که علیه نخست‌وزیر تندخو و عصبانی رژیم اشغالگر قدس بکار می‌برند، گفت: آنچه از لابلای این گفتار و رفتار سیاسی بیرون می‌آید و مردم جهان می‌فهمند، حقانیت و توانایی‌های ایران است که سال‌های سال با تمام توان تبلیغاتی خویش علیه آن حرف می‌زدند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی، حضور چندین روزه وزیر امور خارجه آمریکا در محل مذاکرات، آن هم با پای شکسته را نشان از اهمیت ایران برای دنیا و به خصوص کشورهای 1+5 دانست و گفت: قدرت‌هایی که حق غیرقانونی وتو را در شورای امنیت دارند، آمده بودند که تمام قطعنامه‌های سابق خود علیه مردم ایران را وتو کنند که دیدید هفت قطعنامه را در یک جلسه نیم ساعته لغو کردند و این چیزی نیست جز حقانیت ایران که سرانجام سنگینی سایه‌اش را بر قدرت‌های غرب و شرق انداخت.

وی با تشریح شرایط عضویت در NPT آژانس بین‌المللی هسته‌ای، گفت: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم که نمی‌خواهیم به طرف بمب هسته‌ای برویم و این کار را در تضاد با فرهنگ انسانی و اسلامی می‌دانیم و قدرت‌های جهانی هم نباید شأن سیاسی و اعتبار توافق‌نامه خود را با گزارش‌های دروغ منافقین و دیگر کینه جویان مخدوش کنند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر آگاهی و راهنمایی رهبری معظم انقلاب در تمام مراحل مذاکره، گفت: این عین تغافل سیاسی و مصداق کامل تندروی است که عده‌ای با هر عنوان و مقامی سعی می‌کنند با شنای در مسیر مخالف سیاست‌های نظام و خواست اکثریت مطلق مردم، به شهرت برسند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح شرایط کشور در سال‌های قبل و مشکلاتی که برای مردم، مخصوصاً اقشار نیازمند ایجاد شده بود، گفت: جای شگفتی است که بعضی‌ها وقتی می‌بینند که کشور و مردم به سوی گرفتن حق خود پیش می‌روند، حساسیت نشان می‌دهند.

وی با اشاره ضمنی به سکوت همین جماعت در شرایط سختی که دولت قبل برای کشور ایجاد کرده بود، گفت: با تفکرات افراطی و شعارهایی که هیچ جایگاهی در آرمان‌های انقلاب و امام نداشت، منافع کشور را به باد می‌دادند و خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند تا بتوان به آنها کمک کرد.

هاشمی رفسنجانی با توصیه همگان به رعایت وحدت دینی و ملی، گفت: ایران اسلامی با مکتب اهل بیت(ع) و منابع خدادادی، بهترین ظرفیت را برای الگو شدن در جهان دارد که سفارش خداوند در این آیه شریفه است که «وکذلک جعلناکم امّة وسطا لتکونوا شهداء علی النّاس و یکون الرّسول علیکم شهیدا»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری اهمیت جغرافیای کشور برای عبور هواپیماها، عبور خطوط انرژی و عبور سیم‌های مخابراتی و هم‌چنین امتیازات بنادر کشور در شمال و جنوب، گفت: هر یک از جزایر ایرانی گوهری گرانبها هستند و می‌توانند مکمل امتیازات کشور در دو هزار کیلومتر سواحل جنوب از اروندرود تا مرز پاکستان باشند.

وی با بیان این نکته که «وقتی فروش حامل‌های انرژی و مبادلات خارجی ما آسان شود»، از مزیت‌های نسبی ایران در گاز و پتروشیمی نیز استفاده مناسب‌تری خواهد شد، گفت: با زیربناهایی که در دولت سازندگی ساخته و در دولت اصلاحات کامل شد، می‌توانیم در هزاران محصول زیر مجموعه پتروشیمی با دنیا رقابت کنیم.

وی با برشمردن امتیازات سواحل شمالی کشور به وضعیت سواحل کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: تعبیر خود کشورهای این منطقه این است که بهشت دریای خزر سهم ایران شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر کم آبی جغرافیای ایران در طول تاریخ به طرح‌های علمی مورد استفاده در دنیا، به خصوص در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: اولاً دانشمندان جوان ایران توانایی بکارگیری تکنولوژی آب شیرین کن را دارند و ثانیاً شاهدیم که آب زلال و شیرین رودخانه‌های متعددی در شمال و جنوب کشور، به دریاهای شور می‌ریزند که اگر به طرح‌های علمی آن در سال‌های گذشته توجه می‌شد، امروز نگرانی کم آبی این قدر عمیق و فراگیر نبود.

هاشمی رفسنجانی با ابراز امیدواری به برگشت دانشمندان ایرانی که هر کجای دنیا جز نوابغ هستند و هموار شدن راه همکاری آنها با مراکز علمی و دانشگاهی کشور، گفت: دوره جدیدی است، ظرفیت ایران بالاست و باید اقتدار کشور را ثابت کنیم.

