arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

تداوم دل نگرانی هسته ای دلواپسان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روز به مذاکرات خرده می گیرند و روز دیگر به توافق. شاید این حرکات را سنگی جلوی پای دولت تصور می کنند. شاید آن را با استیضاح وزیر و مخالفت یا موافقت با لوایح دولت برابر می بینند.

برخی فراموش کرده اند که بحث هسته ای یک مبحث ملی است. پیش از این بحث مذاکرات را به هر شکلی دستاویز دلواپسی خود قرار می دادند، از مخالفت با کلیت آن گرفته تا انتقاد به مذاکره با آمریکا، قدم زدن ظریف با وزیر خارجه آمریکا، فکت شیت و حتی تهیه طرحی برای فشار هر چه بیشتر به دولت در صورت توافق احتمالی، خلاصه هر چیزی که می شد از آن استفاده کرد. اساسا هم به نتیجه دادن توافق باور نداشتند. حالا هم که توافق انجام شده به نوع انجام شدن و متن آن ایراد می گیرند. شاید به همین دلیل بود که هفته گذشته به محض خروج محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس انرژی اتمی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی توافق هسته ای دادند. توافقی که براساس قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای» که همین چند هفته پیش در مجلس به تصویب رسید، باید به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد. به هر حال مجلسیان از اعتدال گرا و اصلاح طلب این درخواست را امضا کردند تا ضرب آن را بگیرند. بعد از توافق روزی نیست که تندروهای مجلس در صحن علنی نطق یا تذکری درباره این موضوع نداشته باشند. انتقاد پشت انتقاد، دیروز هم روح الله حسینیان در تذکری مدعی شد «بسیاری از موضوعاتی که در توافقنامه ترجمه شده توسط وزارت خارجه آمده است، با آنچه مسئولان ادعا می کنند، انطباق ندارد.» همچنین بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در نطق خود که به همین موضوع اختصاص داشت، گفت: «مگر ما یک طرف توافق نبودیم چرا متن ایرانی نیست؟ ما اجازه نمی دهیم تحمیل های آمریکا از این پس توسط نهادهای بین المللی پیاده شود و امنیت کشورمان با بازرسی، نظارت و دسترسی دشمنان بر مراکز نظامی مخدوش شود.»

در جایی که قرار بر یکدستی و اجماع بوده، تندروها در حال کارشکنی هستند. پیش از این و در حین بررسی قانون حفظ دستاوردهای هسته ای بارها علی لاریجانی، رئیس مجلس و نواب او تاکید کرده بودند که مجلس یکدستی را در این موضوع حفظ کند. به هر حال در این موضوع هم بار دیگر وارد شده اند. فراکسیون رهروان ولایت، به عنوان فراکسیون اکثریت در حال بررسی سازوکار کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای است و مانند قضیه قانون حفظ دستاوردها رویکرد مثبتی نسبت به موضوع دارد. قصد آرام و همراه کردن فضای مجلس هنوز در دستور کار است. ایرج عبدی، نماینده خرم آباد بیان کرده که در جلسه دیروز رهروان ولایت، لاریجانی گفته است: «موضوع هسته ای زیر نظر مقام معظم رهبری مورد رسیدگی قرار می گیرد و مجلس دراین باره نگرانی نداشته باشد و آنچه به مصلحت کشور است در موردش تصمیم گیری می شود و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد.» همچنین محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم و عضو این فراکسیون عنوان کرده است: «خیلی چیزها در توافق گیرمان آمده است و در این میان نقش اصلی و منحصر به فرد در این زمینه را مقام معظم رهبری برعهده داشتند. اگر ایشان این خطوط قرمز را مطالبه نمی کردند معلوم نبود که چه تفاهمنامه ای حاصل می شد.» به نظر می آید که اقلیت پرهیاهوی مجلس این بار هم از هیاهو دست برندارند و هم در قضیه هسته ای و هم فشار برای حضور در کمیسیون ویژه دست در دست هم مجلس را بار دیگر به آشوب بکشند، اما باید دید که بار دیگر تدبیر معتدلان مجلس دراین باره کارساز خواهد افتاد یا نه.

*فرهیختگان
نظرات بینندگان