arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

عربستان و ترکيه دو قرباني داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ترکيه و عربستان با ناديده گرفتن رفتارهاي غيرانساني داعش و اتخاذ شيوه هاي نادرست برابر سوريه، قرباني سياست‌هاي غلط خود در برابر اين گروه تروريستي شده اند.

بخشي از گزارش تحليلي پايگاه خبري روزنامه «چاينا ارگ» چين است که روز پنجشنبه در رابطه با ديپلماسي ترکيه و عربستان در برابر سوريه و گروههاي ترويستي منطقه بويژه داعش منتشر شده است.

اين رسانه در گزارش انتقادي خود خطاب به ترکيه آورده است: اين کشور عملا مدت هاي طولاني است که تهديدهاي ناشي از گروه داعش را به دليل مخالفت با سياست هاي دولت بشار اسد، ناديده گرفته است.

گزارش ادامه مي دهد: اين اشتباه بزرگي است که عربستاني ها هم به آن دچار شده اند. آنها به دليل اينکه با حکومت سوريه مخالفند، حاضر به ناديده گرفتن تهديدهاي گروه تروريستي داعش مي شوند.

چاينا ارگ مي نويسد: بلايي که امروز بر سر ترکيه آمده ناشي از سياست هاي غلط اتخاذ شده از سوي اين کشور در قبال سوريه است. چون دولت آنکارا با سوريه مخالفت مي ورزيد حاضر نشد گروه تکفيري داعش را تحت فشار بگذارد.

اين رسانه چيني تاکيد مي کند که مشکل ترکيه و عربستان اين است که نمي دانند وقتي مرزهاي يک کشور امن نباشد، امنيت نيز از آن کشور رخت بر مي بندد، اين بلايي است که اکنون گريبان اين دو کشور را گرفته است.

اين گزارش مي افزايد: در شرايطي که مرزها ناامن باشد و اختلافات داخلي در برخورد با گروه ها شديد شود، طبيعي است که هرج و مرج هاي سياسي و ناامني هاي مرزي اين امکان را به گروهي همچون داعش مي دهد که به فراتر از سرحدات مرزي هجوم ببرد.

در اين گزارش آمده است: امروز شاهديم که ترکيه و عربستان که با بشار اسد رئيس جمهور سوريه مخالفت ورزيده و حتي از پيکارجويان مخالف اسد هم حمايت کرده اند، با دست خود مرزهايشان را ناامن کرده اند.

چاينا ارگ مي نويسد: ترک ها اکنون به اقدامات نظامي روي آورده اند، تحرکاتي که خيلي دير انجام شدو بعيد هم هست که نتيجه بخش باشد.

اين سايت چيني خاطرنشان مي کند که مشکل ترکيه و عربستان مشابه مشکل پاکستان است. آنها نيز خيلي دير با طالبان وارد نبرد شدند و زماني متوجه اشتباه خود شدند که ديگر دير شده و طالبان در پاکستان ريشه دوانده بود.

چاينا ارگ در عين حال تاکيد مي کند که همه گروه هاي تروريستي از جمله داعش شکست ناپذير نيستند، اما شرط نابودي آنان اتحاد همه کشورها و قطع کمک هاي مالي و تسليحاتي خارجي است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان