arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

المانیتور: رقابت تسلیحات هسته‌ای را اسرائیل کلید زده است نه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به اظهارات برخی منتقدان که مدعی هستند توافق هسته‌ای با ایران به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه منجر می‌شود می‌نویسد این رقابت را رژیم اسرائیل از قبل کلید زده است.

به گزارش فارس، «بروس ریدل»، تحلیلگر موسسه بروکینگر روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به اظهارات برخی منتقدان آمریکایی به نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نوشت: «این اسرائیل بود که آغازگر مسابه تسلیحاتی در خاورمیانه بود.»

این تحلیلگر در پایگاه خبری المانیتور می‌نویسد: «مباحثات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 با سخنرانی‌ها و اظهارات تند و خشمگینانه و طوفانی از اظهارنظرها همراه بوده است.»

این گزارش می‌افزاید: «اما جای یک موضوع در این مباحثات غایب است: واقعیت این است که اسرائیل دارای یک زرادخانه تسلیحات هسته‌ای و سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای است که به اندازه چندین دهه از آنچه ایران می‌تواند در آینده قابل پیش‌بینی به آن برسد، پیشرفته‌تر است.»

جامعه اطلاعاتی آمریکا بود که برای اولین بار ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط اسرائیل را با انجام تصویربرداری هوایی توسط U-2 در پایان دهه 1950 کشف کرد. رژیم اسرائیل در آن زمان تحت فشارهای آمریکا با بازرسی از رآکتور هسته‌ای دیمونا که فرانسه آن را تأمین کرده بود، موافقت کرد اما بعداً مانع انجام این بازرسی‌ها شد.

این رژیم هرگز قرارداد موسوم به منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا نکرد و هرگز هم به داشتن زرادخانه‌های هسته‌ای خود اقرار نکرده است. دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن «نیکسون» سیاست انتقاد از برنامه هسته‌ای اسرائیل را متوقف کرد و از آن زمان نه واشنگتن و نه تل‌آویو درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل علناً اظهارنظر نکرده‌اند.

مجله اکونومیست تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل را در سال جاری 80 عدد برآورد کرده که این رقم، بعد از هند قرار دارد.

اسرائیل دارای یک سامانه حمل هسته‌ای سه گانه است. هواپیماهای اف‌15 و اف‌16 آمریکایی می‌توانند سلاح‌های هسته‌ای را به هر نقطه‌ای از خاورمیانه ببرند.

فرانسه برای برنامه موشکی اسرائیل، فناوری‌ای را فراهم کرد که امروز به عنوان سامانه موشک میان‌برد «جریشو» شناخته می‌شود. آخرین نسخه «جریشو» بردی معادل 5000 کیلیومتر دارد.

 مجله آلمانی اشپیگل به تارگی زیردریایی‌های ساخت آلمان را سومین بازوی سه گانه هسته‌ای اسرائیل دانسته است. طبق گزارش اشپیگل، قایق‌های U شکل، موسوم به «دلفین» قابلیت حمل کروز هسته‌ای را دارند.
نظرات بینندگان