وی با اشاره به سخنان اوباما در پاسخ به ابراز نگرانی‌های سران برخی از کشورهای عربی مبنی بر اینکه اگر ایران علی‌رغم بودجه ده برابر بیشتر شما در تسلیحات نظامی، از شما قوی است، به خاطر حمایت‌های مردمی است و عیب و نقطه ضعف شما در داخل کشورهای شماست، تأکید کرد: ایران کشوری مقتدر است که حقانیت و قدرت آن در مذاکرات هسته‌ای ثابت شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مردمی بودن و تکیه بر آرای مردمی را ذات انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: تازه‌ترین مصداق انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است که نسل جدید و جوان کشور طی چند روز یک موج انقلابی ایجاد کردند که سراسر کشور را فرا گرفت و وقتی با هوشیاری و آگاهی مردم در آمیخت، بهترین نتیجه به دست آمد که آمیزه‌ای از عقل و احساس بود.

وی با تأکید بر این نکته که «مردم آگاه و خانواده‌ها به خاطر وجود دانش‌آموزان و دانشجویان هوشیارتر شده‌اند»، گفت: امتیاز ویژه این هوشیاری این است که به خاطر تخفیف‌های مراکز دانشگاهی غیر دولتی، مثل دانشگاه آزاد اسلامی و کمک‌های علمی نهادهای امدادی کشور، فرزندان خانواده‌های فقیر هم به خاطر تحصیل در مقاطع عالی آگاه شده‌اند و این یعنی آگاهی از درون.

هاشمی رفسنجانی نسل جدید را وارث انقلاب دانست و با ابراز خوشحالی از درخشش دختران ایرانی در المپیاد‌های علمی و کنکور، گفت: خدا را شاکریم که صاحبان آینده انقلاب و کشور، جوانان صاحب اندیشه و خرد هستند و تجربیات تلخ و شیرین 36 سال گذشته را هم به عنوان سرمایه سیاسی و اجتماعی دارند.

وی مردمی بودن را تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های دنیا دانست و گفت: براساس آرمان‌های امام و انقلاب، مردم می‌بایست در اقتصاد و فرهنگ سکان‌دار می‌بودند که البته زمینه‌های آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم شده بود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که زیربناهای کشور ساخته و آماده شده بود، گفت: از لحاظ قانونی نیز چشم‌انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی و به ویژه اصلاح اصل 44 را داشتیم که با حرکت کشور به سوی کسب رتبه اول علمی و اقتصادی در منطقه سرعت می‌بخشید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مباحث مربوط به صدر و ذیل اصل 44 در جلسات قانون اساسی، گفت: علمای تدوین کننده قانون اساسی با هوشیاری به این نکته توجه داشتند و راه را برای اصلاح آن باز گذاشته بودند.

وی با یادآوری مباحثی که در طول اصلاح اصل 44 در مجمع تشخیص مصلحت نظام و گاه از طرف متخصصان دانشگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شد، گفت: تقویت بخش خصوصی به گونه‌ای تدوین شده بود که رهبری از اجرای آن، انتظار انقلاب اقتصادی داشتند.

هاشمی رفسنجانی با تشریح شاخص‌های سیاست‌های اصل 44 در ابعاد داخلی و خارجی، گفت: در سیاست خارجی، به جای تعامل جهانی که لازمه جهش بود، دچار سوء مدیریت‌ها شده بودیم که الحمدلله مردم اصلاح کردند.

وی اخلاص را شرط اصلی موفقیت و مقبولیت خدمت به مردم دانست و گفت: ویژگی شما این است که انقلاب و نیازهای کشور را در میدان شناختید و در شرایط جدید هم یکی از ذخایر کشور هستید.

وی با تشریح اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و مقایسه آن با انقلاب‌های دیگر و موانع فراوانی که طی 36 سال گذشته در مسیر حرکت انقلاب بود، گفت: البته در عصری که می‌بایست جهش می‌کردیم، نه تنها گرفتار ایستایی شدیم، بلکه در مواردی عقب‌گرد داشتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مهاجرت‌های تحصیلی جوانان و دانشجویان در دوره‌های مختلف، گفت: به عنوان یک مسئول، شهادت می‌دهم که اکثر قریب به اتفاق تحصیلکردگان خارج از کشور در برگشت به کشور، بسیار موثر بودند و هنوز هم تأثیر دارند.

هاشمی رفسنجانی، چهل سال سابقه تشکیلاتی عضویت دو هزار و پانصد دانشجوی عضو انجمن را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور خواند و گفت: تاریخ، گواه کاملی از اقدامات شما در فیلیپین است و الحمدلله پس از انقلاب کم‌کم برگشتید و هر جا که نظام نیاز داشت، حضور داشتید.

وی در پایان سخنانشان اطلاع مردم از اقدامات فارغ‌التحصیلان فیلیپین در کشور را ضروری خواند و گفت: باید برای اهداف و برنامه‌های خود ارگان داشته باشید تا نسل جوان کشور از سوابق شما آگاه شود.

نظرات بینندگان