arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

ماراتن رایزنی های نمایندگان دولت و کنگره آمریکا درمورد توافق هسته ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزرای امور خارجه، انرژی و دارایی آمریکا در ادامه رایزنی های هسته ای خود با اعضای سنا و مجلس نمایندگان ، امروز (سه شنبه) برای پاسخ به سوالات اعضای مجلس نمایندگان در کمیسیون روابط خارجی این مجلس حاضر می شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، 'جان کری'، 'ارنست مونیز' و 'جک لیو' وزرای خارجه، انرژی و دارایی آمریکا روز چهارشنبه گذشته (31 تیر) با همه اعضای کنگره جلسه علنی داشتند و روز پنج شنبه (اول مرداد) نیز در نشستی چهارساعته در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا، به سوالات مخالفان توافق هسته ای با ایران پاسخ دادند.

بر اساس این گزارش، جلسه امروز وزیران دولت اوباما با اعضای مجلس نمایندگان نیز به صورت علنی ساعت 10 صبح به وقت واشنگتن (18:30 به وقت تهران) در محل کمیسیون برگزار خواهد شد.

'اد رویس' عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا و رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان روز گذشته گفت که توافق 'نواقصی' دارد و نیازمند بازنگری است.

افزون بر این، 'الیوت انجل' عضو دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک نیز گفت که سوالات و نگرانی های جدی در مورد این توافق دارد.

در حالیکه سه وزیر کلیدی دولت آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای از هفته گذشته تلاش های زیادی را برای متقاعد کردن اعضای کنگره به منظور تایید توافق وین با ایران آغاز کرده اند، لابی طرفدار رژیم صهیونیستی به ویژه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل تلاش های فزاینده ای را برای متقاعد کردن اعضای کنگره برای رای منفی به توافق انجام داده اند.

از طرف دیگر و در مقابل این تلاش های منفی، هفت دیپلمات پیشین و مقام سابق وزارت خارجه آمریکا دیروز (دوشنبه) در نامه ای به اعضای کنگره از توافق به دست آمده حمایت کرده و خواستار تایید آن در کنگره شدند.

قرار است 'نیکولاس برنز' قائم مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه (7 مرداد) به دعوت 'نانسی پلوسی' رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در جمع دموکرات های این مجلس حاضر شود.

دولت آمریکا روز دوشنبه (29 تیر) نتایج نهایی مذاکرات هسته ای با ایران را که سه شنبه (23 تیر) به دست آمده بود به کنگره ارائه داد. اعضای کنگره 60 روز کاری تا 17 سپتامبر (26 شهریور) برای بازنگری و رای دادن به توافق وقت دارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان