arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

آیا سیل اخیر غافلگیرکننده بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

17 مسئول و کارشناس درباره میزان غافلگیری مجموعه مدیریت بحران از سیل و طوفان اخیر گفته و بیش از 50 درصدشان براین باورند که واقعه اخیر غافلگیرکننده بود.

به گزارش ایسنا، بیشتر از 10 روز از طوفان و سیل تهران و البرز گذشت، روزهایی که احتمالا برای خانواده جانباختگان این واقعه به تلخی سپری شده، برای خانواده مفقودی‌ها با استرس بوده و دیگر افراد جامعه هم حداقل کاری که در این روزها کرده‌اند، پیگیری خبرها و روایاتی بوده که خبرنگاران به دنبال تهیه آن بوده‌اند.

آمادگی در برابر بحران، دغدغه مشترک تمامی مسئولان دستگاه‌هاست، مهمی که معمولا در مواقع بحران و حادثه‌ برجسته و پس از مدتی نیز رنگ می‌بازد و به فراموشی سپرده می‌شود. در سیل اخیر که 17 کشته برجای گذاشت، باز این پرسش مطرح شد که آیا در برابر آن آماده بودیم یا اینکه رو دست خوردیم و غافلگیر شدیم؟

ایسنا در نظرسنجی که با 17 تن از مسوولان و کارشناسان فعال این حوزه داشت، این پرسش را مطرح کرد و پاسخ خواست که 52 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که این حادثه مجموعه مدیریت بحران را غافلگیر کرد، 29 درصد پاسخ منفی داده و 19 درصد نیز جواب مشخصی به این سوال ندادند.

تهران، شهر بی‌دفاع

حقانی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش به ایسنا گفت: "تهران در مقابل هرگونه حادثه‌ای چه بپذیریم و چه نپذیریم غیرقابل دفاع است. به نظرم استانداردهای لازم را در ساخت و سازها و حتی در طرح جامع نیز رعایت نکردیم و زیرساخت‌های لازم در این شهر وجود ندارد. بدون کار کارشناسی عرض رودها را کم کرده و بر عرض معابر افزوده‌ایم که نتیجه‌ اش همین اتفاق جاده کن می‌شود. متاسفانه ساخت و سازهای بی‌رویه و گودبرداری‌ها باعث از بین رفتن بخش زیادی از قنوات شده و من احساس می‌کنم اگر زلزله‌ای هم بخواهد اتفاق بیفتد همین شرایط را خواهیم داشت. متاسفانه رعایت ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها را نمی‌کنیم و در شهرهای اطراف پایتخت نیز ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای انجام می‌شود. در این مورد تنها بحث تهران نیست ما نسبت به هموطنانمان نیز مسوولیت داریم و کسانی که در چالوس نیز جان خود را از دست دادند ایرانی و انسان بودند. باید برای آنها نیز نگران باشیم. من تعجب می‌کنم که در شهر تهران با وجود اینکه مدیریت بحران داریم اما این سازمان تا به حال به طرح جامع و طرح تفصیلی اعتراضی نکرده است و چطور اجازه دادیم که پل بزرگراه صدر را روی گسل بسازیم. ما هیچ‌وقت پیوست‌های مدیریت بحران را در پروژه‌هایمان نداریم و تا زمانی که این رویه ادامه دارد، حوادث ما را غافلگیر خواهد کرد."

خودکرده را تدبیر نیست

دکتر امین صابری‌نیا رییس اورژانس کشور نیز معتقد است : " در مورد اورژانس نمی‌توانم بگویم که غافلگیر شدیم چراکه به خاطر طرح تابستانه و آماده‌باشی که برای تعطیلات عید فطر داشتیم نیروهای ما با توان صددرصدی خود حضور داشتند ولی ترافیک و یکطرفه شدن جاده‌ها باعث شده بود ما با یکسری مشکلات روبرو شویم. ما نیازمند پیشگیری هستیم چراکه مردم باید خودشان مطلع شده و در محل‌هایی که احتمال بروز سیلاب است، ساکن نشوند. ما باید طوری رفتار کنیم که میزان آسیب‌دیدگی‌ها کمتر شود.

یک حادثه می‌تواند منجر به نتیجه مثبت شود، به شرطی که ما برویم به دنبال اشتباهاتمان و آنها را رفع کنیم. این سوال در ذهن خیلی‌ها به وجود می‌آید که وقتی که در سیل اینچنین شد، در زلزله تهران چقدر ممکن است دستگاه‌های متولی امکان پاسخگویی داشته باشند. بنابراین به نظر من غافلگیری زمانی معنا دارد که ما تمام اقدامات و پیش‌بینی‌هایمان را به درستی انجام داده و مطابق با آن برنامه‌ریزی کرده باشیم و پس از آن درگیر حادثه‌ای شویم که شدت آن از توان ما بیشتر است اما در شرایطی که با عدم آینده‌نگری از قبل هم می‌دانستیم که در صورت بروز حادثه چقدر ممکن است خسارت رخ دهد، نمی‌توان گفت که غافلگیر شویم مثل اینکه ساختمانی را برویم بر روی گسل بسازیم و بعد که زلزله آمد، بگوییم که غافلگیر شدیم ."

در این نظرسنجی وزیر کشور رییس شورای مدیریت بحران کشور، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات، مسئولانی از پلیس راهور تهران و ناجا و مسئولانی از سازمان‌های آتش نشانی، هواشناسی و ... مورد پرسش قرار گرفتند که پاسخ آنها ذیلا در جدولی منتشر شده است:

آیا سیل اخیر غافلگیرکننده بود؟
نظرات بینندگان