arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

ظريف در کنفرانس خبري با موگريني: دور جديد گفتگوهاي ايران و اتحاديه اروپا در سطح بالا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير امور خارجه از دور جديد گفتگوهاي ايران و اتحاديه اروپا در سطح بالا خبر داد و گفت: اين گفتگوها در آينده نزديک از سطح معاونين شروع و تا سطح وزرا ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظريف در نشست مشترک با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه ما داراي روابط گسترده‌اي با اتحاديه اروپا هستيم، گفت: اميدواريم با عبور از بحران بي‌بديل و غيرضروري از طريق توافقي که بين ايران و 1+5 شکل گرفت، وارد مرحله جديدي شويم.

وي با بيان اينکه در سفر امروز خانم موگريني، بحث‌هاي بسيار خوبي داشتيم، ادامه داد: در مورد اجراي برنامه جامع اقدام مشترک يا برجام و همين‌طور در مورد آينده روابط ايران و اتحاديه اروپا بحث‌هايي صورت گرفت.

وزير امور خارجه افزود: در بحث اول اقداماتي که هم از طرف ما و هم اتحاديه اروپا بايد از روزي که جمع‌بندي در وين صورت گرفت، تا روز توافق که در فاصله 60 تا 80 روز آينده به آن خواهيم رسيد، انجام شود هم اقدامات طرف ما و هم اتحاديه اروپا شروع شده است و تصميم‌گيري‌هاي اوليه لازم توسط اتحاديه اروپا با تصويب جمع‌بندي اتحاديه در حمايت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.

ظريف تاکيد کرد: اميدواريم با همين روش اقدام دو طرف، همکاري ايران با آژانس انرژي اتمي براي حل و فصل موضوعات باقي مانده و همچنين اقدامات اتحاديه اروپا و ايالات متحده براي آماده‌سازي براي لغو تحريم‌ها، جنبه اجرايي به خود بگيرد تا بتوانيم در زمان مناسب اقدامات دو طرفه در مورد اجرايي کردن توافق را انجام دهيم.

وي با اشاره به موضوعات مورد بحث ميان ايران و اتحاديه اروپا، گفت: در چندين سال گذشته بحث‌هاي ما با اتحاديه‌هاي اروپا، متمرکز بر مسائل هسته‌اي بوده است در صورتي که قبل از آن ما دوره‌هايي از گفتگو با اتحاديه اروپا داشتيم که يک زماني به عنوان گفتگوهاي انتقادي و در زمان ديگر به عنوان گفتگوهاي جامع شناخته مي‌شد.

وزير امور خارجه گفت: امروز تصميم گرفته‌ايم که دور جديدي از گفتگو بين ايران و اتحاديه اروپا را شروع کنيم که بر اساس روشي که يک اتحاديه اروپا دارد، به آن گفتگوهاي سطح بالا خواهيم گفت و نه گفتگوهاي جامع و انتقادي. اين گفتگوها در آينده نزديک در سطح معاونين وزارت امور خارجه و معاون موگريني شروع خواهد شد و به تدريج در سطح وزرا ادامه خواهد يافت.

ظريف با اشاره به موضوعات مذاکره و همکاري ايران و اتحاديه اروپا، گفت: اين موضوعات شامل انرژي، حمل و نقل، محيط‌زيست، تجارت، حقوق بشر و مسائل مربوط به مواد مخدر است و همين‌طور زمينه همکاري و اقدامات مشترک را دنبال خواهيم کرد.

وي تاکيد کرد: همچنين توافق کرديم که در اين گفتگوهاي سطح بالا، موضوعات منطقه‌اي را هم مورد توجه قرار دهيم.وزير امور خارجه بحران‌هاي شکل گرفته در منطقه را تهديدي براي منطقه، کل جهان و حتي اتحاديه اروپا دانست و گفت: مشکل افراط‌گرايي، فرقه‌گرايي و تروريسم که در منطقه ما امروز خشونت و ناامني ايجاد کرده، همزمان در کشورهاي اتحاديه اروپا نيز به خشونت و درگيري تبديل شده و اين نگراني امروز نگراني مشترک ماست.
نظرات بینندگان