arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

پشت پرده اعتراض‌هایی که خودجوش نبود / واکنش عسگرپور به توقیف فیلم «رستاخیز»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل پیشین خانه سینما به شیوه برخوردها با اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش انتقاد کرد.

محمد مهدی عسگرپور کارگردان سینما و مدیرعامل پیشین خانه سینما درباره برخوردهای قهری که با فیلم های سینمای ایران شده است، گفت: در طول سال های مختلف برخوردهای متعددی را با فیلم های در حال اکران سینمای ایران دیده و تجربه کرده‌ایم مثلا به اشکال مختلف جلوی اکران یک فیلم را گرفته‌اند و یا فیلمی که روی پرده بوده با اعتراض‌هایی که شده پایین کشیده‌اند.

وی ادامه داد: البته روش های دیگری هم در برخورد با فیلم ها وجود داشته است به عنوان مثال آثاری بوده اند که برخی از نهادها و ارگان ها با آنها مشکل داشته اند و سالن های سینمایشان را به آنها نداده اند و یا برخی فیلم ها بوده اند که خود وزارت ارشاد مجوز اکران آنها را داده اما بعد پشیمان شده است.

عسگرپور با اشاره به نقش متولیان فرهنگی در مواجهه با اعتراض هایی که به برخی از فیلم ها می شود، گفت: در برهه های مختلفی از زمان بخشی از جامعه بوده اند که نسبت به اکران یک فیلم حساسیت هایی داشته اند که در نهایت این حساسیت ها به حرکت اعتراضی تبدیل شده و بحران ایجاد کرده است.

مدیرعامل سابق خانه سینما متذکر شد: متاسفانه در دو دهه اخیر با مواردی از این دست مواجه بوده ایم اما نکته قابل توجه در این مواقع برخورد متولیان حوزه فرهنگ با موضوعاتی است. اگر تاریخچه این جریان ها را مرور کنیم متوجه می شویم هرجا که وزارت ارشاد پای مجوزی که داده ایستاده، سینمای ایران دوران با ثبات تری را تجربه کرده است و برعکس در شرایطی که این وزارتخانه به دلایلی نتوانسته پای مجوزهایش بیاستد اتفاق ناخوشآیندی که برای فیلم «رستاخیز» افتاد، رخ داده است.

عسگرپور به نوع نگاه احمدرضا درویش در عرصه فیلمسازی اشاره کرد و گفت: در اتفاقی که برای این فیلم سینمایی افتاد نکاتی پیش آمد که نام و شخصیت احمدرضا درویش را نشانه رفت. نکته حائز اهمیت این است که نه تنها اهالی سینما بلکه مردمی که علاقمند به حوزه فرهنگ هستند احمدرضا درویش و دغدغه های او را می شناسند و می دانند که این کارگردان با علاقه به مسائل دینی و انقلابی فیلم می سازد و هیچکدام از آثار احمدرضا درویش خارج از محدوده اعتقادی او نیست.

وی تصریح کرد: احمدرضا درویش با وسواس و دقت فیلم می سازد و در ساخت فیلم «رستاخیز» هم دقت نظر بیشتری به خرج داد و 11 سال درگیر ساخت این پروژه سینمایی بود. این مساله ای است که اهالی فرهنگ و مردم هم آن را می دانند. به اعتقاد من حرمت شخصیت این فیلمساز در ماجرای پیش آمده شکسته شد. این بسیار  ناجوانمردانه است که چنین نسبت های ناروایی را به آقای درویش دادند.

کارگردان فیلم سینمایی «قدمگاه» در ادامه صحبت های خود با اشاره به فیلم «رستاخیز» گفت: فارغ از نظر شخصی و سلیقه ای که این روزها مطرح می شود باید این نکته را در نظر گرفت که احمدرضا درویش برای ساخت این فیلم سینمایی با برخی از مراجع عالیقدر وارد مذاکره شده و مجوزهای مربوطه را دریافت کرده و بعد به ساخت فیلم سختی چون «رستاخیز» دست زده است. این در حالی است که فیلمسازان و سریال سازان بسیاری در همین مدت فیلم و سریال های کم زحمت با سودهای بالا ساختند.

عسگرپور تاکید کرد: آنچه من می دانم نقدهایی که درباره فیلم «رستاخیز» می شود خیلی مرتبط به اصل فیلم نیست. متاسفانه وضعیت پیش آمده، وضعیت تکرار شونده ای است و هر از چند گاهی ما با گروه هایی مواجه می شویم که اعتراض هایی به یک فیلم و یا سریال دارند که به جرات می توانم می گویم بخشی از این معترضان آن فیلم و سریال را ندیده اند و براساس شنیده های خود دست به اقدام اعتراض آمیز می زنند.

کارگردان فیلم «میهمان داریم» افزود: برای مردم روشن است که این حرکت ها که برخی اسم آن را خودجوش می گذارند خیلی هم خودجوش نیست و از سوی جریان هایی هدایت می شود زیرا اگر در حوزه های دیگر عده ای اعتراضی خیابانی داشته باشند، برخورهای تندی با معترضان می شود. حال سئوال این است که چرا در سینما با سهل انگاری هایی از این دست مواجه می شویم و اسم آن را حرکت اعتراضیِ اعتقادی می گذاریم.

وی اظهار کرد: به نظر می آید مسئولان ذی ربط مقهور اعتراض هایی از این دست شده اند و فکر می کنند اگر در مقابل این حرکت ها ایستادگی کنند جایگاه خود را متزلزل می کنند و این موضوع دردناکی است که متاسفانه هر چند وقت یکبار با آن مواجه هستیم.

عسگرپور با اشاره به پیامدهای برخوردهایی از این دست با سینما گفت: اگر رفتارهای اعتراض آمیز از این دست با سینمای ایران گسترش پیدا کند از این پس کارگردان ها ترجیح می دهند به آثار دینی نزدیک نشوند و یا ساخت آثاری با مفاهیم دینی را به زمان دیگری موکول کنند که ممکن است دیگر عمر فیلمساز به این کار دست ندهد.

وی افزود: در این صورت فیلم هایی صرفا جهت امرار معاش که باب طبع عموم هست بیشتر ساخته می شود؛ فیلم هایی که در سینما و تلویزیون هم کم از این آثار نداریم. بنابراین به نوعی بی تفاوتی در سینمای دینی نزدیک می شویم و فیلمسازان احساس می کنند دیگر تکلیفی برای ساخت فیلم با مفاهیم دینی بر گردن ندارند. ضمن اینکه نوعی آنارشی ترویج داده می شود و این تصور ایجاد می شود که گروه هایی هستند که با فشار، ارعاب و زور می توانند حرف خود را در زمینه های مختلف به کرسی بنشانند.

عسگرپور با اشاره به راهکار ارائه شده از سوی وزارت ارشاد برای حل مشکل فیلم «رستاخیز» گفت: راهکار ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دریافت نظر علمای عالیقدر و به اجماع رسیدن برای اکران فیلم «رستاخیز» راهکار حرفه ای نیست و لطمه اصلی درباره این فیلم خاص را از ناحیه وزارت ارشاد خورده ایم.

وی در پایان گفت: اتفاقی که برای این فیلم سینمایی افتاد از این جهت با اتفاق های مشابه، متفاوت است که اینجا پای مراجع هم به وسط کشیده شده و مساله رسیدن به اجماع نظر علما مطرح می شود. متاسفانه همین بحث به ماجرا دامن می زند. بنابراین در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که اثر نامطلوب آن در سینما تا مدت ها باقی خواهد ماند.
نظرات بینندگان