arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

مؤثرترین ملاک‌ انتخاب رشته کنکوری‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مشاور تحصیلی گفت: اولین و مؤثرترین ملاک برای انتخاب رشته علاقه‌مندی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد داوطلب قطعاً در آینده با مشکلاتی روبرو می‌شود.

سعید محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، ملاک مهم دیگر در انتخاب رشته را توانایی‌های ذهنی و بدنی مرتبط با رشته انتخابی دانست که اگر به آنها توجه نشود منجر به نارضایتی در دانشگاه و هنگام اشتغال می‌شود.

وی با مؤثر دانستن نظر و دیدگاه خانواده، گفت: اعضای خانواده بویژه والدین با توجه به انتظارات و علایق خود داوطلب، آنها را به انتخاب یک رشته سوق می‌دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به رابطه انتخاب رشته و تعیین سرنوشت فرد، تصریح کرد: انسان‌ها همواره با توجه به شغلی که از کودکی در ذهن دارند به آینده شغلی خود شکل می‌دهند. شغل مورد علاقه‌مان، ما را به انتخاب یک رشته تحصیلی چه در مدرسه و چه در دانشگاه هدایت می‌کند. وقتی این مراحل را گذراندیم به آن شغل و هدفی که در ذهن داشتیم، می‌رسیم.

محمدی با بیان معایب و مزایای شیوه آموزشی کنونی کشور و نحوه ورود به دانشگاه، اظهار کرد: معایب شیوه ورود به دانشگاه بیشتر از مزایای آن بوده و به سیاست‌های آموزشی جامعه برمی‌گردد. یکی از مزایای آن قرار گرفتن در یک رقابت کلی و مورد سنجش قرار گرفتن داوطلبان در این رقابت است.

وی ادامه داد: از معایب این شیوه ورود به دانشگاه این است که داوطلبان فقط حجم زیادی از دانش غیرکاربردی و تئوری را با خود حمل می‌کنند و ممکن است وقتی فرد در نهایت وارد دانشگاه می‌شود و به هنگام خروج از دانشگاه در عملی کردن دانش کسب شده موفق نباشد، چراکه فرصت‌های شغلی بسیار کم هستند و از طرفی با طی کردن مدارج تحصیلات دانشگاهی انتظارات نیز بالا می‌رود.

محمدی افزود: این امکان نیز وجود دارد که بسیاری از فارغ التحصیلان در جایگاهی که باید باشند، قرار نگیرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور تحصیلی با اشاره به اهمیت علاقه و استعداد در انتخاب رشته، گفت: علاقه یک بعد روانی است که وابسته به روحیات و شخصیت فرد است. اگر فردی تندخو باشد هرگز نمی‌تواند با اقشار مختلف مردم سروکار داشته و در رشته‌های خدماتی موفق باشد.

وی اضافه کرد: علاقه بیشتر فرد را برای انجام یک کار خاص سوق می‌دهد ولی استعداد در عمل سنجیده می‌شود.

محمدی در رابطه با اینکه آیا شرکت کردن در کلاس‌های کنکور در قبولی تأثیرگذار هستند، گفت: نمی‌توان تنها به این مورد استناد کرد چراکه سازمان سنجش مجاز است فقط از مطالب کتاب درسی که خود مشخص کرده، سؤالات آزمون را مطرح کند.

وی تصریح کرد: همانطور که از نام این کلاس‌ها مشخص است، آموزشگاه‌ها بیشتر جنبه کلاس تقویتی دارند و اینکه صرفاً در کلاس‌ها شرکت کنیم عامل موفقیت نیست.

محمدی به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها توصیه کرد بیشترین تمرکزشان روی کتاب درسی باشد و افزود: مطالعه داوطلبان باید هدفدار بوده و مسائل و امکانات خود را نیز در پیش بینی اهداف در نظر گرفته و مشخص کنند تا قادر باشند در شرایط مطلوب کار خود را انجام دهند.
نظرات بینندگان