arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

ناصری: توافق هسته‌ای به ایران امکان می‌دهد آخرین ببر دنیا باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیروس ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه توافق هسته ای میان ایران و 1+5 از نظر نتیجه در دو قرن اخیر بی نظیر است، گفت: چنانچه با نگاه حداکثری به موضوع توافق هسته ای بنگریم باید گفت که این توافق شرایط را برای یک جهش بزرگ توسط ایران در عرصه اقتصاد دنیا و چند برابر شدن حجم اقتصاد کشور فراهم می کند بگونه ای که ایران می تواند طی هشت تا ده سال آینده آخرین ببر اقتصادی دنیا باشد.

به گزارش صدای ایران، ناصری در نشست پساتحریم در اتاق بازرگانی که  با حضور تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای و نیز رحیمیان، مشکور اعضای تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای برگزار شد، گفت: این توافق از نظر شکل و نتیجه و از نظر ماهیت در دو قرن گذشته ایران بی نظیر است.

وی افزود: حتی با قاطعیت و اراده می توانم بگویم توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در تاریخ جهان مدرن نیز بی نظیر است.

ناصری که در این نشست اداره جلسه اتاق بازرگانی را نیز بر عهده داشت، افزود: از این جهت می گویم با اراده و بر این امر صحه می گذارم چون دوستانی بودند که با این توافق مخالفت داشتند و علاقه مند نبودند که دکتر روحانی بتواند یک معضل برای کشور را بدیل به یک فرصت نماید.

این عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: ما یک برنامه هسته ای داشتیم که اراده آمریکا بر این قرار گرفته بود که با آن و انجام غنی سازی مخالفت کند و به خاطر برخی بی مبادلاتی ها بعضا موفق شد قسمت زیادی از دنیا را حتی با ترس همراه خود کند و در عمل ما را از اقتصادی محاصره کرده و با با ما وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شود.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای توانست با یک برنامه حساب شده 3 وعده داده شده درباره موضوع هسته ای را برآورده کند، اذعان کرد: وعده نخست این بود که سطح مذکرات بالا برده شود و در عمل دیدیم که ایران و کشورهای های عضو 1+5 در عالی ترین سطح پس از سطح سران با یکدیگر به مذاکره پرداختند.

ناصری تصریح کرد: دومین وعده این بود که دستاوردهای هسته ای ما حفظ شود و این برنامه آنچه ارکانش بوده حفظ شده و امکان یافته ه به صورت اساسی توسعه پیدا کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در اوائل دهه هشتاد افزود: سومین وعده رفع و برداشتن تحریم ها بود که آن نیز با این توافق محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها در سال های گذشته انشعاباتی به قسمت های مختلف پیدا کرده بود، عنوان کرد: تحریم های هسته ای محرکی شده بود تا آمریکا بتواند بقیه دنیا را برای اعمال تحریم های دیگر علیه ایران بسیج کند.

ناصری افزود: این توافق به دنیا فهماند که می شود با ایران از طریق گفتگو، دیپلماسی و تعامل به توافقات مهم، بزرگ  تاریخی رسید.

این عضو اسبق تیم مذاکره کننده تصریح کرد: اگر بخواهیم از دید حداقلی به این توافق بنگریم حتما وضع و شرایط نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: البته چنانچه با نگاه حداکثری به موضوع توافق هسته ای بنگریم باید گفت که این توافق شرایط را برای یک جهش بزرگ توسط ایران در عرصه اقتصاد دنیا و چند برابر شدن حجم اقتصاد کشور فراهم می کند بگونه ای که ایران می تواند طی هشت تا ده سال آینده آخرین ببر اقتصادی دنیا باشد.

ناصری افزود: چگونگی تحقق این امر تنها تا 50 درصد بستگی به اراده طرف مقابل دارد و مابقی به آنچه در داخل کشور روی می دهد و اراده ی جدی برای رفع موانع کسب و کار بستگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به معضلات تحریم ها گفت: چه مشکلی برای اقتصاد ایران از این بزرگتر وجود داشت که حتی برای انتقال پول نیاز بود 12 درصد از پول را برای این مر بدهید.

این عضو ارشد سابق در تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: امیدواریم خود ریاست جمهوری زمام این امر را نیز در دست بگیرند زیرا که این بار این فرصت یک فرصت جدی و واقعی است.
نظرات بینندگان