arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

ایران ۵۶۵ بار در خرداد لرزید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساختمان‌ها یکی پس از دیگری در حال ساخت و نزدیک شدن به آسمان هستند بدون اینکه اصول و مقررات ساخت و ساز جدی گرفته شود‌. در حالی حوادث ساختمانی طی چند سال اخیر به شدت افزایش یافته و ساختمان‌ها با وجود نوساز بودند در فهرست بافت فرسوده قرار گرفته‌اند که همواره خطی جدی به نام زلزله ساکنان خانه‌های سست و غیر استاندارد را تهدید می‌کند‌. از این ساختمان‌ها نمی‌توات انتظار داشت در مقابل بلایای طبیعی مقاوم باشند زیرا همگان می‌دانند که برخی از این ساختمان‌ها آنقدر آبکی ساخته شده‌اند که با یک توفان هم فرو می‌ریزند چه برسد به زلزله!

به گزارش جهان صنعت، آنچه در این شرایط بیش از همه نگران‌کننده است وقوع ۵۶۵ زلزله است که تنها در خرداد سال‌جاری کشور را لرزانده است‌.
بزرگ‌ترین زلزله کشور در خرداد ماه سال‌جاری امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد و به بزرگی بیش از ۴ (در مقیاس امواج درونی) به ثبت رسیده است‌.

بر اساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌، شبکه‌های لرزه‌نگاری کشوری در خردادماه ۱۳۹۴، تعداد ۵۶۵ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک (در مقیاس امواج درونی) که در ایران و نواحی مرزی روی داده است را ثبت و تعیین محل کرده‌اند‌.

در این ماه تعداد هفت زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴/ ۰ در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده که بزرگ‌ترین آن در تاریخ ۱۱ /۰۳/ ۱۳۹۴ با بزرگی ۴ /۵ طبق اعلامIGTU ) ) حوالی دوگنبدان واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، رخ داده است‌.

زمین‌لرزه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ استان کهگیلویه و بویراحمد؛ در ساعت ۰۴:۳۲:۲۹ روز ۱۱ خردادماه ۱۳۹۴ برابر با ۰۰:۰۲:۲۹ به وقت بین‌المللی روز یک ژوئن ۲۰۱۵ زلزله‌ای با بزرگای ۴/۵ و عمق کانونی ۸ کیلومتر طبق اعلام IGTU ( بزرگای ۴/۴ و عمق کانونی ۱۰ کیلومتر طبق اعلام USGS) در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست‌. کانون این زلزله در فاصله ۴۲ کیلومتری دوگنبدان گزارش شده است‌.
مهم‌ترین زمین‌لرزه‌های جهان در خردادماه سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۷ زلزله با بزرگای ۶/۰ و بالاتر در زمین رخ داد که یک زلزله با بزرگای 7 و بالاتر بود‌ مهم‌ترین رویداد لرزه‌ای که در این ماه رخ داده مربوط به زمین‌لرزه با بزرگای ۷/۸ چی چی شیمای ژاپن بوده است‌.

زلزله ۳۰ مه ۲۰۱۵ با بزرگای ۷/۸ در غرب شمال غربی چی‌چی بر ۶۷۷ کیلومتری زیر اقیانوس آرام روی داد‌. این زمین‌لرزه در داخل ورقه پاسیفیک که به زیر ژاپن فرورانش می‌کند، روی داده است‌.

زمین‌لرزه‌هایی که دارای عمق بیش از ۳۰۰ کیلومتر هستند اغلب زمین‌لرزه‌های عمیق نامیده می‌شوند‌. این قبیل زمین‌لرزه‌ها آسیب و خسارات کمتری در سطح روی کانون نسبت به زمین‌لرزه‌های با بزرگی مشابه و عمق کمتر بر جای می‌گذارند‌. زمین‌لرزه‌های بزرگ عمیق در گستره شدت لرزش در پیرامون مرکز زلزله وسیعی از کانون احساس می‌شوند‌. بزرگ‌ترین زمین‌لرزه عمیق ثبت شده در جهان رویداد زمین‌لرزه ۸/۳ سال ۲۰۱۳ با عمق ۶۰۰ کیلومتری در زون فرورانده آرام در زیر دریای اختسک در شمال شرقی روسیه بوده است‌. این زمین‌لرزه در تمام آسیا، حتی تا مسکو و ساحل اقیانوس آرام ایالات متحده حس شد‌. طی قرن گذشته سه عدد از زمین‌لرزه‌های با به بزرگی بیش از ۰/۷ یا بیشتر که در عمق بیش از ۵۰۰ روی داده‌اند در همین ناحیه زمین‌لرزه اخیر بوده‌اند‌. بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین آنها در این عمق سال ۱۹۶۸ با بزرگی ۳/۷ چند صد کیلومتر در جنوب این زمین‌لرزه اتفاق افتاده است‌.
در جدول زیر فراوانی و بزرگی زلزله‌های رخ داده در سال ۹۴ به تفکیک زمین‌لرز‌ه‌ها با بزرگی بیش از ۵/۰‌، ۴/۰‌، ۱/۰ و ۶/۰ به صورت مقایسه‌ای ارایه شده است‌.

این گزارش هشداری است برای مسوولان‌. قبل از اینکه دیر شود و شماری از مردم بیگناه زیر خاک مدفون شوند چاره‌ای برای وضعیت ساخت و ساز کشور و ساکنان خانه‌های ناامن کنند زیرا تجربه ثابت کرده «خیلی زود دیر می‌شود.»
نظرات بینندگان