arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

دفاع سه وزیر اوباما از توافق در سنا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جان کری، ارنست مونیز و جک لو وزرای خارجه، انرژی و خزانه داری آمریکا از ساعاتی پیش برای دفاع از توافق برجام در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافتند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست جان کری با دفاع از توافق صورت گرفته میان ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرد که سوءتفسیرها و تحریفاتی در رسانه‌ها در مورد این توافق صورت گرفته است.

کری تصریح کرد: این توافق که همراه با دیگر کشورهای گروه 1+5 به آن دست یافته‌ایم در واقع چهار راه رسیدن ایران به بمب هسته‌ای را مسدود می‌کند.

او افزود: این توافقی است که به نفع همه است و همه جامعه جهانی می‌توانند از این توافق حمایت کنند.

کری همچنین به این موضوع اشاره کرد که همه اعضای گروه 1+5 کشورهای دارای توان یا سلاح هسته‌ای هستند و همه آن‌ها به پیچیدگی‌های تسلیحات هسته‌ای واقف اند.

وی ادامه داد: براساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران ذخایر غنی‌شده اورانیوم خود را حتی تا 98 درصد کاهش می‌دهد. دو سوم سانتریفیوژهای خود را نیز حذف می کند و هسته کنونی راکتور اراک را بازطراحی خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که ایران تعهد کرده است از غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا و یا خرید این نوع اورانیوم خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که ایران متعهد شده است که پروتکل الحاقی را پذیرفته و در مجلس خود تصویب کند که در آن صورت ایران برای همیشه مورد بازرسی‌های آژانس قرار خواهد داشت.

کری همچنین ادامه داد: پروتکل الحاقی دائمی خواهد بود و هیچ گونه پایانی برای آن وجود نخواهد داشت.

وی گفت: هم اکنون ایران دارای 19 هزار سانتریفیوژ است و توان کافی برای ساخت 10 تا 12 بمب را در اختیار دارد. هم چنین راکتور آب سنگین اراک می‌تواند سالی یک تا دو بمب تولید کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال در 15 سال آینده تاکید کرد.

کری ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها معتقدند که ایران باید تمام تاسیسات هسته ای خود را از بین ببرد، اما این اتفاق در دولت بوش نیز رخ نداد. در آن زمان آن‌ها تعداد اندکی سانتریفیوژ داشتند، اما هم اکنون ایران دارای 19 هزار سانتریفیوژ است.

وی همچنین گفت: در صورتی که آمریکا بخواهد به توافق پشت پا بزند و میز مذاکره را ترک کند ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر می گیرد، بدون آنکه محدودیت یا بازرسی وجود داشته باشد.

کری همچنین با اشاره به این موضوع که اوباما اعلام کرده است اجازه دستیابی ایران به بمب را نخواهد داد گفت: اوباما تنها رییس جمهوری بود که دستور به ساخت جنگ‌افزاری داد که بتواند تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، اما در عین حال تاکید کرد که موضوع مهم آن است که ایران هم اکنون به دانش غنی‌سازی دست یافته و به چرخه سوخت مسلط شده است و نمی‌توانید این دانش را نیز بمباران کنید.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: در صورت بمباران، ساختار تحریم‌ها از بین می‌رود چرا که همه خواهند گفت آمریکا بوده است که میز توافق را ترک کرده و ایران هرگز نخواسته است به سمت بمب حرکت کند. در این توافق آژانس نظارت 24 ساعته بر روی تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد داشت و اگر ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند به سرعت متوجه خواهیم شد.

کری همچنین مدعی شد که با بودن توافق، آمریکا در طول 10، 15 یا 25 سال دیگر نیز گزینه‌هایی را که هم اکنون بر روی میز دارد نیز خواهد داشت.

وی همچنین به لزوم همکاری امنیتی آمریکا با اسرائیل اشاره کرد و گفت: همکاری ما با اسرائیل بی‌سابقه است و آمریکا همه هماهنگی‌های لازم با متحدان خود در خلیج فارس را ادامه خواهد داد.

در ادامه نیز ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز در دفاع از توافق برجام اظهار کرد: متخصصان هسته‌ای ما از 9 آزمایشگاه هسته‌ای از سرتاسر آمریکا برای بررسی جزئیات فنی توافق و نیز پشتیبانی فنی از این مذاکرات در مقابله با ایران در تیم مذاکرات حضور داشتند. به همین دلیل جزئیات فنی این توافق کاملا شفاف و قابل اعتماد است و براین اساس زمان گریز هسته‌ای ایران تا یک سال افزایش خواهد یافت.

وی همچنین محدودیت‌های وضع شده بر راکتور اراک و محدودیت‌های غنی‌سازی و تحقیقاتی ایران در طول 25 سال آینده را تشریح کرد و گفت: در توافقی که در وین حاصل شد برخی از جزئیات فنی تفاهم لوزان تقویت شده است.

مونیز اشاره کرد که ایران نمی‌تواند از منابع نوترونی خود استفاده کند و این جزء مواردی است که نسبت به تفاهم لوزان تقویت شده است.

او همچنین تاکید کرد که توافق برجام برای همه جامعه جهانی و متحدان آمریکا و نیز امنیت ملی آمریکا توافق بسیار خوبی است.

مونیز همچنین از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان خواست تا توافق با ایران را تصویب کنند.

جک لو وزیر خزانه داری آمریکا نیز در صحبت‌هایش در زمینه دفاع از این توافق در پاسخ به انتقادها مبنی بر آزادشدن میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران گفت: هدف از این مذاکرات تنها جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.

او گفت: تنها زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران همه تعهدات خود را عملی کرده است رفع تحریم ها به صورت تدریجی آغاز خواهد شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین اظهار کرد که در این توافق ساز و کارهای محکمی برای بازگرداندن سریع تحریم ها وجود دارد که در صورتی که ایران به تعهداتش عمل نکند ایالت متحده به تنهایی می تواند بازگشت تحریم ها را اجرایی کند.

لو همچنین مدعی شد که تهران به حمایت از تروریسم می پردازد و گفت: واشنگتن در این زمینه به ایران فشار خواهد آورد.

او همچنین اظهار کرد: ما سپاه و نیروی قدس را از لیست تحریم ها خارج نمی‌کنیم.

وزیر خزانه داری آمریکا ادامه داد: واشنگتن به روابط ایران با متحدان منطقه‌ای اش پس از توافق دقت خواهد داشت.

او مدعی شد که در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و توافقی وجود نداشته باشد در آن صورت باید نگران حمایت ایران از تروریست‌ها بود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی شد که ایران تنها به 56 میلیارد دلار یعنی نیمی از دارایی‌های بلوکه شده خود دست خواهد یافت.

او همچنین گفت که همه پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا و کشورهای اروپایی نیست و قسمتی از آن در اختیار چین و هند است.

در ادامه این نشست جان کری در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: سه کشور از 7 کشور گروه 1+5 یعنی ایران، روسیه و چین خواستار رفع فوری این تحریم‌ها بودند. در مقابل آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا مخالف این امر بودند و ما بر آن پافشاری کردیم که نهایتا دو طرف به راهکاری دست یافتند که براساس آن تحریم‌های تسلیحاتی در پنج سال و تحریم‌های موشکی نیز ظرف هشت سال آینده برداشته می‌شوند.

کری همچنین تاکید کرد که ایران برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی خواسته موجهی داشته است. براساس قطعنامه 1929 تحریم‌ها و ساختارشان براساس آن شکل گرفته که اگر ایرانی‌ها پای میز آمدند و مذاکره کردند همه تحریم‌ها باید برداشته شود. آن‌ها نه تنها مذاکره کرده‌اند بلکه توافق را نیز امضا کرده‌اند.

او ادامه داد: زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به جمع‌بندی برسد و آن را در مورد عمل ایران به تعهداتش منتشر کند تمامی تحریم‌ها برداشته می‌شود بنابراین در نظر گرفتن این محدودیت چیزی بود که آن را ما یک نوع پیروزی می‌دانیم.

کری همچنین گفت: البته ما نیروی سپاه قدس را از لیست تحریم های آمریکا خارج نخواهیم کرد.

وی گفت: ایران متعهد به پذیرش پروتکل الحاقی و کد اصلاحی 3.1 شده است.

او ادعا کرد:‌ این پروتکل تعهدات گسترده ای برای ایران ایجاد کرده و این حق را به آژانس می دهد تا براساس موافقت‌نامه های پادمانی بر تمام منابع هسته‌ای و تاسیسات هسته ای ایران نظارت کند.

در ادامه همچنین وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر ایران دسترسی‌های لازم را به بازرسان آژانس ندهد، این موضوع نقض عمده توافق محسوب خواهد شد و تحریم ها بازخواهند گشت.

او همچنین گفت: برای بررسی بازگشت تحریم‌ها و نقض تعهدات توسط ایران به اجازه روسیه یا چین نیازی نخواهد بود.

وی ادامه داد: هیچ چیز در این توافق براساس اعتماد و انتظار تغییر در رفتار طرف مقابل نیست، بلکه براساس چیزی است که در این توافق صد و چند صفحه‌ای نوشته شده است.

او در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عدم بازرسی های دائمی از ایران گفت: هیچ کشوری بازرسی‌های هر زمان و هر مکان را نمی‌پذیرد. هرگز هم چنین بحث بازرسی‌هایی از ابتدا نبوده بلکه با دسترسی‌های مدیریت شده توافق کرده‌ایم.

کری افزود: ما نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنیم به همین دلیل است که هیچ عنصری در این توافق براساس اعتماد یا انتظار از تغییر رفتار ایران نیست و براساس راستی‌آزمایی است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که اگر کنگره به اکثریت بیش از دو سوم برسد توافق ایران قطعا رد می شود گفت: بله! اما در آن صورت تقریبا ورود به جنگ با ایران اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت کنونی آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر تمرکز ما در به عقب راندن اقدامات ایران در منطقه و تهدید این کشور علیه اسرائیل و متحدان ما است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد ایران به صورت مخفیانه به سمت ساخت بمب حرکت کند؟ گفت: آنها نخواهند توانست این کار را به نحوی که ما متوجه نشویم، انجام دهند. هم اکنون به دلیل ساختار اطلاعاتی که ایجاد کرده‌ایم آن‌ها از لحاظ فیزیکی قادر به انجام چنین اقدامی نخواهند بود.

او ادامه داد: ایران نمی تواند با اورانیوم 3.67 درصد بمب بسازد. ایران نخواهد توانست با 300 کیلوگرم اورانیوم بمب بسازد. ایران نمی تواند بدون آنکه ما متوجه شویم یک چرخه سوخت مخفیانه داشته باشد چرا که در آن صورت زنگ ها به صدا در می آیند و همه متوجه خواهند شد.

کری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که ایران پس از اجرای توافق و به دست آوردن پول‌های بلوکه شده زیر توافق زده و آن را دور بزند؟ گفت: کشوری که از بخش اعظم ذخایر اورانیوم خود چشم پوشیده، بسیاری از سانتریفیوژهای خود را کنار گذاشته، بر هسته راکتور آب سنگین خود بتن ریخته و به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی است و نیز بخش زیادی از جمعیت آن جوانانی هستند که کار و آینده می خواهند دست به این کار نخواهد زد.
نظرات بینندگان